Bootar inte alls!

Diskussion i 'Blade' startad av Lundqvist, 6 mar 2011.

1. Lundqvist

Lundqvist Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!

Jag tror min ZTE är död o_O

Installerade en gforum-buld för länge sen och allt har fungerat perfekt.
    Här om dagen började den lagga något fruktansvärt, och när jag nu bestämde mig för att byta ROM så startar den inte längre utan fastnar på android-gubben.

Jag har alltså clockwork installerat och försöker komma in där
    (volym nedåt när den startas), men den startar inte på något sätt.
    Jag har lyckats att få igång den "vanligt" en gång, men nu går det inte alls.

Vad har hänt?!? Har försökt hitta info om folk som fastnar där men hittar ingen lösning. Jag kommer ju inte in i USB-läget (volym upp när man startar) så jag kan inte prova att lägga in en nyare version av clockwork heller.

Snälla, hjälp mig <3

2. Lundqvist

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kunde tydligen ansluta den till datorn, så jag provade att lägga in clockwork 2.5.1.8 igen (samt 2.5.0.9), men samma problem. Stannar på den gröna gubben och kommer alltså inte in i clockwork menyn och kan heller inte starta den vanligt ><

:cry:

Last edited: 7 mar 2011
  3. fellow

fellow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Har du testat TPT?

4. Lundqvist

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har inte testat TPT.
    Fungerar det med Japanese Jellyfish?
    (Tyckte varningstexterna om att den skulle bli totalbrickad var lite för avskräckande...)

Jag lyckades faktiskt att få igång motsvarigheten till clockwork inatt och genom den installera JJ.
    Dock så fungerar telefonen inte alls som den ska!
    För att den ens ska starta (börjar med svart skärm) måste man trycka på någon knapp, och när man väl är inne i telefonen är den superseg och har eget liv (rör sig i menyerna osv).
    Något är alltså riktigt riktigt knas :S
    Det sjuka är att den bara blev så här, det beror inte på något med detta flashningen, utan isf. gforums ROM som legat inne sedan köpet.

Någon som har en aning om vad som kan ha hänt?
    Kan det hjälpa att göra en TPT för att det formaterar telefonen på en "lägre nivå" och lägger in allt direkt?

5. fellow

fellow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jag har svårt att tro att din mobil kan vara mer brickad än den är nu:). Har själv kört TPT flera gånger (även på andras Blade) utan några problem, har tom kopierat TPT-filen över buggiga trådlösa nätet med en passa packetloss utan att kolla MD-check. Vid ett tillfälle startade jag TPT utan att ha filen på rätt ställe i mobilen - utan att något gick sönder. Då var det bara till att flasha om. TPT funkade varenda gång man gjorde någorlunda rätt:).

Bara batteriet är någorlunda laddat så ska det inte vara några problem. Vill du vara på den säkra sidan kör MD-check innan flashning och kolla att alla filerna ligger i mappen sdcard/image och inte i sdcard/image/image som är lätt hänt vid uppackning av rar (har hänt minst 3 personer här på forumet inklusive mig själv). Även då är det bara till att flasha om :).

Last edited: 7 mar 2011
  6. Lundqvist

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fellow, stort tack för all information :)
    Jag ska testa det direkt jag kommer hem.

Men kommer då bootloadern osv. att försvinna, dvs. telefonen rensas helt?
    För som sagt så har jag lyckats få in JJ, men den går inte anvädna då den spökar hela tiden (byter mellan program, låser sig tillfälligt osv).
    Så kan en TPT vara lösningen då den raderar ALLT på telefonen och lägger om det?
    Alltså: Om det fortfarande är knasigt när jag lagt över JJ med TPT, är det något fysiskt fel i telefonen då, eller finns det något annat jag kan prova med?

7. Ghazkul

Ghazkul Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

dum fråga kanske, men har du rensat cache och gjort factory reset efter du installerat JJ ?

8. Lundqvist

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nej, bara innan. Behöver man göra det efteråt?

Om jag hör en TPT, behöver jag göra någon clean cache/data då, eller görs allt sånt automatiskt?

(Ska testa allt imorgon morgon när jag fått lite mer info ang. detta samt är ledig. Annars blir det att filma skiten och lägga upp så ni får se hur knasigt det är ><)

9. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Före eller efter har ingen betydelse med jj. Allt rensas när man gör en tpt så då behöver du inte rensa cache.

10. fellow

fellow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Lundqvist; TPT fixar allt åt dig, bara till att luta sig tillbaka och njuta. Det vanliga felet som vissa har är problem med sdcard som inte är 100% compatible med telefonen. Då får du korrupta filer på sdkortet som fortplantas vidare i systemet när du flashar från sdcard till telefonminnet.

Detta märker man om kortet håller på att mountas och unmountas hela tiden, längre USB filöverföringar bryts då å då samt Blade klagar över korrupta apk filer. Läs mer i den stora tråden om sdkort. Vanligt vid tex 32Gb kort, mer info här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=26436

Last edited: 8 mar 2011
  11. Lundqvist

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Gryph och Fellow, tack för snabba svar!
    Nu kör jag på TPT och hoppas hoppas hoppas att den blir normal...

12. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Skriv hur det gick sen, det här är spännande :teeth:

13. Lundqvist

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vet snart inte om jag ska skratta, gråta eller bara köpa en ny mobil...

Gjorde exakt allt entligt TPT-metoden med JJ, och så här gick det:
    1. Telefonen startade och installationen startade, allt bra
    2. Installationen gick som den skulle och telefonen startade om.
    3. Den låser sig på skärmen med en GRÖN JÄVLA GUBBE!
    4. Precis som tidigare så testade jag att trycka på alla fysiska knapparna, och då försvann gubben och texten "Android" fram.
    5. Mobiler startar då upp (som att allt skulle vara bra) men har då fortfarande allt knas för sig.
    Backåtknappen lyser konstant orange och telefonen går inte kontrollera.

Vad satans är felet? Den kommer alltså inte vidare från den gröna gubben om jag inte trycker på någon knapp, och den har eget liv när den väl startar.

HELP

Last edited: 8 mar 2011
  14. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det du skall göra är att återställa telefonen med original ROM och lämna in den på garantireparation. Du har garanterat ett hårdvarufel på din telefon.

Var har du köpt den? Kommer du in i recovery så att du kan installera en "återställnings-ROM"? I värsta nödfall kan jag eventuellt (om tiden räcker till) göra i ordning en TPT-återställnings ROM.

15. Lundqvist

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Den är köpt i England, så jag antar att den måste skickas tillbaka dit?

Jag kommer in i RA-blade-v2.2.1 och ibland fungerar den och ibland inte (dvs. ibland tycker den på saker automatiskt), men jag tror det går att installera.

Jag borde kunna få det att fungera.Så det borde vara lugnt, jag kan nog flasha in original.

Det finns några olika ROMs att välja på, vilken är rätt/att föredra?
    Går den förstnämnda installera med den bootloadern jag har?
    •Stock Orange ROM OLED (2.1 Eclair) provided byPaul
    •Orange UK stock B10 TPT image TFT/OLED (2.1 Eclair) provided by hecatae

Samt är det något annat som behövs göras innan den skickas in, dvs. något "otillåtet program" som behövs tas bort, tex. bootloadern (den som jag läser in ROM-filen med).

16. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Om det är en sån som jag har, dvs en av de tidiga med OLED så är det nog pauls version du skall köra. Har du en av de senare med LCD så skall du nog köra den andra.

Sen beror det ju lite på om dessa återställnings-ROM:ar också återställer recovery partitionen. Om inte så går den att återställa efteråt via fastboot.

MEN, har du kvitto från Orange osv? Jag tror de är ganska ohjälpsamma om du försöker hävda garanti på en telefon som du köpt, låst upp och använt utanför deras nät. Tror jag läste någon annan europé på Modacos forum som försökt få hjälp av dem men fått kalla handen. Det är väl isåfall om du har någon "bulvan" på plats som kan lämna in den. Det går ju också att lägga tillbaka operatörslåset om det skulle ha betydelse.

Om du skulle välja att inte skicka tillbaka den så finns det iaf minst en youtube video som visar hur man plockar isär den. Det låter som du har något elektriskt problem kopplat till knapparna. Lite elektronikrengöring eller isopropanol (finns på apoteket) runt knappsatserna kanske kan göra susen. Gör dock INTE detta om du tänkt lämna in på garantin eftersom alla telefoner brukar ha fukt indikatorer som ändrar färg om telefonen "blötlagts".

17. Lundqvist

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har nu hittat någon i England som kan gå och lämna in telefonen åt mig, så nu är det dags att skicka iväg den!

Jag provade att installera "Stock Orange ROM OLED" med bootloadern, men den sa att något var skumt med filen? Hittar inte heller någon TPT-rom till detta :S

"Sen beror det ju lite på om dessa återställnings-ROM:ar också återställer recovery partitionen. Om inte så går den att återställa efteråt via fastboot"
    - Hur gör jag detta? Eller finns det någon ROM som ordnar allt?

Grymt tacksam för hjälp!