Bootloader unlock allowed: no (Lagligt?)

Discussion in 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' started by cpumaster, Dec 22, 2012.

1. cpumaster

cpumaster Youth Droid Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia Z2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia Z2
    ROM:
    CM12 Lollipop 5.0.2
    Jag undrar vad som ger operatörerna rättigheterna att låsa android mobiler egentligen.
    SIM-lås förstår jag och det låset hänger ju inte ihop med andra lås så.
    Men om vi säger en Sony lur där Sony själva är FÖR upplåsning och flashning av mobilerna.
    Och Android som även det är ett "fritt" operativ för alla att göra egna variationer.
    Vet någon nått om någon regel/lag eller dylikt som säger att det är ok att låsa dom? Eller gör operatörerna det bara för att dom kan.
    En android mobil borde ju mer klassas som en dator än en mobil nu för tiden...

Tankar och funderingar och även lite fakta önskas.
    Då jag själv är i kontakt med min operatör och försöker få dom att ta bort sin spärr från den. Så är glad för alla argument jag kan få....

Last edited: Dec 22, 2012
  2. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Det finns inget som hindrar en operatör att låsa sina mobiler så länge som dom upplyser dig om det.
    Och Sony själva har ju sagt att operatörslåsta mobiler kommer man inte att kunna låsa upp bootloadern på genom deras verktyg.

3. cpumaster

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia Z2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia Z2
    ROM:
    CM12 Lollipop 5.0.2
    Jo men det är ju just det att jag hittar ingen information om att dom låst mobilen så det inte går att låsa upp bootloadern. Endast att den är operatörlåst och det är ju SIM-låset.
    Kan va jag som är blind med.... Men det va därför jag öppnade denna diskutionstråden.

4. chompiz

MINA ENHETER

Nu kan jag inte hitta Sonys inlägg på deras egna blogg men hittade detta här på Swedroid.

Där står det följande

5. cpumaster

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia Z2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia Z2
    ROM:
    CM12 Lollipop 5.0.2
    Så dom menar egentligen att även om jag mot all förmodan skulle få min operatör att släppa spärren från NO till YES så skulle SIM-spärren ändå stå i vägen för att låsa upp bootloadern? För i sådana fall är det ju lönlöst för mig att fortsätta förhandla med min operatör..... För SIM-spärren är ju förståelig när man köpt den via en operatör.

6. chompiz

MINA ENHETER

Vet faktiskt om det är så utan tror dom menar.

Men kan inte hålla med dig om att en telefon skall vara låst bara för att den är köpt via en operatörer. Det är en gammal kvarleva från dinosaurierna och ett ofog. Operatörerna är väl allt som oftast dyrat när det gäller telefoner så folk väljer ju inte att köpa av dom för detta utan för att dom vill ha den operatören.

Om jag inte minns helt fel så är väl 3 den sista dinosaurien som fortfarande använder sig av detta. Telia, Telenor och Tele2 kör väl samtliga med upplåsta mobiler med vissa undantag så som djävulens påfund iFåne.

Skickat från min Xperia V via Tapatalk 2

7. cpumaster

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia Z2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia Z2
    ROM:
    CM12 Lollipop 5.0.2
    Självklart skulle jag ju föredra utan SIM-spärr med. Menar bara att jag förstår mer att en operatör spärrar telefonen att bara funka med deras nät under bindningstiden än att dom spärrar så man inte kan öppna bootloadern.
    Jag kommer strida vidare.... Om inte annat så kanske man kan få 3 att tänka om framöver. Och hålla tummarna att något vänligt geni kommer på ett sätta att låsa upp telefonen ändå, precis som med min gamla Xperia X10.

8. chompiz

MINA ENHETER

Eftersom ingen verkar ha gjort något helhjärtat försök till S så tror jag tyvärr aldrig det kommer att ske. Framförallt med tanke på att Sony nu tillåter att man gör det själv. Men man brukar ju säga att hoppet......

Skickat från min Xperia V via Tapatalk 2

9. Vidur

Vidur Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Löser sig om alla vägrar köpa telefoner som är låsta.....

Sent from my Xperia V