Bootloopar, trasiga bildfiler - problem med SDkort?

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Pandabearguy, 27 nov 2010.

1. Pandabearguy

Pandabearguy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Köpte en x10 mini pro för några dagar sen, och sedan dess har några problem uppstått.

Har uppdaterat till 2.1, samt köpt ett nytt minneskort (8GB Kingston class 4). När jag använde kameraappen Vignette så kraschade telefonen, först kraschade den bara en enstaka gång, men senare (även då vid användning av vignette) så började den bootloopa, så när den hade loopat ett tag så plockade jag ut batteriet, vilket delvis hjälpte för stunden.

Problemet har återkommit flera gånger, har avinstallerat alla appar och formaterat SD-kortet, samt kört repair via PC Companion. Även det vanliga kameraprogrammet har fått telefonen att lägga av, men det "nya" är att den istället för att krascha nu faktiskt tar bilder, men vissa av filerna blir korrupta. I telefonen får jag den svartvita ikonen istället för bild, och drar jag över de skadade filerna till datorn så är 5-90% av bilderna täckta av ett grått fält.

Såg att någon annan hade haft problem med "mitt" SDkort; https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=26077.

Håller hursomhelst på att testa det medföljande minneskortet nu så jag hoppas att jag får någon rätsida på problemet.

Fler som har haft liknande problem? Beror det på ett trasigt SDkort, kan det vara något jag har gjort i hanteringen av minneskortet som har fått det att bli korrupt? Vad använder ni för minneskort, och hur har det funkat?

Finns det någon app som sparar kraschloggar eller något i den stilen?

Tacksam för lite tankar kring detta! :cry:

2. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jag har tyvärr inte så stor kunskap när det kommer till problemlösning av det här slaget, men det verkar ju som att minneskortet inte är helt helt, så att säga. Fungerade allt som det skulle med originalkortet som du fick med telefonen?

Har själv ett likadant kort som dig, ett Kingston class 4 8GB och det har fungerat utan problem sedan jag köpte det. Gjorde inget med det innan jag satte i det i telefonen, kopierade bara över allt som fanns på mitt gamla till det nya.

3. axelwf

axelwf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har oxå haft problem med ett (nä förresten, två) Kingston class 4 8GB. En polare hade skaffat ett sånt till sin ZTE Blade men fick inte apps2sd att funka och hade en del andra problem. "Expert" som man är så lånade jag kortet för att testa det i min Mini Pro. Jag hade liknande problem som de du beskriver + att när jag skulle kopiera över innehållet från mitt gamla 2GB-kort så blev skrivhastigheten föga imponerande 300 KB/s dvs ca en tiondel av vad ett class 4 ska klara.

Polaren sa till Dustin att kortet inte funkade som det skulle, de skickade ett nytt. Det nya var lika uselt... Kan ju vara en dålig batch från Kingston? Fler verkar ju som sagt ha problem. Men det är tydligt att det är kortet det beror på.

4. Pandabearguy

Pandabearguy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej igen!

Tack för era svar!

Har kört med gamla kortet i lite mer än ett dygn helt utan problem, så jag gick till butiken för att byta ut Kingstonkortet mot ett nytt. Demonstrerade felet där och fick alltså ett nytt likadant.

Tyvärr har det inte blivit bättre. Förde över filer från det medföljande, fungerande kortet till det nya och testade att köra igång, men sedan dess har jag fått kraschloopar och "Skadat SD-kort"-meddelande från telefonen, formaterat kortet i telefonen, fler krascher, vid användande av kameran så sparas inga bilder. Just nu i skrivande stund så har tydligen telefonen stängt av och går inte att sätta på igen.

Ur med nya kortet + batteriet, i med gamla och telefonen funkar som den ska.

Får gå tillbaka imorgon och sätta ytterligare ett nytt kort igen där på plats i butiken, antar jag. Känns lagom kul just nu.