Borde jag vara besviken (Telenorr)

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av c.földes, 4 sept 2011.

1. c.földes

c.földes Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag har tidigare haft ett abonnemang hos Tele 2.

Jag hade kompis student och hade köpt en mobil kontant. Bindningstiden gick ut för ca ett år sedan om inte mer…

Jag tog reda på en snittfaktura och såg där att jag hade en månadskostnad på 320 kr! På tok för högt alltså för att det skulle vara bra att behålla det abonnemang jag hade (eftersom jag ringer till blandade operatörer). Eftersom mobilen gick i sönder och jag behövde en ny så valde jag att det var lika bra att skaffa ny både telefon och abonnemang.

Av en slump hamnade jag inne på Telenor där jag möte en både trevlig och väldigt kunnig säljare vi började prata och han gav mig en deal som jag tyckte var okej. Jag visade min snittfaktura och vi började räkna lite på vad jag var bered att betala. (Detta skedde första September)

Jag hade:
    220 minuters samtal i månaden. (Blandade operatörer)
    500 sms

Eftersom jag har tillgång till wifi nästan överallt så ville jag inte ha med detta med surfabonnemang i beräkningen.

Jag var intresserad av en HTC Wildfire S och han sa att jag kunde få 300 kr i månaden att göra av med, 5000 sms fri surf (3mbit/s) och denna telefon jag räknade lite och kom fram till att jag betalar 200 kr i månaden för abonnemanget (Telenor Pott med surf)och 100 för telefonen och detta skulle jag klara mig på så jag slog till.

Telenor har:
    0,99 kr i öppningsavgift.

59 öre/min till allt och alla.

Vi räknade på min snittfaktura och kom fram till 220 * 0,59 = ca 130 kr
    Vi räknade på 70 samtal i månaden alltså ca 70 kr.

Alltså skulle jag klara mig på under 200 kr i månaden!

Jag var rätt så nöjd.

När jag nästa morgon surfar in på Telenors hemsida upptäcker jag deras kampanj. Valfri ”smartphone” för 299 kr i månaden med samma bindningstid som mig det vill säga 24 månader. (Detta gällde fick jag reda på senare bara i webbbutiken)

Då ingick 199 kr att använda i månaden och fri surf dock bara 1 mbit/s.
    Jag blev då lite besviken eftersom jag skulle kunnat klara mig på detta belopp och istället ha en HTC Sensation som har nästan dubbla priset!

Eftersom vi räknade på det och kom fram till att summan jag skulle klara mig på och dessutom inte var så jätte intresserad av surf så tycker jag att jag skulle blivit informerad om detta erbjudande istället när jag faktiskt frågade vad det skulle kosta extra om jag valde en dyrare HTC.

Jag tycker trots allt att de ska tillfredställa kundens behov och lösa detta på bästa möjliga vis. De har trots allt en fast lön inte enbart provision.

Har jag fel?

Hur hade ni känt?

Hoppas ni orkar läsa detta långa inlägg och svarar!

/Christoffer

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Oftast fungerar det väl precis så. De har råd att ha billigare/bättre erbjudanden i webbbutiken då den inte har samma kostnader som affärerna har. Hyra, personal m.m. Mer än underhåll.

Sedan finns det en chans att erbjudanden uppdateras ganska regelbundet och att kolla hemsidan kan man ju enkelt göra själv, kanske var lathet hos personen du fick tala med.

Har du kontaktat telenor själv?

3. c.földes

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Tack för snabbt svar.

Jag är lite sur på mig själv eftersom jag alltid kollar upp alla priser och alla erbjudande innan jag handlar något. I detta fall kom erbjudandet samma dag och jag gick dit på eftermiddagen.

Jag har kontaktat Telenor och de bad mig vända mig till butikschefen vilket jag har gjort. (Han skall ringa under morgondagen)

Så vi får se, jag tycker iallafall att man bör visa att jag tycker det faktiskt är fel. Telenor är enligt hemsidan väldigt måna om att kunderna ska vara nöjda.

Telenor borde ändå kunna tycka det är fel att en vis butik inte ger kunden det som han helst vill ha...

/Christoffer

4. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Har för mig att du kan inom x antal dagar ångra dig. Läs vilkoren som du skrev på, bör stå där.

5. c.földes

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tyvärr. Ångerrätt gäller endast vid köp på distans (nätet) samt vid hemförsäljning så det är surt.

6. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

De flesta butiker har ju ångerrätt, men bara om man har oöppnad förpackning. Det är endast enligt distansköplagen man har rätt att packa upp och testa produtken.

Vad gäller denna kampanj om valfri smartphone för 299 hittar jag den inte på hemsidan? Misstänker att det är för bra för att vara sant, d.v.s. "299 för valfri smartphone - fram till jul" el dyl. så jag hade inte brytt mig nå särskilt.

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det har jag också lärt mig men jag har hört en del som lyckas lämna tillbaka varor trots att de är öppnade. Har aldrig försökt på mig det själv. Det enda jag har gjort det med är kablar på elgiganten (de tillåter att man öppnar dem då). Så det kanske skulle vara värt att gå och vara snäll i affären. Fast det gäller att inte få upp hoppet bara.

8. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

När det gäller butiker måste varan kunna säljas igen, och om alla plaster är borta, kablarna inte lägre är ihoprullade och telefonen redan är uppstartad går den inte längre att returnera. Egentligen är det väl inte så konstigt, hur glad hade man blivit om man köpt en ny telefon och så visar det sig att den uppenbareligen blivit uppackad tidigare? Det är ju ganska vanligt att sånt händer, och då är det just för att säljaren inte kontrollerat innehållet i kartongen innan retur..

9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Som sagt, skillnad mellan kablar och telefoner. Minns jag inte helt fel så var de kablarna upprullade och förpackningen trasig då den är en sådan i plast du måste skära upp.
    Men det skadar aldrig att gå och fråga och sanningen är trots allt att beggade telefoner krängs som nya i affär också så är man tillräckligt duktig och har rätt butikspersonal så fungerar det säkert.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

10. Mundane

Mundane Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    281

MINA ENHETER

Vad jag vet så var detta bara ett erbjudande som gällde vid nyöppning av vissa butiker efter att de byggt om butikerna.

Länka gärna till vart du hittar detta på internet. :eek:

11. c.földes

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har gjort allt jag kunnat men inte lyckats.

Det erbjudandet gällde bara på hemsidan mellan 1-4 september. jag köpte min 1 september.

telenor pott surf 199 i 24 månader var abonemanget. du betalade sammanlagt 300 kr i månaden. vilket hade varit en grym deal om jag valt en sensation.....

/Christoffer