Borderlinx inte speciellt hjälpsamma?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Vallenexus, 5 mars 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Vallenexus

Vallenexus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Beställde min nexus till borderlinx UK igår, och fick idag se att de tänker debitera VAT-avgiften tillsammans med frakten, vilket känns som en ren rip-off, då ingen som tidigare beställt via borderlinx betalt denna avgift och inte heller blivit efterdebiterade. Mig veterligen är det DHL som debiterar denna VAT, och detta bara om man blir "vald" att betala den, det är med andra ord många paket som slinker igenom (alla hittils) utan att behöva betala VAT.

Denna konversation följde med Andrew på Borderlinx.
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

Fick inget svar mer, ska snart försöka igen.

Åsikter kring detta, eller är det bara jag som uppfattar detta "orättvist" ?

Last edited: 5 mars 2010
  2. Honn

Honn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Borderlinx tar betalt för VAT. Vi börjar vara en hel del som åkt på den. Som jag förstått det så kommer de troligtvis att skicka efterkrav på de som inte gjort det.

3. svanlund

svanlund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du nämner både US och UK - till vilken adress har du beställt? US har debiterat hela tiden (då de sköter export) medan UK verkar ha upptäckt först i efterhand att det börjar dimpa ner kravbrev (då du exporterat själv).

4. Vallenexus

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

UK givetvis, my bad.

5. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Tror det var i fredags förra veckan som Borderlinx ändrade så man var tvungen att betala VAT samtidigt som frakten. Varför tycker du det är "rip-off"? Du måste betala skatten på något vis. De som har beställt hittills har bara haft tur att att slippa skatten för borderlinx inte tog ut det förens dom ändrade sina "regler" eller vad man ska säga. Jag fick hem min för en halvtimme sen och jag fick också betala VAT på Borderlinx. Det är inte något som helst konstigt med det.

6. Vallenexus

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dessa som hade "tur" med att slippa VAT'n gjorde det för att DHL glömt att tulla paketet då det kom till England (ett vanligt förekommande fel, då många slipper eftertaxering av VAT-avgift).

Problemet med att BL tar avgiften innan de ens vet om paketet kommer VAT-taxeras blir att jag betalar de 65£, som de i sin tur lika gärna kan slippa betala.

Den enda förloraren på att göra på detta vis är jag(kunden) då BL då och då kommer att ha tagit betalt för en VAT-avgift som de inte ens blivit debiterade. Förstår du?

7. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

hade du köpt den i sverige hade du fått betala 25% moms, var glad att du bara behöver betalat 17% istället.

8. Vallenexus

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men mupp, vem säger att jag är grinig över att få betala VAT, säger snarare att man inte ska betala över 700kr för en avgift som vissa gånger inte ens existerar?

Om du läst min spoiler så ser du att jag ber om att få bli eftertaxerad.

9. PatricF

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

aha då var jag som hade förstått lite fel på hur det hela fungerade, jag trodde det var borderlinx som drog VAT.
    Men skatt ska man egentligen betala och man kan inte direkt säga att DHL måste ändra på sig för man ska slippa, som tråd-skaparen säger att det är en "rip-off" för han får betala skatt nu.

10. Vallenexus

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skatt skall man givetvis betala, inga problem alls. Men det är väl ingen som gnäller om man av händelse skulle slippa? Saken jag vill komma till är att samma tur/otur förhållande ska gälla samtliga.

11. PatricF

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Hehe jag kan inte riktigt hålla med om det. Så bara för DHL har missat att dra skatt på vissa paket så ska dom sluta dra skatt helt och hållet?
    Det är ju ungefär som att säga: "oj vi råkade skicka med ett extra batteri utan att ta betalt för det, nu måste vi göra det för allihopa för annars blir det orättvist"

12. Punkista

Punkista Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Borderlinx är tydliga på sin hemsidan med att moms ska betalas in till dom för alla importerade varor. En moms som de sedan betalar till DHL som har ansvaret att momsen redovisas korrekt vid införsel.

Det du har "råkat ut för" är den korrekta hanteringen.
    Visst, det kan kännas orättvist att få betala en avgift som andra eventuellt har sluppit pga fel i hanteringen hos DHL eller BL... men i dessa fall är det engelska staten eller Borderlinx själva som har åkt på en "rip-off".

Jag kan inte minnas att jag fick godkänna några användarvillkor när jag skapade konto hos BL, jag har som vana att skumma igenom dessa... men informationen finns som sagt lättillgänglig på hemsidan.

Betyder sista meningen nedan att de som inte debiterats VAT kommer att slippa den, eller är det en envägsdeal till kundens nackdel?

13. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Nej. :)

TS ber bara om att HAN ska vara utan länk till Borderlinx UK vad gäller VAT.

DVS istället för Brittska staten KANSKE debiterar DHL, som DÅ också debiterar BL, som GARANTERAT debiterar TS

så önskar TS att OM Brittiska staten debiterar DHL, så ska antingen de ta kontakten med TS eller BL debitera TS då.

Allt för att han ska ha samma chans att kanske slinka genom systemet, som en Britt i UK hade haft.

Dock tror jag det blir svårt, och innebär mer jobb för BL.

/Söder

14. Jobilinx

Jobilinx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Förstår inte hur du kan skriva att det är en "rip-off". Sedan er som hittills har sluppit VAT så är min teori att DHL har skickat flera krav brev till borderlinx, men borderlinx har inte vidarbefodrat dessa, det står på deras hemsida att dom INTE vidarbefodrar brev, utan bara paket.

15. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

BL ska följa lagen säger den att du ska betala 17.5% så ska du göra oavsett om senare i sin tur BL bnlir debiterad eller ej, det är alltså BLs ensak. Jag betalade exakt 30% VAT totalt via US BL så , sluta gnälla ni som betalar halva!

16. Vallenexus

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kul att någon förstod vad grejen handlade om iallafall. De gick till slut med på att skicka papper på deras faktura från DHL. Förstår inte folk som med glädje betalar 1000kr till BL utan att fundera på om det verkligen går rätt till.

17. Vallenexus

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Och ja, givetvis går det "rätt" till i den benämningen att du betalar för skatten, men inte oavsett vem pengarna går till. Det är alltså inte BL som ska ha dessa 700kr som tillkommer, det är staten.

18. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Tror du det kommer en specifik faktura till BL för varje telefon? Tror du inte DHL ändå är medveten om vad BL är för typ av företag, och sedan fakturerar massa leveranser på en gång?

Men OM det är så att du kan få en faktura specifikt på din telefon, så är det ju super.

/Söder

19. Vallenexus

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Exakt vad jag själv trodde, dock så påstod killen i chatten att han personligen skulle se till att jag fick allt pappersarbete.

20. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Har vi inte en tråd redan om detta redan?
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=6837
    Hade du läst den innan du beställde så hade märkt att VAT:numera ingår när man beställer genom borderlinx. Inget nytt med det. Dessutom fann det en klistrad tråd om detta.
    I forstättningen får du allt ta och göra din research innan du beställer.

Förut fick man en faktura i efterhand, men nu får man betala i förskott.

Last edited: 5 mars 2010
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.