Bordsdocka farlig?

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av Drappe, 13 nov 2010.

1. Drappe

Drappe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej!

Undrar om bordsdockan som säljs på droidstuff är farlig då kontakten inte är jordad?

Mvh

2. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Nu har jag inte min laddare framme, men inte fan är original-laddaren jordad heller.
    Så svaret är nog nej

3. Drappe

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Är du verkligen säker på att den inte är jordad? Låter mycket märkligt.

4. Hulle

Hulle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Laddaren är inte jordad. Jag har aldrig sett en jordad mobilladdare faktiskt.

5. Drappe

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Men hur är det med ojordade kontakter då? är det farligt?

6. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nä såvida inte laddaren inte är ordentligt skyddad men det är sällande inte är det utan oftast är de ordentligt dubbelisolerade och då borde det inte kunna vara någon fara

7. Toydroid

Toydroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Som tidigare postare har nämnt, svaret är nej, det säljs tonvis med grejer som det är betydligt mer kraft i som har vanliga ojordade kontakter, så nej inte farligt på något sätt.

finns en hel del saker som aldrig skickas med jordade kontakter, telefonladdare är en stor del av dom eller alla laddare till vardagselektronik istort sett, sen många äldre och även nyare tv apparater hade vanlig raka kontakter,

Last edited: 14 nov 2010
  8. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Sålänge den inte har någon metallyta så är det ingen skillnad om den är jordad eller inte

9. Tanzmane

Tanzmane Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    HTC U11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    HTC U11
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Sony Tablet Z2
    haha, jordad laddare, finns det någon anledning att ha det? är det inte så att det sitter en säkring i laddaren, så skulle skamm ladda så går säkringen först.

10. jope84

jope84 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

troligtvis en selv transformator så behöver inte skydsledare

11. linuxares

linuxares Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210

MINA ENHETER

tror inte du behöver oroa dig för 5V och 500mA (eller 1000mA)

12. Toydroid

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

500 mA är ju helt klart farligt, gränsen av vad en fullvuxen människa tål är ca 50 mA (runt hjärt regionen) Men när det bara är 5 volt så händer det ingenting, det är för lite för att ta sig igenom huden och göra nån skada. Jag kan förklara lite hur det hänger ihop.

Kroppens resistans är 800ohm. så om man inte hade övergångsresistans i huden så skulle man vid 220v få en ström av 275mA genom kroppen, vilket om den passerar hjärt regionen är direkt dödande. Fast om man har mycket torr hud så uppgår övergångsresistansen i huden till uppmot en 10kohm, vilket istället skulle innebära en ström på 20mA, vilket isig inte är en direkt livshotande ström.

Hudens övergångsresistans ändrar sig väldigt mycket genom en ökad spänning. Den totala resistansen mellan hand och fot vid 75v är omkring 100-150kohm (Torr hud!) vilket innebär att man inte får mer än ca 0.5mA genom kroppen, en helt ofarlig styrka.

Om man däremot ökar spänningen uppmot en sådär 220v så förändras allt.
    Där är övergångsresistansen nere på en sådär 4kohm, vilket skulle innebära en ström av 50mA i kroppen, vilket är vid gränsen till dödande strömdos,

Så av en laddare på 5v och 500mA så kan man räkna med en strömdos på <6mA (om man bara räknar den totala resistansen i kroppen, än lägre om man räknar med övergångsresistans) vilket är långt, långt ifrån en dödande dos. Det är å andra sidan en helt annan bild av situationen om man är och pillar på ingångsidan av laddaren där spänningen ligger på ca 220 v.

Sådär då, hoppas man har rett ut en del frågor angående dödligt eller ej.
    Informationen i texten är tagen från http://www8.tfe.umu.se/courses/elektro/anakretf/tf08/docs/Komp3-personfara.pdf

-Marcus,

Last edited: 16 nov 2010
  13. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

*tar på mig skyddskandskarna och hanterar min usbkabel ytterst försiktigt* =P

14. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Har aldrig ens tänkt på att det kan vara farligt....

15. Thyg0d

Thyg0d Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    :D
    Hur är det då med alla lampor?? Dom är inte heller jordade...
    Men visst.. Är man nyfiken och stoppar ner fingarna när glödlampan ska sitta så kan det smälla på lite.. Men då förtjänar man nog det.. Plus det obligatoriska avlingsförbudet som borde komma som ett brev på posten... :D

16. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Hur nytt hus bor du i? slår vad att det är bara i köket och badrummet som du har jord i väggkontakterna.

Sen som många andra säger så är det inte alls många saker som har jord i sig. Men om du stoppar i en jordad kontakt i en ojordad väggkontakt så är den prylen inte jordad.

17. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Så skönt med jordfelsbrytare så slipper man oroa sig. Är inte alls så skraj längre när jag ligger i badet och fönar håret ;)

18. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jasså, testa och slicka då. Kom inte med farliga antaganden om du inte har koll.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

19. Thyg0d

Thyg0d Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    Men för i hlvt... *ASG*
    Varför skulle du nu stoppa den i munnen och förövrigt så skulle du inte dö av det heller eftersom det sitter säkring i laddaren.. Och enligt Toydroid's utmärkta förklaring lite högre upp så kan du inte dö av 5v och 500mA Ja visst, det kanske inte är så trevligt om du kopplar in plus i höger arms ven och minus i vänster men gör man det så har man nog tillräckligt stora problem att det finns andra sätt att kola på.. :D

20. Toydroid

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag kan garantera dig att det inte är farligt, om du läste min tidigare post så gick jag igenom vad kroppen tål och hur många mA det blev vid dom olika spänningarna,
    Jag vet inte den exakta övergångsresistansen på tungan men jag utgår från att den är högre än 800 ohm vilket är den genomsnittliga resistansen som kroppen har. Den är såklart olika från person till person men man brukar säga mellan 300 och 1000 ohm, och med ett genomsnitt på 800 ohm. Med dom här siffrorna så kan man räkna ut, hur många mA det skulle bli genom att ta formlen U = I*R, som man i det här fallet gör om, för att få fram I (Ampere) då blir formlen I = U/R, alltså 5/800 vilket ger en ström på 6.25 mA genom tungan. Vilket vi också kan se om man kollar på min tidigare post inte ens är nära att vara faligt.

Om någon ser nån felaktighet eller annat som dom vill påpeka i texten så gör gärna det. men 5 volt, vare sig vilken kroppsdel det går igenom är inte direkt farligt.

Vill också påpeka att jag hade skrivit 0.06mA på den förra posten vilket självklart var fel, jag menade 6mA, men resultatet är detsamma fortfarande inte dödligt.

-Marcus,

Last edited: 16 nov 2010