Bortglömt PIN/konto/lösenord till egen telefon

Diskussion i 'Samsung Galaxy A-serien' startad av newbiekenobi, 2 jul 2023.

1. newbiekenobi

newbiekenobi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

För ett par år sedan köpte jag en begagnad Galaxy A5 av en bekant. Telefonen var utloggad och olåst, allt fungerade bra. Jag skapade ett googlekonto, loggade in på luren, inga problem. Hade den under en sommar som en Pokémontelefon och surflur för barnen på landet. Lite trög men den gjorde jobbet.

I år ska vi upprepa samma procedur, men dottern hade satt ett skärmlås på telefonen för att stoppa klåfingriga lillebror att sälja alla Pokisar o_O Nu har dottern egen telefon och lillebror ska få ha denna, men 3 år senare har hon glömt pinkoden, och jag har glömt bort konto/lösenord till telefonen :ehm:

Tyckte jag var lite finurlig så jag gör en factory reset på telefonen :cool: Men jag behöver ange konto/lösenord iaf efter reset, och jag kan för mitt liv inte komma ihåg vad det var för uppgifter jag använde :eek:

Har testat alla konton jag kan tänka mig, men inget stämmer. Vet inte ens om kontot finns kvar! Det var något spontant som pokesommar2020@gmail eller liknande, har inte sparat uppgifterna någonstans.

Och ja, efter reset skulle de få börja om med Pokémon, men det var jag rak med eftersom vi inte kom ihåg uppgifterna. Men nu är vi ju i en än värre sits då vi inte ens kommer in i telefonen :(

Vad kan jag göra för att få igång den? Jag har fysisk åtkomst till den, och jag behöver inte behålla någon data! Har googlat mycket men inte hittat något utom massa shady program de vill man ska ta ner på datorn :scared:
    Kan tänka mig att köpa något legit program som blåser ut allt och återställer helt.

Har ett utprintat kvitto från butiken den köptes i (annan mindre stad än där vi bor), men den klappade igen under pandemin. Var ner till butiken som supportar våra jobbtelefoner, men de sa att det kvittot kunde vem som helst ha gjort i Excel, så de ville inte hjälpa till.

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det som har kickat igång är antingen Googles FRP eller Samsungs motsvarighet. Du måste kunna logga in med det konto som användes på telefonen innan nollställningen gjordes. Det är Google/Samsungs motsvarighet till Apples iCloud/Find my iPhone skydd.

Kristy och newbiekenobi gillar detta.
  3. newbiekenobi

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Precis, det är Googles FRP som du säger. Och det är korrekt att jag behöver ha konto/lösenord som använts på telefonen innan. Superbra skydd vilket gör att jag som konsument kan känna mig trygg om min telefon skulle hamna i orätta händer :) Men, det är där skon klämmer, jag kommer inte ihåg kontot och lösenordet. :)

Har som sagt kvitto på köpet, men butiken jag gick till ville inte acceptera det. Försökte återställa med telefonnummer/återställningsadress, men numret var ett gammal kontantkort som inte är aktivt längre, och återställningsadressen hjälpte inte heller.

Det vore ju trist att ha en lur och inte kunna komma in i den längre. Lite som att bli utelåst från huset/bilen och bara "tough luck"... Men då finns det ju låssmeder eller andra sätt att ta sig in :P

Det måste väl finnas något sätt att rensa telefonen helt clean så jag kan börja om från scratch?

4. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Nej. Inte om du redan triggat den. Det kan finnas möjligheter att gå runt skyddet, men det är inte tillåtet att prata om här. Det du skulle ha gjort är att logga ut Google kontot på telefonen först, sedan nollställa. Den tiggas just av att nollställa via recovery mode.

katho, newbiekenobi och Kristy gillar detta.
  5. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Eftersom detta är en säkerhetsfunktion är den "shady" vägen du får gå. Ligger liksom i sakens natur!

MultiMan, katho, Kristy och 2 andra gillar detta.
  6. newbiekenobi

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ja det var ju just det att jag inte ens kom in i telefonen iom att vi inte hade PIN :) Och hade jag haft PIN hade jag inte lösenordet till kontot som man ska uppge när ett konto ska tas bort... Därav inlägget. Det är bra säkerhetsfunktioner och försvårar stöld av dessa apparater. De funkar också :)

Men du har självklart rätt i sakfrågan, det är så man SKA göra om man har alla förutsättningar på plats.
    Jag är normalt noga att dokumentera sådana här uppgifter, men denna gled emellan... Läxan lärd :)

Och jag uppskattar din rakhet om att dessa andra metoder inte diskuteras i detta forum. +1.

Frågan är löst nu, men vill tacka att du tog dig tid att svara ändå :)

katho, Kristy och jnsson gillar detta.
  7. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Kristy gillar detta.
  8. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
  9. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Bara för att dubbelkolla. Gav du upp och använde en annan telefon? Eller använde du en sådan "alternativ metod", som inte får diskuteras här?
    Att svara ja eller nej på sistnämnda frågan måste ju vara okej åtminstone.
    Skönt att du löste något iaf.

trjberg gillar detta.
  10. trjberg

trjberg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Av erfarenhet kan jag rekommendera att skriva upp ALLA lösenord/id:n/enhetsnamn på en papperslapp och lagra den på ett säkert ställe som du KOMMER IHÅG.
    Det kommer alltid ett tillfälle i framtiden då du behöver det.

Kristy gillar detta.