Fråga: Bostadsfråga - när man flyttar från bostadsrätt till hyresrätt?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Millwad, 27 jun 2024.

1. Millwad

Millwad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 063
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Har en bekant som har blivit erbjuden en väldigt attraktiv hyreslägenhet i stan via en specifik kö gällande dennes yrkesgrupp.
    Min bekanting bor för närvarande i en bostadsrätt (i ett populärt område) och måste då så klart sälja sin bostadsrätt för att få hyra den nya lägenheten i fråga.

Allt är klart för påskrift och inflytt äger rum omgående, dock har ett problem uppstått gällande bostadsrätten. Min bekanting har omgående kontaktat mäklare för att göra klart för försäljning, bostadsbolaget menar dock att allt måste vara klart inom 3 månader, annars ryker hyreskontraktet och inte nog med det, personen i fråga kommer även behöva betala 3 månader till i månadshyra i en form av uppsägningstid.

Är detta rimligt, alltså att man vräker någon från en hyresrätt för att denne inte har lyckats sälja sin bostadsrätt inom 3 månader? Samt i samma veva vill att personen i fråga även betalar 3 månader till i uppsägningstid.

2. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 931
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Bör väl inte vara ett krav att sälja sin nuvarande bostad inom en viss tid eller överhuvudtaget. Man kanske ser det som en investering och vill sälja om ett par år, kanske hyra ut i andra hand. Driva airbnb osv.

Vad står det in kontraktet?

Kristy gillar detta.
  3. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Det har blivit tuffare regler de senaste åren för hyresgäster när det gäller dubbel bosättning eftersom det är många hyresbostäder som står tomma samtidigt som det är stor efterfrågan på dessa samt många hyresbostäder som hyrs ut svart.

mattihp och Klurre gillar detta.
  4. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    710

MINA ENHETER

Är nog min hjärna som är seg men jag hänger inte med. När du skriver att allt är klart, är det gentemot bostadsbolaget eller mot köparen?

Din bekanting MÅSTE sälja och ha flyttat ur sin brf. Med andra ord att han får inte äga någon annan bostad fram till tillträdet av hyresrätten. Sen hur det sköts eller går behöver bostadsbolaget inte bry sig :)
    Det med uppsägningsperioden stämmer också, det är för att de måste hitta någon som tar över och för att inte tappa hyra. Varje handläggare är annorlunda tyvärr och vissa är hårdare än andra.

Om problemet har uppstått orsakat av köparen, driv det med de. Detta hände min kusin som skulle flytta från hus till hyresrätt och köparen drog sig ur. Jag hjälpte henne att driva det mot köparen och det gick väldigt bra.
    Detta är nog lite grann av mitt område så fråga på :)

5. Millwad

Millwad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 063
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Tack för svar!

Inser nu i efterhand att min text var luddig, sorry.
    Problemet är dock löst så ska inte slösa din tid på ett mer utförligt svar.

Trevlig helg på dig!

Dashio gillar detta.