Boulder dash?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Kaj, 4 nov 2009.

1. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Tjenare,

Finns det någon boulder dash liknande klon till Android?

För er som inte kommer ihåg (eller är för unga) så är det ett spel som bla var populärt på C64.

http://en.wikipedia.org/wiki/Boulder_Dash

Man är en liten "snubbe" som skall ta ett antal diamanter för att en utgång skall öppnas. Samtidigt som man tar diamanterna måste man undvika att bli träffad av fallande stenar.

Bana 1 på youtube:
    http://www.youtube.com/watch?v=oeoWLB8ifYc

2. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Vilka minnen man har från det spelet :D Tyvärr så har jag inte sett något sådant till android ännu. Har du funderat på att bygga en egen klon?

3. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Japp, är lite sugen på att göra en sådan om det inte finns någon. Iom att det måste vara runt 20-25 år sedan jag spelade det så kan jag tänka mig att klonen inte kommer bli så lik, men ändå samma grundidé.

4. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Men åh... nu väckte trådskaparen min nostalgi ju... detta underbara spel lirade man ju hur mycket som helst när det begav sig på 80-talet...

5. plumse

plumse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Håhååååå! Boulder Dash = världens bästa spel! Tänk vad många fyllor och bevarade oskulder det spelet har på sitt samvete ;-)

6. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Kultur på hög nivå! Ett av de första spelen jag spelade och fastnade såklart direkt. :-) Bygg på ni som kan så provkör jag det gärna!

7. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Kaj, bara så du vet - i teoretisk mening kan du förmodligen göra betydligt bättre än så. First Star (som ju som bekant har utvecklat både Boulder Dash-trilogin, Boulder Dash Construktion Kit, Spy vs Spy-trilogin, Astrochase med flera Commodore 64-titlar) är nämligen inte helt främmande för att låna ut varumärket BoulderDash till entusiaster som är villiga att skriva officiella nyutgåvor till andra plattformar.

För att ta ett snabbt, ganska roligt och väldigt talande exempel - en amerikan ansökte bara häromåret om att få skriva Boulder Dash till Atari VCS 2600-systemet (ja, du läste rätt - hårdvara som är markant äldre än den första titeln i Boulder Dash-trilogin själv är). FirstStar tyckte uppenbarligen att det var en väldigt rolig idé och gav tummen upp. Tyvärr har projektet sedermera lagts ned, men spelet förefaller det här Youtube-klippet ändå vara i långt framskriden form (och för er som inte är bekanta med den standard som Atari 2600-spel i allmänhet har - det utvecklaren av Boulder Dash har gjort är tekniskt väldigt imponerande; inte bara för att han/hon lyckats återge Commodore 64-grafiken på ett rättvist och hedrande sätt med betydligt mer skrala hårdvaruresurser, utan också för att han lyckats med sådant som Atari 2600-spel vanligtvis aldrig är bortskämda med, som exempelvis scrollande skämar).

Ni som vill läsa mer om Boulder Dash till Atari 2600 kan med fördel ta del av forumtrådarna borta hos AtariAge.com.

Åter till Kaj: är du intresserad av Boulder Dash till Android föreslår jag du åtminstone överväger ovanstående och skickar iväg en förfrågan till First Star. Det vore onekligen en fjäder i hatten både för dig själv och för Android-plattformen att ha Boulder Dash® (med All Rights Reserved-symbolen) på Android Market :-).

8. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Tackar för tipset. Jag mailade dem och frågade om de har en planerad release, och om de vill ha hjälp med att porta Boulder Dash om de inte har någon planerad release.

9. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Amiga Rules... :-)

Amiga vs Atari du vet... :-)

10. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Kan inte göra annat än att hålla med. Assembler på Amigan var riktigt skoj.

11. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Åh, ännu ett kultspel! Det med snön hade jag och det var riktigt kul. Nu har ni att göra, bara att börja porta ;)

12. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Firman i USA vill gärna se Boulder Dash till Androidtelefoner. Finns det några här som är intresserade av att hjälpa till? Utvecklare? Grafiker? Musiker?

13. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Är tyvär sämst på både musik, programmering och grafik, men kan hjälpa till med att översätta till Svenska (är skribent, så förhoppningvis blir översättningen bra :P), testa själva spelet och annat som kan tänkas dyka upp.

14. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag skulle absolut kunna hjälpa till, men har andra projekt just nu tyvärr så skulle nog inte hinna så mycket mer än att testa lite.

15. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Riktigt roligt att höra! Säger First Star vad de ställer för krav på Boulder Dash till Android gällande utseende, funktioner och så vidare? Som nedanstående bild visar finns ju faktiskt både grafik, ljudeffekter och musik redan gjorda. I min mening är ett "modernt" spelläge med nytt utseende förvisso välkommet, men ändå sekundärt - i synnerhet om vi pratar om en officiell Boulder Dash-portning till Android.

Jag kan för övrigt konstatera att det redan finns en officiell version av Boulder Dash till Iphone. Den kan man glädjande nog köra med just originalgrafik och originalljudeffekter i ett särskilt "retro mode" (allt annat vore i min mening uteslutet), och man har glädjande nog även lagt till samma typ av achievements som gör Xbox 360-spel så roliga. Skärmdump här:

Kaj - jag förmodar att du också är sugen på att snyggt system med achievements? :-) För den som dessutom vill se hur Boulder Dash på Iphone ser ut i rörlig form finns ett filmklipp på Youtube.

Musiken som hörs i trailern är en remake på Peter Liepas originalsoundtrack. Nyutgåvan är gjord av kompositören "Sinatra" (okänt riktigt namn) och kan kostnadsfritt hämtas från remix.kwed.org där Sinatra också kan kontaktas.

Det bör vidare påpekas att det finns ett förhållandevis aktivt och engelskspråkigt Boulder Dash-forum på adressen www.boulder-dash.nl där man bland annat diskuterar remakes. Gissningsvis kan man vänta sig att få svar på frågor gällande spelets algoritmer och dylikt där (om inte First Star själva kan tillhandahålla sådant material, vilket dock förefaller rimligt om de själva kommer att sätta sin kvalitetsstämpel på den färdiga produkten).

Last edited: 5 nov 2009
  16. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Som skribent bör du kanske känna till att "svenska" (oavsett om du menar språket eller den kvinnliga nationstillhörigheten) skrivs med gemen begynnelsebokstav - åtminstone på svenska.

Håll dessa diskussioner i PM eller annat vis. Här pratar vi om Boulder dash!
    /kosmiq

Last edited by a moderator: 12 nov 2009
  17. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Hmm... efter lite mer dialog med First Star så visade de sig att de inte vill att spelet skall vara gratis på Android. Kan förstå det, men jag ville göra ett spel som skulle vara gratis. Det verkar även vara så att det finns någon som är intresserad av att köpa rättigheterna till Boulder Dash för Android. Om några veckor får jag mer info. Hade varit grymt kul att göra spelet, men kanske borde leta efter något annat spel att göra, eller hitta på något enkelt själv.

18. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Oh, herregud, vilket nödvändigt inlägg du skriver. Du kanske skulle kunna använda PM-funktionen istället, då detta bara berör mig? Men kul för dig att du rättar andra. Det bidrar verkligen ur en positiv synvinkel till forumet.

Notera min ironi.

Håll dessa diskussioner i PM eller annat vis. Här pratar vi om Boulder dash!
    /kosmiq

Last edited by a moderator: 12 nov 2009
  19. unikum

unikum Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7
    Platta:
    Nexus7
    Boulder Dash är ensamt ett stort skäl att vilja ha en ny telefon med android.:)
    Jag tillhör också de som i min ungom (född 1971) spelade detta mästerverk i timmar efter timmar.

20. Jompe71

Jompe71 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kanske hinner hjälpa till om det behövs (har lite mycket eget jox på G).
    Vet heller inte vilken kompetens som krävs eller om jag har tillräckligt dito.

Om du/ni drar igång kan ni höra av er om ni behöver hjälp så ska jag försöka bidra.
    Wow "Boulder Dash", hur många varianter fanns det? Tror jag minns att jag på C64:an lirade typ "Boulder Dash 8" eller nåt... ;)