Boxer slutar med programkort

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av Holabanarne, 14 maj 2024.

1. Holabanarne

Holabanarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    555
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Detta var nytt för mig, att Boxer fasar ut programkort i det marksända nätet och ersätter med en Chromecastliknande dongle/box med fjärrkontroll.

TV-uppdatering

Nu vet man ju inte hur krånglig själva funktionen blir, men jag tror det kommer ställa till det för många äldre som har svårt med ny teknik och som ju i hög grad också är de som har sådana tv-abbonnemang som det handlar om. Dessutom krävs ett bra Wifi vilket inte alla har där tvn är placerad.

Vet någon om det marksända nätet ska avvecklas helt på sikt?

jetlag gillar detta.
  2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Står att det ska gå att beställa en fjärrkontroll med siffror separat vilket kanske är lättare för en del. Synd att det inte verkar finnas någon bild på och beskrivning på den.

3. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 548
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Pratade med mamma senast i helgen om detta. sa att dom kanske skulle ha lyssnat på mig när dom valde att tacka nej till fiber för 16000kr längst ut skärgården…

det lär inte bli något uppsamlingsheat där ute med rimliga priser, kanske någonsin

edvinnn gillar detta.
  4. jetlag

jetlag Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Borde väl gå att använda mobilen som Wifi till dongeln/boxen om man har mycket mobildata vill säga.

5. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 548
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Ja det går säkert. Men för ett normalt tv-tittande får du nog räkna med runt 200gb/månad plus att du behöver god hastighet
    telefonen blir varm, batteriet tar slut osv osv.
    Ett tvillingkort med en billig router är att föredra

jetlag gillar detta.
  6. Holabanarne

Mottagna gillanden:
    555
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Ja det är ju ändå något. Sen får man väl hoppas att gränssnittet är eller kan ställas in så att det blir senioranpassat. Något annat vore ju rent dumt.

7. junkan

junkan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    176

MINA ENHETER

Detta gäller väl ändå inte via marknätet för det skulle innebära att det avvecklades, gissar att det skulle krävas en hel del politik innan det händer!

Teracom har en viktig roll för att hela befolkningen ska kunna nås av radio och tv-sändningar via marknäten. Teracom äger en rikstäckande infrastruktur, vilken utgör basen för marknätet.

Som en följd av teknikutvecklingen och baserat på denna infrastruktur, erbjuder, utvecklar och driver Teracom också kommunikationslösningar med fokus på hög tillgänglighet, säkerhet och robusthet riktade till samhällsviktiga aktörer. Elektroniska kommunikationer med hög driftsäkerhet och starkt skydd är av mycket stor vikt för samhällets funktionalitet och säkerhet samt möjligheter att hantera olika krisförlopp.

8. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Tack för förvarningen! Min åldriga grannfru har Boxer men är inte ansluten till fibernätet. Alltså blir det problem om det inte går att titta via marknätet/antenn.

9. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 609
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Marknät med SVT-kanalerna och TV4 kommer finnas kvar men vill man ha fler kanaler behöver man ha deras sticka.

10. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    @junkan@junkan du kanske ska ange när du kör copy/paste
    Det är vad jag kommr fram till också. Så helt svart i ruten blir det förstås inte.

11. junkan

junkan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    176

MINA ENHETER

Det här kan ju ändå inte passera obemärkt, Boxer är enda operatören i marknätet.
    Vi har byggt upp ett sändarnät med hundratals master som idag sänder runt 50 kanaler och dessa kanaler har betalat för sändningstillståndet.
    Sändningstillståndet blir nu värdelöst liksom 90% av alla sändare i marknätet, vilken kapitalförstöring.

Regeringen måste ju gripa in och låta någon annan ta över hanteringen av marknätet.

Haxer och Holabanarne gillar detta.
  12. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Allt om marksänd tv via antenn - Bredbandsval.se
    På denna sida står det:
    Under 2024 har Boxer börjat fasa ut sin programkortslösning. Detta innebär att man flyttar över kunder med programkort till ny hårdvara som tar emot digital tv via bredbandet (IPTV).

Det finns inget exakt datum för när programkortslösningen kommer att upphöra, men just nu så pågår ett arbete med att löpande kontakta kunder med abonnemang och programkort. Utskicken görs i flera etapper och alla berörda kunder kommer att få ett flertal informationsutskick innan förändringen träder i kraft.

Den hårdvara som skickas ut är i första hand Boxers TV-hub mini. Alla kunder kommer sedan att få god tid på sig att installera sin TV-hub mini innan programkortet inaktiveras.

Liksom flera personer i tråden, så tolkar jag detta som en partiell nedläggning av det marksända tv-nätet. Nu är Boxer ett privat företag ägt av Tele2, som inte längre är ägt av staten, men en sådan förändring borde ju innebära en större diskussion innan den sker. Frågan är också om det inte finns något sändningstillstånd med villkor, som skribenten ovan är inne på. Får de helt ensidigt göra denna förändring? Har de inget avtal med Teracom där deras skyldigheter framgår, eller sändningstillstånd från myndighet?

Ingenstans i informationstexterna jag sett verkar det finnas någon information om vad som ska hända för personer utan stabil bredbandsuppkoppling. Den frågan berörs inte alls, vilket ger det hela en "goddag yxskaft"-feeling. Att skaffa obegränsat mobilt bredband för att streama tv, utöver kostnaden för programpaket, blir ju en ytterst betungande kostnad för vissa dessutom.

Asawi, Buzz, Holabanarne och 2 andra gillar detta.
  13. Holabanarne

Mottagna gillanden:
    555
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Håller med om allt du skriver. Många frågor.
    Jag har alltid tyckt att det är märkligt att Boxer har ensamrätt på marksänd TV, en monopolsituation. Om nu Boxer inte vill erbjuda den tjänsten längre så borde andra få chansen istället, om nu inte marknätet då som sagt ska avvecklas helt eller delvis, vilket i så fall borde vara ett bakomliggande politiskt beslut. Men då borde man ju ha hört talas om det innan?

Kristy gillar detta.
  14. pirum

pirum Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Boxer används väl relativt sett oftare i hus där internet _inte_ finns tillgängligt. Spontant låter detta väldigt illa, även om marknätet på sikt väl kommer att avvecklas både för TV och radio. Tyvärr.

En bra kompromiss kanske kan vara att Boxer samarbetar med lämplig mobiloperatör (kan vara olika på olika orter) för att åtminstone erbjuda mobilt bredband till kunder som köper dyra paket från Boxer. (dvs, allt som inte är standard).

Idé: Mobilt bredband för att se Boxers extrakanaler : ingår i Boxer.
    Mobilt bredband och router för att låsa upp även övriga internet: +200kr/månad (fri data)

Sedan måste man ju ställa sig frågan: Varför ska man ha just Boxer om man ändå ska se via internet?

Känns även som att man inte bör betala i förskott, då detta känns som en paniklösning.

Last edited: 15 maj 2024
  15. lindo

lindo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Alla marksända tillstånd går ut 31/12-25
    Då ska en ny ansökning för tillstånd att sända i marknätet vara klart
    Det finns olika möjligheter 1. Någon ny tar över Boxers roll
    2. Alla kanaler som vill sända i marknätet blir fri kanaler
    3. Bara SVT och TV4 blir kvar i marknätet

Kristy, Buzz och svenix gillar detta.
  16. Holabanarne

Mottagna gillanden:
    555
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Jag har läst ett par trådar i andra forum, se länkar, och det verkar som att man kan be Boxer att få ha kvar programkortet, och att det alltså inte är en tvingande övergång till den nya lösningen. Men jag tänker kontakta Boxer själv och höra efter vad som gäller egentligen. Om det är så att Boxer försöker påskina att ett teknikbyte är nödvändigt för kunden fast det inte är det, ja då är det riktigt dåligt av dem.

Boxer slutar med programkort?

https://www.flashback.org/t3605608

Last edited: 16 maj 2024
    Kristy gillar detta.
  17. Holabanarne

Mottagna gillanden:
    555
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Nu har jag pratat med Boxer, och det var bara att säga till så fick mina föräldrar behålla programkortet och slipper den nya internetboxen. Det ska funka åtminstone 2024 ut, sedan visste de inte.

Jag tycker den informationen borde, nej förresten; SKA finnas på deras hemsida och när kunderna informeras om det nya distributionssättet.

Asawi och Kristy gillar detta.
  18. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    950
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Alltså IPTV som Telia men lika mer som Allente Parabol med internet kryptering. I slutänden blir dom som pirat Dreambox.

Jag tror att satellit, kabel och antenn TV kommer ersättas med IPTV hos alla leverantörer. Efter att vi klippte Com hem huvud kabel så började Tele² sända HD 2 år senare. Ja alltså det borde dom ha gjort innan.

19. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Bättre än inget. Men slutet av 2024 är ju inte sådär jättelångt borta. Tack för informationen i alla fall! Uppskattas!

Holabanarne gillar detta.
  20. Holabanarne

Mottagna gillanden:
    555
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Åtminstone 2024 ut var vad den person på kundtjänst jag pratade med sa, men det behöver inte betyda så mycket.
    Det skulle kunna vara så att de kommer att fortsätta tills de nuvarande tillstånden för marksänd TV gått ut, den 31/12 2025, men det är bara en teori.. :)

Kristy och Asawi gillar detta.