Bra abonnemang med SGS3?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Mozze, 17 jun 2012.

  1. Mozze

    Mozze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    1 380
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Jag har letat efter lite operatörer men alla verkar ha infört så att man inte kan använda surfandet som man vill... typ telenor har en avgift på 99kr för att ens få använda sin mobil som ursäkta språket men f#cking wifi hotspot...?? eller tele2 att deras tjänster, dem där nya volym låg, mellan hög.. jag vet att låg och mellan så ingick inte surftjänster som man kan använda själv, t.ex. skype över 3G osv.. och telia har infört att alla som tecknar nytt inte kan använda det heller... jag har själv telia max25 men vill byta till något annat, men nu har jag ju förmånen att surfa som jag vill med min 3G då det nya gäller bara nya kunder men jag vill ju byta till något bättre där allt kostar 0kr/min osv.. :/ men.. vad ska man göra? jag är inte så rik som student så att jag kan ha vilken abonnemang osm helst =p
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det beror ju lite på hur mycket du är villig att betala. 3 har ju det nya 3Trygg Max för, just nu, 499kr/månad där typ allt ingår. 3000minuter, 3000 SMS/MMS - detta gäller till alla operatörer, öppningsavgift tillkommer först när de fria minutrarna är slut. 5GB data upp till 32Mbit/s ingår "All typ av datatrafik inom Sverige ingår, inklusive IP-telefoni". Alla mobiler (förutom iPhone 4s 32 och 64GB) ingår med 3Trygg Max.
    Läs mer här: http://www.tre.se/Privat/Erbjudande/Mobil-rabatt/

    Annars finns ju 3Pott 399, beställer du idag så får du även 10GB surf med abonnemanget. Annars kostar 5GB surf, inklusive IP-telefoni, 149kr/månad som dras av potten. Telefonen ingår såklart också!
    Läs mer här: http://www.tre.se/Privat/Erbjudande/Voddler-pa-kopet/

    Annars så kanske du kan ta mobilen på avbetalning och behålla ditt abonnemang, tror dock inte det blir billigare - men du får behålla ditt abonnemang iaf :)
     
  3. brynte5

    brynte5 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    beror en hel del på var du bor och behöver täckning imho!
    3 har väl troligen dom bästa och mest prisvärda abonnemangen, så förstår att många väljer dom, men jag anser personligen att bra täckning/ mottagning är betydligt viktigare än priset!
    hur mycket värt är ett superbilligt abonnemang, om mottagningen suger, lixom...?
    om du bor i en stad, är troligen 3 det bästa valet!?
    om du inte bor i en stad, är troligen 3 det sämsta valet!?
    där jag bor (bengtsfors) vet jag många som har problem med dålig mottagning på 3g!
    en annan nackdel med att ha 3, är att det inte går att växla över till 2g, för att på så vis förbättra mottagningen!
    jag kör nästan alltid med 2g, pga betydligt bättre mottagning (det skiljer ca 2 streck i mottagning, jämfört med 3g här) och betydligt bättre batteritid!

    jag håller oxå på att kolla på abonnemang till s3 och det lutar nog åt halebop rubbet, tror jag!?
    först när 3 har byggt ut sitt nät bättre, så att det funkar lika bra här, som 2g, så kommer jag att överväga ett 3 abonnemang!
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Varför !? efter nästan allt du skrev? ;)

    3s 3G-täckning är Sveriges bästa (generellt sätt, detta kan självklart skilja sig mycket beroende på vart man bor och hur ens hus är byggt etc). Just nu bygger de ut 3G i 900-bandet, vilket ger större täckning och bättre huspenetration. Det är samma band som används i GSM-nätet.

    Om man som TS vill att IP-telefoni ska tillåtas i sitt abonnemang, är det knappast optimalt att låsa telefonen till GSM-nätet, då det ger mycket sämre samtalskvalitet och hastighet för surf öht. Varför det drar mycket batteri för dig är för att du har dålig 3G täckning och telefonen ligger och söker nät oftare för att kanske hitta en mast med bättre täckning, detta gör även att telefonen hoppar mellan 3G och GSM nätet - något som drar batteri. Hos 3 går det ju att låsa telefonen till endast 3G och därmed minska batteriförbrukningen på det sättet.

    När testade du 3 senast förresten? Det man alltid kan göra inför köp av ny mobil är att (om man tittar på en annan operatör än den man har idag) skaffa ett kontantkort från alla opertörer, ladda på det med lite pengar och testa det på de ställen där man brukar befinna sig, alltså hur täckningen ser ut :)
     
  5. brynte5

    brynte5 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    "!?" innebär att jag tror, men inte helt säkert vet;-)

    ok, jag visste inte att 3g innebar bättre samtalskvalle, men hastigheten på internet blir ju betydligt snabbare, får jag hålla med om!

    det är inte därför det drar mer batteri, för jag har den låst på 2g!
    installerade en batterisparar app på en kompis ajfån, för nån vecka sedan och den visade hur mycket skillnad olika inställningar gjorde för batteritiden!
    vet ju inte hur bra den stämmer, men den visade iaf att om man hade på 3g halverades batteritiden, jämfört med 2g!
    3 har väl endast 3g och är därmed automatiskt låst på 3g nätet!?

    jag har faktiskt aldrig testat 3 själv, utan blivit alltför avskräckt av vad folk i min närhet har att säja om det!
    men bara för detta ska jag prata med lite folk, om hur det funkar här nuförtiden;-)
    intressant tips, men jag vill absolut ha kvar mitt gamla nummer och det känns som att det kan bli svårt isf!?
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Samtalskvaliten i sig förbättras inte så värst mycket - jag menar när du använder IP-telefoni, då exempelvis Viber. Om man kan märka någon skillnad vid vanliga samtal låter jag vara osagt. IP-telefoni kräver ju en relativt snabb och stabil uppkoppling.

    Det är inte själva 3G som direkt drar mer batteri, utan det är avstånd till mast etc som avgör. Bor du nära en 3G-mast och långt ifrån en GSM-mast kommer 3G nog dra mindre batteri. Nu kan jag gissa på att batteriappen du pratar om utgår från att 3G har sämre täckning än GSM, vilket stämmer på vissa ställen i landet. En kompis har 3 på sin iPhone 4s och en annan kompis har Telia på en likadan telefon - ingen skillnad på hur ofta de behöver ladda telefonerna, deras användande är väl ganska lika också.

    När du testar med kontantkortet skulle jag rekommendera dig att inte flytta över ditt nummer till exempelvis 3, detta för att om du kommer fram till att behålla din nuvarande operatör så blir det lite krångligare om du ska flytta tillbaka ditt nummer. Om du kan, ta en annan mobil och testa med den samtidigt som du använder din andra "som vanligt" - eller så byter du bara simkort när du vill testa 3. Kommer du fram till att du vill skaffa 3 så kan du begära en nummerflytt, det tar några dagar från det att den blivit godkänd :)
     
  7. Mozze

    Mozze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    1 380
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Jag vill gärna kunna skypa på mobilen, jag gör det ofta nu och är oftast i konferenssamtal vilket är riktigt användbart och roligt tycker jag iaf. och det är surt att inte kunna fortsätta med det tänkte jag... men.. det känns inte som att det är några höjdarerbjudande ute för tillfället..
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nät du säger höjdarerbjudanden vad tänker du på att abonnemanget ska innehålla samt vad det ska kosta? :)

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  9. Mozze

    Mozze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    1 380
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    "All datatrafik inom Sverige ingår, dock ej IP-telefoni" :(

    och det kostar att ens ringa inom det egna nätet? lutar inte mot 3 längre =p tack ändå..
     
    Last edited: 18 jun 2012
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vilket abonnemang läser du det på? Det ingår på 3Trygg Max och med 3Pott med 3Surf Max (mobilsurftillvalet för 149kr/månad).

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  11. Mozze

    Mozze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    1 380
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    fan, jag har knappt råd med kursböcker till hösten.. xD är tacksam för förslagen men jag tänkte mig något som kostar runt 200kr/månaden, har som nämnt tidigare telia max 25 och notan hamnar då på ungefär 240-300kr/månaden varav 98kr är abonnemanget, så jag tänkte att jag kanske kan skaffa någon bra deal samtidigt som jag köper en ny mobil. Kanske något som kostar mig ca 250-350kr inklusive mobilen:). och då vill jag inte att det ska gå över 350kr pga öppningsavgifter och allt möjligt.. för jag har ärligt inte råd med mer än så, det spräcker budgetten=/

    en bra deal, då tänker jag på när tele2 hade dealen med 349kr /månad allt ingår 0kr och mobil på köpet helt gratis=P kändes ganska lönsamt men då fanns ingen mobil jag ville ha med :) men men... jag är tacksam för tipsen!
     
  12. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 453
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Telenor har sgs3 för 299 i månaden då får du ringa för 149kr av dom samt att det ingår3000 sms och fri surf.

    Tar du dealen genom cdon så ingår även ett flip cover samt ett copter skydd.
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är ganska svårt när vi pratar dyr mobil, tyvärr. Runt midsommar brukar det ofta komma erbjudanden från främst 3 och Tele2 om fria månadsavgifter i typ 6 månader. Telenor och Telia brukar också ha något roligare.

    345kr dealen hos Tele2 och 349kr dealen hos 3 kommer nog inte tillbaka på ett bra tag, om den ens kommer tillbaka.. ;)

    Problemet med det är ju,
    1. TS ville ha möjlighet att internetdela. Det kommer spärras helt för 149kr potten och möjligheten att köpa till tjänsten finns ej heller på det abonnemanget.
    2. Surfen är upp till 1Mbit/s...
    3. Det ingår inte IP-telefoni i abonnemanget vilket TS också ville skulle ingå.

    Visst kan man säga att "det spärras inte idag" - men en dag så kommer spärrarna tas i bruk och då kommer man bli lite irriterad på det och måste du uppgradera sitt abonnemang och ta smällen då.
     
  14. Mozze

    Mozze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    1 380
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Jag får vänta lite till så kanske det dyker upp någon bra deal till midsommar, kanske iphone 5 kommer ut och prispressar samsungen lite till :P
     
  15. brynte5

    brynte5 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    vet inte hur batteri appen kom fram till det!

    ställde frågan på facebook tidigare idag, hur dom som har 3 tycker det funkar nuförtiden, där vi bor och det verkar tyvärr fortfarande vara alldeles för dåligt, för att vara ett alternativ!
    det är nog fortfarande endast telia, eller halebop och helst 2g, som gäller här i trakterna!
    lutar väldigt mycket åt halebop rubbet, just nu:-)
    har telia nåt abb som är lika bra, eller kanske tom ännu bättre?
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det närmaste Telia kan komma är väl deras Mobil Flex abonnemang: http://www.telia.se/privat/mobilt/abonnemang/#/privat/mobilt/abonnemang/flex/mellan.product.pagelet

    Du kan ju alltid beställa ett gratis kontantkort (http://www.tre.se/Privat/Abonnemang1/VoicePrepaidPage/ )från 3 om du vill testa, eller så kör du på Telia/Halebop som du vet fungerar :)
     
    Last edited: 18 jun 2012
    brynte5 gillar detta.
  17. brynte5

    brynte5 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
  18. exciter

    exciter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tele2 Volym Student är ju ett solklart val.

    Volym Hög 389kr/mån med SGS3
    3000min/sms/mms, Inga öppningsavgifter & 5GB surf (10Mbit/s All typ av data ingår)

    Volym Mellan 289kr/mån med SGS3
    1000min/sms/mms, Inga öppningsavgifter & 3GB Surf (6Mbit/s dock ingår inte IP-Telefoni)

    :)
     
  19. Mozze

    Mozze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    1 380
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Tack! ska kolla in i det, att det fanns nåt sånt visste jag inte om:)
     
  20. Mozze

    Mozze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    1 380
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    känns fortfarande lite högt ärligt men klart bästa alternativet hittils! om jag får med en gratis mobil av något slag så kanske jag slår till på 389kr :P

    edit... jag kommer inte fram på någon av tele2s erbjudanden på mecenat :(


    var nyss inne men nu plötsligt efter midnatt funkar inte deras sida, dem kanske kokar ihop någon supererbjudande till mig? XD hahah.
     
    Last edited: 19 jun 2012