Bra kamera?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Tokfia, 18 augusti 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Tokfia

Tokfia Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har äntligen tänkt att jag skulle ta och byta ut trotjänaren Nokia 6230i (som har överlevt två Ericsson-mobiler). Jag är ute efter en telefon som funkar någotsånär bra att använda som kamera. Nuvarande kamera i familjen är en halvtrasig, sex år gammal skrothög, som sällan används. Det blir nog inte svårt att slå den kanske... Jag är alltså ingen fotograf, men skulle gärna vilja ta lite fler foton än jag gör nu.

Jag vill alltså:
    -ta kort som är okej - någon form av "blixt" känns rätt viktigt
    -kunna surfa en hel del (surfar nu med Nokian, den klarar inte så mycket mer än Facebook och då går det segt värre)
    -inte ha nån Ericsson
    -helst inte köpa den allra dyraste luren

Förslag?

2. Quarzi

Quarzi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Galaxy S4

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Galaxy S4
    Tycker det låter som att HTC Wildfire skulle passa rätt bra, LED belysning vid fotografering och filmning, 5mpix kamera, facebook osv ligger inlagt vid köp.

Surfning fungerar väl helt ok, men upplösningen på skärmen är lite låg så man får zooma in en aning för att läsa text.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=621093

3. Tokfia

Tokfia Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, jag har kollat på Wildfire och var rätt sugen på den. Sen hittade jag nån recension där kameran beskrevs som rätt kass, då blev jag lite tveksam. Andra recensioner och kommentarer verkar inte alls lika negativa, så kanske kan den vara bra ändå!

4. Quarzi

Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Galaxy S4

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Galaxy S4
    Innan jag köpte min acer liquid e så läste jag massa recensioner på den, alla sa att den var plastig men helt ok. Men så var det en recension som klankade ner på telefonen som bara den, batteriet höll inte mer än 8 timmar + att det blev jätte varmt, kameran kunde inte ta några bra bilder alls med mera.
    Men jag har inte varit med om att batteriet blir varmt alls, och batteritiden ligger i snitt på 2 dagar för mig vid normalt användande. Så uppenbarligen kan man inte lita på allt man läser x).

Jag tror inte du kommer bli missnöjd med en wildfire :)

5. Mathias1

Mathias1 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag har inte testat kameran, men jag gillar Wildfire skarpt, för att den är så liten och sjukt smidig.
    Hade jag inte haft min Desire hade jag lätt haft en Wildfire.

6. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Om du verkligen vill ha en bra kamera i telefonen så tror jag inte ens att en Desire är tillräckligt bra för dig. Visst, det är en bra kamera - men inte så bra som många andra telefoner där ute vars kamera har prioriterats ordentligt.

En SE Satio har exempelvis en riktigt bra mobilkamera, och den har ett någorlunda OK pris också. Det är ingen Anroidtelefon, men ska du bara surfa lite så är ju Symbian helt OK. Satio är tyvärr en SE, så just den telefonen faller utanför din kravspec...

... Och om du verkligen, verkligen!, vill ha en riktigt bra kamera så köp en... - ... Kamera! :P

Last edited: 19 augusti 2010
  7. Quarzi

Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Galaxy S4

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Galaxy S4
    Håller med till 100% :P Jag har alltid en kompaktkamera med mig vart jag än går :)

8. thorstenn

thorstenn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

mitt förslag är att släppa anti sonyericsson snacket eftersom de gör bäst kameror. X10 mini rekomenderar jag. SEs 5mp
    kameror är riktigt bra. Htc spelar tyvärr inte ens i samma liga (inte ens den under) även
    om de gör sexig hårdvara annars

9. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Har en Desire och jag måste säga att jag är faktiskt förvånad över hur användbar kameran är.
    Jag är fotograf så jag arbetar ju normalt med min systemkamera, men för vardagsbilder och tillfällesbilder duger Desiren helt klart.
    Jag använder appen Vignette som visserligen lägger på en del effekter, men som sagt detta är bara för vardagsbilder och då kan man ju skojja till dem lite.

Jag gjorde faktiskt ett test häromdagen att skriva ut en av bilderna på storformatsskrivaren. Skrev ut bilden som den var och då blev den 72x48 cm och det blev en riktigt hygglig bild och för personligt bruk hade den nog fungerat för många för många. Detta är ganska extremt stort för en mobilbild, men i formatet 20x30 hade den hävdat sig väl mot min kompaktkamera.

Men, som sagts här tidigare en mobil kan aldrig fullt ersätta en riktig kamera. Det är fysiskt omöjligt att sätta in en tillräckligt stor och bra sensor samt optik.
    Wildfire har väl samma kamera som Desire?

Någon som vill testa hur bra deras mobilbilder blir utskrivet i stort format - skicka mig ett PM.

10. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.228

MINA ENHETER

Man behöver inte lägga på några effekter med vignette utan man kan istället använda stabiliseringsfunktionen eller automatiska "blixten" för att få bättre bilder.

11. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Helt rätt, det var kanske dumt skrivet.
    Man kan köra Vignette helt utan effekter, men skall jag bara ha lite bilder på syrrans ungar eller en turistbild på stan kan jag ju slänga på en ram eller kanske lite vignette för att piffa upp bilden.
    För seriösa bilder så tar jag ju fram den stora kameran.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.