Bra laddkabel?

Discussion in 'Allmänt' started by zeramic, Feb 9, 2014.

1. zeramic

zeramic Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!
    För några veckor sedan gick min laddkabel till min Nexus 7 (2012) sönder och jag åkte till Teknikmagasinet för att köpa en ny kan ha varit denna:
    http://www.teknikmagasinet.se/db.pl...&artnr=490773&title=USB 2.0 Kabel Micro-B 1m&

Nu till grejen, den är sämst! Jag använder fortfarande originaladaptern så den är det inget fel på. Men den laddar nu sjukt långsamt, för att ladda den helt tar det säkert 10 timmar, och om jag använder plattan samtidigt som jag laddar den drar den batteri?! Är det något fel på kabeln eller är den bara väldigt dålig? Jag har läst på lite och förstår att vissa kablar är svagare än originalkabeln man får med. Vart hittar jag då en bra kabel som laddar lika bra som originalkabeln?

2. xtreemjohan

xtreemjohan Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kan ha helt fel här, men jag tror att de flesta prylar känner av att DATA+/- ledarna fungerar som de ska (även fast den inte får något svar från andra änden) i kabeln. Därför tror din Nexus att den sitter i en dator, och plockar bara ut 500 mA från laddadaptern.

För att detta inte ska ske så kan man kortsluta DATA+ med DATA-. Då kommer din tablet se att det inte finns något kontakt över DATA-ledarna, och därför plocka ut en högre ström.

Men jag vet inte, känns ju lite märkligt; om alla medföljande kablar var kortslutna så skulle de inte fungera i en dator. Och om kortslutningen sitter i laddadaptern så borde det fungera med alla kablar.

3. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    De kortsluts ju i laddaren... det är bara en dålig kabel.

4. zeramic

zeramic Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ingen som kan länka en bra laddkabel?

5. Kame_boy

Kame_boy Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Protip: Köp original-kablar från någon av de kända tillverkarna. De kan vara olika stela och långa så om du har känt på en bra kabel kan du beställa en likadan. Dessa kablar brukar hålla bättre kvalité än "generic" kinesiska grejer (tänker på deltaco, till exempel). Så länge nexus 7 använder en helt vanlig micro-usb > usb standard så ska det fungera bra med andra tillverkares.

Du hittar dem billigt på www.teknikproffset.se förslagsvis.
    Själv tycker jag att Samsungs originalsladdar (och laddare) är rätt schyssta. LG's var lite stela och tröga att trycka in. Sony hade något mitt emellan. Minns inte hur HTC var. Samsungs kostar 45 kr http://www.teknikproffset.se/MOBIL/Samsung/Kablar/Samsung-ECB-DU5ABE-USB-kabel.htm

Last edited: Feb 13, 2014
  6. silas

silas Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har kört med denna vinklade (spelar ingress och har kabel dragen från ena fickan) variant från deltaco i några månader: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=3749767 Kostade 14kr med frakt och kom fram dagen efter.

Den är rejält tjock och robust, närmare dubbla tjockleken av vad orginalkabeln från Nexus 4 var. Känns nästan mer som en nätverksladd än en usbkabel ;) Skulle tro att deltacos andra är ungefär likadana.

Vid kinesiska skulle jag kolla lite extra på recencioner. Har även en sådan, och den är väldigt stel, och har desutom en för lång kontakt så den sticker ut lite och håller inte fast: http://www.dx.com/p/135426

7. Ludwig

Ludwig Youth Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    Info:
    Snart så
    Telefon 2:
    Xperia Z2
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Hur fick du det där till 14 kr? (Kostade 21 + 59 kr frakt = 80kr)

8. silas

silas Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Gå via www.misco.se/personalrabatt och skriv in "facebook" som kod för personalrabatt. Du kan även testa "sweclockers1337" och eventuellt "student-177162".
    Verkar kosta 15kr för mig just nu.

Ludwig and antonholmstedt like this.
  9. Ludwig

Ludwig Youth Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon: