Bra luftfuktare för runt 1-3000 kr?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av aeris, 22 nov 2021.

1. aeris

aeris Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Hej, letar efter en bra luftfuktare till sovrummet på ungefär 6 m2. Någon som har någon de gillar?

Edit: Vill gärna att den ska vara rätt så tystgående

Last edited: 22 nov 2021
  2. Skinksallad

Skinksallad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Om det bara är ett sovrum på 6m2 du vill få upp luftfuktigheten i så borde du klara dig med nästan vilken som helst med tank på några liter och en fuktighetsmätare. Xiaomi har två olika för ca 600-1000kr som borde vara vettiga, det är bara att välja om man vill ha en ultrasonisk, eller en som "avdunstar" genom ett större filter/"veke". Ofta så väljer man en som avdunstar om man behöver för större utrymmen, då de kan skala upp bra, men samtidigt så behöver de mer underhåll. Men jag skulle nog välja en ultrasonisk, typ denna Xiaomi Mi Smart Antibacterial Humidifier (Luftfuktare)

aeris gillar detta.
  3. aeris

aeris Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Tack för tipset! Läste i recension att den är högljudd. Vet du någon som är rätt så tyst av sig? Borde skrivit det i min första post.

4. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 624
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag har skurit upp mjölkkartoner på långsidan och lagt dem vattenfyllda på elementet. Har 6 stycken i sovrummet och märker markant skillnad på luftfuktigheten. Har funderat på en luftfuktare, men varje gång jag kikat på dem så har de väsnats för mycket.

5. Skinksallad

Skinksallad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    När jag kollar på resencioner på Prisjakt så är betygen generellt sett ganska låga i hela kategorin. Samtidigt så har jag haft några olika no-name varianter de senaste åren och varit generellt sett nöjd, så det kanske är svårt att hitta rätt.

Något som kan vara värt att prova om du har värmen på och vanliga element i sovrummet är en något mer elegant variant av vad @schrödinger@schrödinger tipsade om, luftfuktare i keramik som man hänger på elementen. Jag tycker inte att de gör så stor skillnad, men vet att bekanta till mig tycker om dem. Typ dessa https://www.amazon.se/-/en/dp/B07J5LV3PB/ref=pd_lpo_1?pd_rd_i=B07J5LV3PB&th=1

6. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 624
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Det handlar ju till stor del om hur stor vattenyta som exponeras. Sådana i keramik som man hänger upp exponerar ju nästan ingan vattenyta alls och blir således väldigt ineffektiva. Jag håller med om att mjölkkartoner inte är en optimal lösning, men jag har det hellre så och har möjligheten att andas normalt när jag ska sova än tvärtom.

Har det varit extremt torr luft har jag faktiskt även satt på en stor kastrull vatten på spisen och låtit det puttra på låg värme under hela natten. Det är extremt effektivt, men med dagens elpriser är det inte direkt billigt.

Angående elektriska luftfukare så har de främst två problem. Är det en luftfuktare som "sprayar" ut vattnet så blir det oftast massa kalkpulver i närheten eftersom kranvatten innehåller kalk. Är det en luftfuktare som suger luften genom ett filter så är sannolikheten stor att det kommer bli en bakterie- eller svamphärd inom någon månad, vilket ju inte heller är särskillt hälsosamt att andas in.

Mattheworbit gillar detta.
  7. Patrick Bateman

Patrick Bateman Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Väcker denna tråd. Köpte du @aeris@aeris någon luftfuktare och har du i så fall en recension? Är främst nyfiken på den @Skinksallad@Skinksallad tipsade om.

Mattheworbit gillar detta.