Bra mobilväxel, tipsa mig

Diskussion i 'Allmänt' startad av teddyjohan, 26 sept 2010.

1. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hallå!

Jag arbetar med diverse konsultverksamhet (främst inom juridik och management, utbildning) i dagsläget och kommer fokusera mer på den biten från och med våren. I nuläget har jag bara en privat mobiltelefon. Överväger dock att skaffa mig någon form av mobilväxel för att förenkla för mig framöver, samtidigt som det verkar som att man kan få med en del tjänster "på köpet".

Har kikat runt på operatörernas sidor men dels är informationen bitvis väldigt inkomplett ("kontakta oss för mer info"), dels vill jag gärna ha lite input från mina kära Swedroid-vänner som kanske har erfarenhet! Låt mig beskriva mina behov till att börja med:

I huvudsak kommer jag själv besvara telefonen. Jag använder dock två olika mobiler. Min tanke med växeln, förutom att få ett fast nummer utåt och sedan kunna variera de interna numren, är att kunna hantera flera samtal samtidigt på något smidigt sätt (t.ex. kösystem) och att kunna växla mellan mina mobiler "seamless".

Således skulle jag vilja att det vid flera parallella samtal läggs på kö, och om den ena telefonen är avstängd så kopplas samtalen vidare till nästa telefon. Jag kan dock inte ha så att samtalen fördelas till ledig telefon för då får jag två samtal samtidigt fast på olika mobiler. Om täckning saknas på den ena vore det dock bra om det fördelades på den andra. Samtidigt vore det en enorm fördel om fördelningen kan ske till telefoner hos andra operatörer; således slipper jag missa samtal pga att min operatör har dålig täckning.

Jag hoppas ni har lite erfarenhet och förstår ungefär vad jag är ute efter. En mobil växel kanske är helt onödigt om man kan lösa detta på annat vis också, men jag har aldrig kikat på företagslösningar så jag är tyvärr ganska oinsatt.

Som många här har lagt märke till har jag betat av en hel del telefoner sista halvåret och det beror bl.a. på att jag flyttar mycket med anledning av arbete och annat, ofta bor jag bara ett halvår på samma ställe, och det är ganska varierande ställen. Senast bodde jag i Norrköping, i dagsläget bor jag i Östersund. I Norrköping hade Telenor och 3 bra täckning; men här i Östersund (i min lägenhet t.ex.) har jag 1 stapel på Telenor och ingen alls på 3.

Jag hoppas på att kunna hitta en bra lösning för mina ganska skiftande behov. Telenor och 3 har i mitt tycke de mest attraktiva affärspaketen, men om jag jobbar här eller högre upp i Sverige så funkar de helt enkelt inte. Det är en sak jag försöker hitta på en kreativ lösning på.

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Kan tyvärr inte hjälpa direkt mycket men har någon mening angående täckning. Har du hört av dig till 3 och klagat på täckningen? Jobbar som testare hos dem och de brukar vara väldigt tillmötesgående särskilt för nya kunder. Har testat inför flera affärskunder.
    Har själv telenor och de är tycker jag är regelrätta as när man klagar på täckningen. Inget händer.
    Och Nej jag tjänar inget på att skriva detta men det kan vara värt att tänka på.

3. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, det har jag icke, men det är ju ett välkänt faktum att alla aktörer utom Telia har väsentligen sämre täckning i norra inlandet. Tidningen Mobil gjorde väl ett test för 1-2 månader sen, med en differens mellan Telia och övriga på, vad, 20-30% i tappade samtal om jag inte missminner mig?

Efter mer än tio år i Telias nät har jag aldrig upplevt att jag saknat 2G-täckning en enda gång, inte ens hos släkten i Västerbotten och Lappland. Däremot är 3G täckningen ofta rätt dålig. Men där upplever jag att Telenor och 3 har funkat bättre, men då funkar de å andra sidan inte lika bra utom tättbebyggda områden.

I min nuvarande lägenhet finns bara 2G-täckning till exempel, och det bara med Telia, trots att jag bor hyfsat centralt i en förort.