Bra och billig nas

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av Coldsnap, 21 sept 2010.

1. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Funderar på nån nas-lösning som miniserver hemma... Kanske dlink dns-323 eller rentav iomega iconnect med usb-diskar i? Tips och erfarenheter mottages tacksamt ;)

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 942
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad ämnar du använda den för? Uteslutande lagring? Har du några speciella krav på prestanda och redundans eller funktionalitet (Webb, FTP, torrent etc) samt utgångar? Hur många diskar skall den kunna hantera? Vad är du villig att ge?

För en fingervisning kan det vara god idé att mata in alla krav på Prisjakt och sedan sortera resultaten efter rank. De tio första brukar i regel tillhöra de bättre produkterna.

3. Coldsnap

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Den ska primärt användas för central lagring/backup av diverse data som idag ligger utspridd över sisådär 7 diskar i 3 datorer i en enda röra. Har inte tänkt streama film eller nåt sånt från den i nuläget, men jag vill iaf kunna komma åt den från alla datorerna. Den får gärna vara tyst också, och kosta max 1500:- exkl diskar.

4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Det billigaste är väl att ta en överbliven PC och trycka i ett par diskar och FreeNAS på den. Men kan förstås krocka med det där att den ska vara tyst och det kan bli dyrt med elen i längden.

5. Coldsnap

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Precis, jag byggde faktiskt ihop en av överblivna delar, men den tar plats och låter som ett tröskverk ;)
    Nån som testat nån av dem jag nämnde i första inlägget?

Last edited: 21 sept 2010
  6. peter_sm

peter_sm Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

7. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Jag har en netgear readynas duo som jag köpte för 2 och ett halvt år sedan (jösses)!
    Jag är rätt nöjd med den men råkade ut för något mystiskt fel igår att den stannade vid skrivning från en mac. Det är tre års garanti dock. Värt en hel del. Tror bara att någon tjänst havererat och borde lösa sig med omstart av tjänst. Felsökning ikväll. :-)
    Den är knappast knäpptyst utan ligger väl närmare 29-30dB gissar jag.
    Jag gillar readynas för den stora communityn (www.readynas.com) med tredjepartsapplikationer och sånt. Har möjlighet att köra nätverksscanner med sane-backend, utöver skrivarserver. Finns många bra appar om man känner att utveckling är en fördel. De jobbar fortfarande på mjukvaran med att tweaka och lägga till stöd för nya saker. Gnu linux ligger i botten och den passar både nörd och normal.
    Jag har dock funderingar på att skaffa en nyare med plats för 4 diskar istället för de två jag har idag.

Hittade felet! ComHem-modemet/routern hade klappat ihop uppenbarligen. Nassen är fortfarande stabilare än tågen.

Last edited: 19 okt 2010