Bra ställe för project hosting?

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by Kaj, Jul 20, 2009.

1. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjenare,

Någon här som känner till ett ställe där man helst gratis, eller till billig penning, kan lägga upp projekt, med källkod/versionshantering, buggrapporter och ev wikisida. Kruxet är att jag vill ha closed source, men allt annat publikt.

Just nu har jag lagt Väderwidgeten på xp-dev.com, och där har jag stöd för subversion, projektsida, planering m.m, men jag har inte lyckats hitta någon inställning som låter mig göra allt utom källkoden publikt.

2. mrbowmore

mrbowmore Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Github.com
    Det löser alla dina problem! ;) Gratis för open sauce, kostar nån småslant annars.

3. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Min app är ju inte open source, så då måste jag betala där. $7 per månad är ok, men då kan man bara ha en collaborator. Jag skulle vilja ha fler och då blir det $12 per månad.

4. shaddack

shaddack Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Du kan kolla in Launchpad.net. De har en liknande lösning att man får betala om man vill ha closed source. Jag vet dock inte hur betalningsmodellen ser ut exakt map antalet deltagare.

5. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

closed-source project on Launchpad for just $250

O_o

De var lite dyra :)

6. shaddack

shaddack Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok, ja det var en del! :eek: Jag har som sagt inte kollat på just det. Annars tycker jag det verkar schysst. Skall hosta ett projekt där har jag tänkt.

7. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

8. phete

phete Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tror de flesta ställen tar betalt för closed-source.
    Anledningen (vad jag tror iaf) är troligtvis pga att dom tjänar massor på reklam om man hostar open-source, eftersom fler personer då besöker sidan.

Det finns ju en hel affärsmodell runt bugg-tracking-mjukvara samt source-control för företag/stängd kod.

9. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Frågan är hur många fler som besöker om det är open source kontra closed source, men fortfarande gratis att använda. Många av de som hämtar hem något hämtar ju ändå bara hem dokumentation, bibliotek, binärreleaser eller kollar buggrapporter/forum/wiki. Allt det vill jag också ha publikt. Bara källkoden som jag vill ha själv, åtminstonde för en tid framöver.

10. mrbowmore

MINA ENHETER

Nae, du kan ha hur många du vill, om de har gratiskonton i sin tur är det bara att adda dem som "watcher of repository"

Tror att det där med pengar för fler är för den oppna gratisversionen. eller nåt. (jobbet pröjsar här så jag har ju inte stenkoll, annars rockar ju github, bättre än SVN med hästlängder IMO)

11. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Har jag missförstått dem? I deras pricing står följande (mitt projekt är som sagt inte open source):

Micro $7/month
    5 Private Repositories
    1 Private Collaborator
    600 MB Disk Space
    Unlimited Public Repos/Collaborators
    SSL Protection

Mitt repo kommer ju inte vara public, så då kan jag endast ha en private collaborator för $7?

12. svanlund

svanlund Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör med Micro-planen och enligt Github har jag "Private Collaborators 0 / 1".

13. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Japp, man själv räknas inte som collaborator, men jag vill kunna lägga till ca 6-7 personer som collaborators.

14. svanlund

svanlund Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Då verkar det inte bättre än att du behöver en dyrare variant. Tror dock inte att Github kan uppfylla ditt krav på stängd källkod, men övriga saker publika. Det är antingen eller vad jag känner till.

15. mrbowmore

MINA ENHETER

Repot ligger fortfarande hos dig, stängt. Alla jobbar mot det repot, branchar osv. Det spelar ingen roll om de är betalande eller inte. jag är "gratismedlem" å kör mot ett stängt repo på jobbet.

Om du orkar kan du bekräfta det genom att skapa en gratis användare och "adda" den till ditt stängda repo. Det ska funka. :)

16. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Men grejen är att ditt jobb betalar för att du skall kunna göra så, dvs ditt jobb har ett betalabonnemang. De som man sedan lägger till kan ha gratisabonnemang. (Om jag förstår deras sida rätt)

17. mrbowmore

MINA ENHETER

Jo, precis, men jag tror inte att jag kostar extra. Om jag förstått rätt. Annars är det en väldigt sömlös procedur. :)

18. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Jag är inte 100 på att jag förstår vad du söker men om du pmar mig så ska jag kolla med en kompis som håller på en del med hosting.

19. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tackar för erbjudandet, men en kompis tipsade precis om dreamhost.com, och de verkar ha det jag vill. Just nu har jag ett dyrare webbhotell och som inte ger mig allt som de har. Nu flyttar jag alla domäner dit, och samtidigt kan jag köra subversion hos dem.

20. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jaha, nu har jag reggat konto hos dreamhost, och igår köpte jag en ny domän. Nu upptäckte jag att man inte kan flytta en domän under de första 60 dagarna :(