Bra? Toshiba z30-b-10w

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Yuhyuh, 19 maj 2016.

1. Yuhyuh

Yuhyuh Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Godmorgon!
    Jag har länge letat efter en ny dator, sitter just nu med en reserv slö Asus från ca 2007 som låser sig i Word :/

Det viktigaste för mig är RAM, processorkraft och låg vikt. Pris under 10 000:- men ändå utan att behöva köpa ny om 3 år. Tänker en hållbarhet på ca 5 år (med lite underhåll och ev, när den börjar slöa till sig, sätta i ytterligare 8 RAM i den tomma porten).
    Jag använder den främst med webb, Word & Excel. Och då maximalt krävande på de punkterna, typ samtidigt ha uppe 4 webbfönster á 30flikar, 5 Worddokument & några stordatablad i Excel.
    Annars lite vanligt: filmtittande - mest streaming, lite vanlig surf, lite programmering och lite bloggbyggande.

Igår köpte jag ett returex av denna http://www.elgiganten.se/product/da...toshiba-satellite-z30-b-10w-13-3-barbar-dator
    för strax under 7000:-
    Samma garanti ( 1år) & 30 dagars öppet köp som ord. pris.

Inga yttre fel, inga tecken på att den har blivit öppnad i chassi, däremot står den liiite ostadigt med glapp på ca 0.5mm i framkant. Går att leva med och väldigt enkelt att stabilisera upp. Lätt värt besparing på 2300:- som den var nedsatt med.

Har jag gjort ett bra köp? Hur är kvaliteten på Toshiba nuförtiden?

Enda nackdelen jag kan se är lite hårddiskminne (men det har jag ju externa till) samt ej dockningsbar.
    Är student så billigt är guld men jag vill inte vara dumsnål.
    Känner ingen som är bra på datorer så råd uppskattas.

Bonusfråga: den behöver, enl säljaren, maxas manuellt till 2,7 från 2,20 GHz. Finns nån guide på hur man gör detta?

Tack på förhand!

När faan började ALLA ha Mac? Flygplats Berlin, 16pers runtom med datorer och alla kör Mac. The Apples are taking over.

2. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 196

MINA ENHETER

Jag skulle aldrig acceptera en dator som inte står plant. Nåt är fel, saknar fot, dåligt ihopskruvad osv. Be dem laga eller lämna tillbaka. Toshiba är väl acceptabel kvalitet men långt från Lenovo thinkserie som jag anser är de bästa just nu.

3. Yuhyuh

Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svaret!
    Anledningen till prisavdraget på 2300:- var just detta. Och för mig är det mer värt att spara de pengarna och ha ett utjämnande underlag istället då det knappt är märkbart.

Jag har tidigare haft en dator som efter en olycka var sned, funkade bra i 3 år till, så jag är nog härdad :)

Som sagt - det är mer om datorn enligt spec är bra. Tycker inte man någonsin är garanterad att den inte är ett måndagsexemplar även om den ser strålande ut från början. Iom att jag har samma garantier/reklamationsrätt tycker jag risken är lika stor men jag betalar mindre för samma kraft.

4. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 763
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har en äldre version z30 som jag köpte för drygt ett år sedan. Har varit väldigt nöjd. Inga problem alls förutom att touchpaden inte är den bästa.

Yuhyuh gillar detta.
  5. Yuhyuh

Mottagna gillanden:
    0
    För den intresserade har jag nu haft datorn i ca 2 veckor. Ojämnheten är tillrättad (chassi är så tunt att det bara var att vrida lite) så nu står den plant. Funkar snabbt och smidigt men fläkten ökar på ibland. Ska blåsa ur den med tryckluft vid tillfälle, tror det beror på att den stått i butiken och dammat igen.

Touchpaden som flipp nämnde är det enda minuset so far - den är lite motsträvig i ytan. Dessutom har någon ärkenötsdesigner satt en on/off-knapp för den i vänstra hörnet, vilket gör att man ideligen kommer åt den när man skriver. Tog lite tid innan jag kom på varför musen låste sig.... (för den som söker en lösning på att musen låser sig så är det bara att dubbelklicka på musikonen på touchpaden).
    Men tillvänjning pågår.
    Storleken/vikten är kalas och ännu är jag glad som en lärka.