Brandman

Diskussion i 'Off Topic' startad av Division, 12 dec 2010.

1. Division

Division Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Är 16 år och går naturvetenskapsprogrammet här i trollhättan. Så nu har jag börjat fundera på vad jag vill göra senare i livet och som ni kanske förstår av rubriken på vill jag bli brandman.

Någon vänlig själ här som är detta och vill berätta lite. Kanske någon som har samma planer som jag.

2. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Min mor gifte sig med en kille som var/är brandman så genom där har man fått lite insight i yrket, samt annat vilket jag kommer till. Men yrket i sig är nog passar nog absolut inte alla, tror att man känner det "inombords". Man offrar ju trotsallt sitt liv för andra och tror det kräver något extra.

Men jag har haft samma tanke som dig, velade först utbilda mig till polis. Men prao'ade på brandkåren i min stad i ca 6månader så där fick man ju lära sig en jävla massor, älskade det jag höll på med. Fick göra det mesta, bla va med och rusta brandövningarna (rökdykning och dylikt), samt va med på vissa övningar/utbildning, fick också vara med på riktiga utryckningar (2minuter på dig att göra dig iordning och sitta i truckarna, bäst att vara rapp när det väl händer något^^) "dock" uppenbarligen fick jag ju inte vara med och gå in i riktiga bränder och diverse, men man fick ju en stor inblick i yrket.

Men känner du att du är någon som vill hjälpa andra människor så tycker jag absolut att du borde göra något åt saken. Försök att få någon slags prao där? Det vore nog ultimat.

Last edited: 13 dec 2010
  3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Hårt jobb, rätt bra pengar och hög brudfaktor.

Har du viljan så kör hårt! Många tunga lyft men att få gratis träning, och en jävla kropp, "gratis" är ju aldrig fel. Så länge du inte dör i ett rökdyk så mår man säkert otroligt bra av att vara brandman! Både fysiskt och psykiskt. Du hjälper folk och kroppen mår bra av träning.

Har inga egentliga erfarenheter av det förutom en gammal kollega som jobbade extra på en liten brandstation utanför Göteborg. Han gillade det!

EDIT: Kom just på! Det finns väl något sådant i lumpen? Har inte koll på det längre, det var ett par år sedan man sprang runt med sin AK, men då fanns det ju brandmän iaf. De som körde på att släcka bränder i lumpen hade i stort sett alla jobb efter lumpen, på en riktig brandstation, veckan efter de muckat. Bra utbildning.

EDIT igen: En annan sak. Vill du det så KÖR! Ge dig inte utan kämpa för det. Allt går. Jag är 27 och hade inte en tanke på att göra något annat i mitt liv än det jag just nu gör. Jag har skaffat mig en liten mini-karriär i säljyrket. Nu vill jag inte det längre. Nu skall jag utbilda mig till logistiker. Allt går om man vill!

Last edited: 13 dec 2010
  4. Division

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ja, vad ska jag säga. Sent svar kan jag börja med.

För att bli brandman måste man läsa SMO (skydd mot olyckor) och kunna simma, men även ha ett godkänt "rullbandstest".

Nu till det konstiga, msb som har utbildningen ställer nästan akademiska krav vad det gäller betygen, 17 jävla poäng. Finns med andra ord inte utrymme för misstag. Jag klarar fysiken utan problem skulle jag vilja säga, men sen vetté tusan. Okej vill ja så fine då går det. Och det känns som det är det ändå jag vill nu.

Varför har de inte gjort som polishögskolan? Fystester (inte bara ett papper med ett kryss på), personliga samtal. Osv osv... kanske låter kritisk, och det är jag oxå. Slår vad om att de missat många av de bästa brandmännen pga de höga betygskraven. Om jag ska vara ärlig, det går inte att läsa sig till detta yrke. Man måste arbeta praktiskt och teoretiskt.

Jaja, vi får se...

Sent from my Desire HD using Tapatalk

5. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

You can do it ^^ Ge inte upp om du vill bli brandman.

6. eal

eal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    No offence, men jag ser gärna att brandmän har något innanför pannbenet och inte bara är fysiskt starka. Det krävs ett ganska bra psyke och bra fart i synapserna för att fatta rätt beslut i pressade situationer. Om en brandman är "för dum" för att ta rätt beslut stryker folk med.

Ser det som otroligt positivt att det ställs höga krav både på huvud och kropp hos våra brandmän. Även om det nu då inte var till din fördel.

7. Division

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Självklart håller jag med dig ;) men ett rullbandstest räcker inte som fysisktkrav, det klarar de flesta med godtagbar kondition. Så... som det är nu är det som läkare (missförstå mig rätt) har man inte 20+max merit så är det i princip kört. Man kanske inte ska ta bort betygen helt men höja det fysiskakraven. Är du med på vad jag menar?

8. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Haha var med på en jävla massa av dessa rullbandstest och jag antar att du vet exakt hur dom utförs? Kan lova att "godtagbar kondition" inte är det enda som krävs då du går i olika hastigheter med full (precis allt) utrustning samt i olika lutningar? :D Såg många som kuggade ><

9. Division

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag har gjort detta test ;) men det är väl bara att gilla läget...

10. danjeman

danjeman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

En annan väg att gå om du inte kommer in på SMO-linjen är att söka deltidsbrandman. Kolla upp om det finns någon deltidsstation i närheten av dej, helst ska man bo max 5-10min ifrån. Då får du inom ca1år utbildningen Räddningsinsats A, vilken är kravet för att söka heltid, dom flesta stora kårer har gått ifrån SMO-krav pga att dom inte är nöjda med eleverna.

Lycka till

Edit: jobbar som brandman i Brandkåren-Attunda (stockholms norrort) där finns ett antal deltidsstationer: Knivsta, Upplands-Bro, Sigtuna

11. Division

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Du får gärna berätta vad du tycker om jobbet! Kan vara lite intressant att höra.

12. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Nja, jag har hört att vissa kommer in på läkarlinjen på intervjuer. Gäller att ha människo-kontakt också. Men visst, majoriteten bör vara duktiga i skolan. Jag vill ha en duktig läkare och brandmän ofc.

Last edited: 8 mar 2011
  13. danjeman

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har jobbat i 7år snart och inte en enda dag har ja tyckt de va tråkigt/jobbigt att gå till jobbet. Självklart att det är varierande och utmanande att åka larm, men den största fördelen med jobbet är gemenskapen på stationen, man tränar, bastar, sover och äter tillsammans. Kollegorna blir som en annan familj, man vet nästan allt om varandra, stöttar varann i vått och torrt.

Många frågar om det inte blir långtråkigt om det inte går larm på några dagar. Jämför det med att du åker till stationen med dina 5bästa vänner. Tränar, ser på tv, surfar, äter, ja ni gör typ vad ni vill. som en fritidsgård typ ;)
    Så långtråkigt blir det inte..

Beror väl såklart hur/vilken grupp man kommer in i osv men tror dom flesta upplever liknande.

14. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Kände "PRECIS" detta med när jag spenderade ett halvår på brandstation i staden :D Var en härlig känsla man fick må jag påstå.

15. Division

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

En fråga till danjeman: Går som sagt natur och vi har ingen praktik. Tror du att det går att ordna så man får vara på en station en stund ändå? Bara för att kolla hur det är...

16. danjeman

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kan bli svårt, vi tar sällan med "privatpersoner" pga försäkringsbiten, om någonting skulle hända dej osv.

Vet inte vart du bor någonstans men kontakta närmaste stationschef och lyssna hur/om det går. Kanske går att lösa med något typ ansvarsbefriande avtal, eller om du får en bra kontakt så går allt att lösa.