Om du redan testat följande så ber jag i förhand om överseende. Mitt förslag är att du i cmd (kommandotolken) skriver: tracert
www.bredbandskollen.se och tryck Enter. Då ska du kunna se varje hopp mot bredbandskollen. Från början kan det vara en del ip-adresser. Sedan ett par servrar som heter något med
telenor eller ti. De är Telenors noder. De senare raderna kommer visa på svarstider som är utanför vårt nät. Du kan upprepa det här mot andra mätservrar. Ta gärna vår egen tptest.bredband.net då den ligger närmare i nätet. Den kan du ha som en referens.
Andra förslaget är att du laddar ner tptest-programmet från bredbandskollen.se och där ändrar servern till tptest.bredband.net och med annan port. Följ följande instruktioner:
- Gå in på
www.bredbandskollen.se och välj "TPTEST". (TPTEST mäter bredbandshastigheten, vilka anslutningar som är igång, vilket operativsystem som används och vilket nätverkskort som används.)
- Ladda där hem programmet TPTEST 5 och installera det enligt instruktionen på sidan.
- Stäng av alla program som använder Internet på datorn. (webläsare, msn, bittorent-klient etc.)
- Starta programmet.
- Välj Alternativ\Serverlistan i menyn längst uppe till vänster i programmet.
- Välj den första adressen i listan med adressen "referens.sth.ip.perf....
- Ändra adressen till tptest.bredband.net.
- Ändra TPTEST port till 1640.
- Klicka på Uppdatera och stäng fönstret.
- Kör programmet i rapport-läge en gång per dag i tre dagar och under olika tidpunkter på dygnet. Gör såhär:
- Gå in på Arkiv/Skapa rapport. Nu görs ett TP-test som tar några minuter.
- Resultatet ges i en rapport som presenteras i en textruta.
Med de här två alternativa testmetoderna kommer du kunna se hur det kopplar upp sig. Samtidigt får du mer exakta svarstider och hastighetsvärden. Återkom gärna till mig om du behöver tolkning av resultaten.
Click to expand...