Bredbandstelefonin i mobilen??

Diskussion i 'Hero' startad av outlaw_82, 20 feb 2010.

1. outlaw_82

outlaw_82 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hejsan!
    Jag har i dagsläget bredbandstelefoni ifrån uvtc.com som hem nummer. Såg nu att man kan få in telefonin antingen i datorn eller i mobilen. Så man slipper ha en extra hemtelefon med sladdar å skit.

Men skulle det gå att få in det i min Hero? Är det nån app som jag ska ladda ner eller? Typ skype liknande? Någon som har erfarenhet av detta? Eller funkar det bara i en så kallad smartphone? Är hero en smartphone föresten?

Tacksam för svar...eftersom deras chat support aldrig är öppen när JAG vill Grrrrr:mad:

2. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Sipdroid heter appen...

3. outlaw_82

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

soft...vet du även hur jag får in hemtelefonen i mobilen? eller måste jag ha massa inställningar från uvtc.com??

4. Drutten

Drutten Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har väl inget speciellt med Android att göra men dom flesta mobiloperatörer har en tilläggstjänst där man får sitt fasta nummer till mobilen. Har Telenor där det heter mobil hemtelefon och tycker det funkar otroligt bra. Alltså om nån ringer från en fast telefon till min mobil betalar dom sitt fasttelefonpris och om jag ringer från min mobil till en fast telefon betalar jag fasttelefonpris.

5. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Jag antar ju att du har bredbandstelefonin hemma. Vad du gör är (det är inte ett krav att göra detta, men det rekommenderas) att sätta upp ett konto på pbxes.com och konfigurera upp det för att logga in på ditt konto (guider finns på nätet - googla på sipdroid och pbxes). Sedan kan du låta ATA-boxen hemma logga in på PBXes också (då måste du sätta upp en till länk där också, jag kan ge dig mer info när du är på gång). Då ringer det i både mobilen och hemma...
    ...när folk ringer ditt mobilnummer.

Att använda PBXes är en fördel av flera orsaker, men framförallt så har de TCP-stöd vilket minskar batteriförbrukningen kraftigt. jag har även varit uppkopplad direkt hem (har en växel hemma), men det drog för mycket batteri på min förra telefon.

Man kan också via SipDroid sätta upp regler för när man skall ringa med SIP-telefonin, så att man alltid ringer med det mest kostnadseffektiva alternativet...

Nu hade du ju redan ett konto, men annars kan jag rekommendera ett rent SIP-konto för 19kr/mån (att ringa för dessutom) hos Megaphone.se. Nästan gratis och ganska vettiga samtalspriser.

6. outlaw_82

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Som du sa så har ja ett abb hos uvtc med bredbands telefoni. Och tanken var att utan mycket krångel få det att kopplas till min mobil. Men antar att det måste till nått extra för att kunna vara utanför mitt hem och få samtalen som ska hem, till min lur. Du skrev att det var att rekommendera att skapa ett konto på den där sidan, men hur gör man annars då.

7. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Hur fungerar det du har då? Jag misstänker att du inte har ett abonnemang som är kopplat till en portal (typ Gothnet) utan att du kör över öppna Internet. I så fall så är det bara att skapa ett konto hos PBXes.com och använda inloggningsuppgifterna där (från uvtc) på en trunk (anslutning ut från deras växel) som du skapar.

Skapa sedan en extension som du loggar in på från mobilen (det faller sig ganska naturligt hur du konfigurerar SipDroid när du installerat programmet). Lägg även till en outbound route till din trunk och du är igång. När du har grönt ljus från sipdroid är det bara att köra på. Om du nu ville ha telefondosan hemma ansluten också så får du skapa en till extension för denna att logga in på och konfigurera om den (om du nu inte har en låst dosa vill säga, det är inte säkert att du kan ha mer än en klient inkopplad samtidigt till uvtc).

Hoppas detta klargjorde något?

Jag hade som sagt var börjat med att skaffa mig ett abonnemang från Megaphone.se, eller ett pre-paidabonnemang från Phonzo till en början för att leka med. Det är egentligen inte så svårt när man är igång, men PBXes användargränssnitt är inte helt enkelt att föstå...

8. TMM

TMM Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Asterisk är inte alls fel om man bara får igång det. :)

Jag hade egentligen tänkt dokumentera mer kring detta ämnet, men det har inte funnits tid över. Men texten nedan kanske kan hjälpa? Jag har fått detta att fungera både från fasta telefoner och mobil. De fasta telefonerna är kopplade via en Vood 322 som talar med min egen Asterisk-server - som sedan pratar med Megaphone. Mobilen ansluts på samma sätt, mot Asterisken. Lösningen har inte felat en enda gång.

http://tmm.tornevall.net/blog/2009/01/13/asterisk-och-megaphone/

9. outlaw_82

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för att du är så shysst å redogör för den långa förklaringen. ska kontakta uvtc och se hur det går att lösa med hjälp av den informationen du gav mig här. lät juh enkelt...men är ändå en fråga angående in loggs uppgifter från uvtc...eftersom jag fick en förprogrammerad dosa till mitt bredbands abbonemang för telefonin.

10. outlaw_82

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Var juh lättare än så juh. Fick lite uppgifter av uvtc, och skrev in dom direkt i sipappen, och vips så ringde det i min mobil när jag slog hemnummret från tjejens mobil. Häftigt.

Men hur funkar det nu med samtalskostnader? vet ni det? Om jag ringer tex via sipappen kommer det på min hemtelfons faktura då?

11. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Ja det kommer på hemtelefonen. Rekommenderar fortfarande att du går via PBXes.com pga batteritiden på telefonen...

12. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Observera att de flesta VOIP-abonnemang bara har stöd för en registrerad enhet i taget, så om du startar sip-appen på mobilen så kommer det inte längre att ringa i hemtelefonen. Sen när dosan hemma förnyar registreringen (det görs med jämna mellanrum) så kommer det att ringa i den och inte mobilen.

Det gäller antagligen även om du kör via PBXes.com (om du nu inte konfigurerar om dosan så den ansluter mot PBXes.com som en anknytning).

13. outlaw_82

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

va för krångligt...fick till allt utom extensions...håller på å frågar om extension id hela tiden trots att ja fyllde i alla fält. så tröttna å lade ner