Bredden skalar ej om sig

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by Atarih, Feb 8, 2012.

1. Atarih

Atarih Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjena,

Har nyligen utvecklat en applikation som jag har problem med. Själv sitter jag på en Galaxy Nexus och har således utgått ifrån den när jag gjort layouten. Alla mått är i dp, alla layouts använder width/height som är antingen wrap_content eller fill_parent. Problemet då är att när min bror kör applikationen på sin wildfire kommer inte hela skärmen med, ca 20% av bredden lämnas utanför (till höger). Har i manifestet satt resizable, anyDensity och att alla skärmstorlekar är tillåtna. Problemet är sen också att hur jag än gör så lyckas jag inte producera felet i min AVD emulator heller, utan där skalar allting sig perfekt.. Om det hjälper så används en scrollview, och sen ett par listviews bara. Programmet är gjort för sdk 7.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Eller iaf hjälpa mig med emulatorn så jag kan själv testa.

Tackar!

2. ozp

ozp Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har du flera views i bredd?

Vad har du satt för targetSdkVersion och minSdkVersion?

3. Atarih

Atarih Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Just nu är både minimum och target satt till 7an. Har 6 rader i en linearlayout där varannan innehåller 3 textviews och varannan innehåller 5 edittext rutor.

4. nadam

nadam Youth Droid Medlem

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    För att testa i emulatorn så kan du experimentera med olika värden på "Abstracted LCD density". Wildfire har nog 120 eller 160.

För att lösa problemet så får du ändra layouten på något sätt, kanske använda android:layout_weight om du vill ge varje TextView/EditText en andel av bredden.

Atarih likes this.
  5. Atarih

Atarih Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har testat ändra Abstracted LCD density till diverse olika värden, lyckades inte reproducera problemet. Det där med att ge varje fält en weight var smart! Ska pröva det, tack!

Edit, det löste sig mär jag använde weight. Tack du!

Last edited: Feb 9, 2012