Brickad Magic, hjälp sökes!

Diskussion i 'Magic' startad av Addeka, 20 mar 2011.

1. Addeka

Addeka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Rootade min magic enligt indikas guide. Funkade fint. Därefter använde jag RadioSwitcher från XDA för att ändra om min SPL och Radio för att kunna föra in CyanogenMod 6,1.

Det lyckades, och när jag bootade om telefonen hamnade den i en endless boot, alltså, HTC Magic loggan syns, telefonen tuggar på ett tag, skärmen blir svart, därefter upprepas det tills man tar ut batteriet.

kan komma åt min recovery och fastboot, men en lyckad nandroid restore har inte löst problemet. Har även provat att göra en restore, som lyckades, och därefter gjort wipe/factory reset. det tog cirka 2 sekunder och sade att det lyckades. När jag sedan bootar om den startar den bara om sig igen, som tidigare.

Snälla hjälp mig, ska byta upp mig snart, men jag vill inte behöva gå tillbaka till min gamla sony ericsson under tiden.

MVH Andreas

2. martinh

martinh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Låter ju som nåt har gått galet med ditt radio och SPL byte då din nandroid inte åtgärdade felet.

Kolla så att du har rätt Radio och SPL

3. Dibbe75

Dibbe75 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Låter inte som att den är helt körd ännu, sådär har jag fått när jag provat en annan rom som inte varit kompatibel med spl/radio osv!

Skriv här vilken SPL Radio och Recovery osv du har kört in så kommer du nog få hjälp

4. Addeka

Addeka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sitter i plugget med en reservlur, har inte de exakta namnen här med mig, kommer med den infon ikväll.

Vet i alla fall att jag bytte till de som krävdes i denna guide
    http://wiki.cyanogenmod.com/index.php?title=HTC_Magic_(32A):_Rooting_(6.35.x_radio)
    och med hjälp av RadioSwitcher så flashade jag in de som krävdes ovanstående wiki

http://img522.imageshack.us/i/radioswitcher.png/sr=1
    (denna skärmdump stämmer inte helt, tog den från internet bara för att visa hur programmet ser ut). lät det sista, Erase System+userdata+cache, vara kvar när jag flashade in filerna.

Filerna stämmer överens med vad som krävs för cyanogen, problemet är bara att jag inte har lagt in .zip filerna för CM 6.1 innan jag flashade.

Kan dock slänga in dessa på minnerkortet och därefter flasha in dem via Recovery, men frågan är om detta kommer att hjälpa, då telefonen inte funkar i dagsläget med stock-ROM.

Återkommer ikväll, tack för svaren^^

MVH Andreas

Last edited: 21 mar 2011
  5. Addeka

Addeka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sådär, kom just hem och skickar nu infon jag har:

Hboot: hboot-1.33.2010OldSPL
    radio: Radio_HTC_PVT_32A_3.22.20.17OldRadio

Sedan vilken recovery jag har är jag inte säker på, kan ha flashat fel.

I alla fall: Om jag flashar in cyanogens version av recovery, (recovery-RA-sapphire-v1.7.0H-cyan) och flashar in den radio och SPL som finns att tanka ned här: http://wiki.cyanogenmod.com/index.php?title=HTC_Magic_(32A):_Rooting_(6.35.x_radio)

Bör jag då kunna flasha in min cyanogen ROM 6.1 och därefter tiny google apps och få telefonen att funka?

Om jag flashar in allt som det står att det krävs i wiki:n borde det ju fungera eller hur? jag kan ju komma åt mitt minneskort för att slänga in cm.zip eller vad den nu heter för att kunna uppdatera telefonen via recovery, och därmed få den att funka.

Hoppas att jag inte är alltför oklar, skriv gärna ned en lista med de steg som jag bör göra för att få luren att funka MED Cyanogen, eller i annat fall bara funka med stock ROM.

MVH Andreas

Last edited: 21 mar 2011
  6. Fenster78

Fenster78 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Om du har hboot 1.33.2010 3.22 radion + recovery-RA-sapphire-v1.7.0H så ska det bara vara o köra.
    Var länge sen jag körde CM nu men har för mig att Pershoots senaste kernel för 32A ska funka. Finns i min signatur. Flasha först ROM-filen sen kernel och gapps.

Ska passa på o slå ett slag för Ginger Yoshi som jag kör med nu. En GingerBreadRom (2.3.3) som släpptes i ny version igår RC 6. Har kört den + dom tidigare versionerna och det funkar klockrent. Min magic har aldrig varit så här snabb och batteritiden är bra.
    Den kräver också hboot 1.33.2010 och 3.22 radion
    Pershoots senaste kernel funkar bra.

Hoppas att jag varit till någon hjälp:)

Edit: länk till ginger yoshi. forum.xda-developers.com/showthread.php?t=932118

Last edited: 22 mar 2011
    Addeka gillar detta.
  7. Addeka

Addeka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick in CM6.1 igår, extrem förbättring jämfört med 1.5 Stock.

Är dock jävligt sugen på 2.3, är det bara att flasha in den via recoveryn iom att den kräver samma radio och spl som CM6.1 gör?

Ifall det nu är så enkelt, vad med förutom Ginger Yoshi behöver ja flasha in för att allt ska funka? någon version av gapps eller liknande? behövs en ny kernel? och vilken av de typ 10000 filerna från mediafire-länkarna på ginger yoshi-tråden behöver jag tanka ner?

Tack för svar!

8. Fenster78

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Du behöver flasha in rom-filen +kernel(Pershoots senaste) använd orginal-domen och inte nån av de färglagda specialversionerna. Den som dom kallar colorized pajade mitt Wifi men orginalet funkar fint. Jag kör med ext 4 partition på sd-kortet, cc 41% och zeam launcher. Glöm inte att wipa allt i recovery innan du kör.

Sent from my HTC Magic/Dream using Tapatalk

9. Addeka

Addeka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, hänger inte riktigt med i språket, kan du beskriva exakt vad som jag ska tanka ner och göra, och gärna i vilken ordning jag ska göra det också, är helt ny med det här

10. Fenster78

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

www.mediafire.com/?gyd5foycondwaim#1 ladda ner romen? Ginger yoshi rc6 och Pershoots senaste kernel för 32A från min signatur och lägg i roten på sd. Gör en nandroid backup i recovery för säkerhets skull. Gör en backup på sd-kortet i datorn också. Brukar du få ont om utrymme för appar så gör en ext 4 partition (512mb) på sd i recovery. Då blir ext 4 partitionen en del av telefonminnet kan man säga och du får ett större minne att installera på. I recovery har du en wipe meny. Där wipar du allt uppifrån och ner. Battery och rotary kan du skita i.
    Sen flashar du romen i recovery, under installation får du välja om du vill använda ext 4 partition eller inte, cc41% eller swap, adw launcher eller zeam launcher. och därefter flashar du kernel. Sen reboot system. Första uppstart kan ta lång tid, ha tålamod. Cc (Compcache) och swap får du googla på, hajar knappt nåt själv:) men det handlar om 2 olika sätt att få mer ramminne virituellt. Tror jag:)

11. Addeka

Addeka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det nödvändigt att göra en ext 4 partition? ska byta lur om typ en månad så ifall det skiter sig är det inte hela världen.

Efter att jag flashar in romen så får jag välja mellan blaha blaha, vad spelar det för roll om jag använder ext 4 partition eller inte?
    vad spelar det för roll om jag väljer cc41% elr swap?

Kommer dessa "frågar" upp under installationen, på samma sätt som när man flashar in en ny rom att man måste trycka på t.ex. "home" för att bekräfta?

Uppskattar det här grymt mycket, har just insett hur vackert hela ROM- biten är, får en att uppskatta att man valt android över iphone.

Tack så mycket för att du kommer med svar, uppskattas grymt mycket!

EDIT: såg att du skrev att du själv knappt visste vad det var, men kan du säga vad du valde, detsamma bör ju funka bra även för mig:)

2ND EDIT: är risken att det går fel stort när man gör denna typ av åtgärder?
    flashade ju om både min Radio och min SPL, och vad jag har förstått så var detta väldigt riskfyllt.

3RD EDIT: shit blir för många edits, brukar inte hänga på forum, hoppas att jag inte är för ostrukturerad^^ Om jag väljer ext 4 partition när jag installerar romen, vad kommer detta att göra för skillnad?

12. Fenster78

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Det som är riskfyllt har du redan klarat av. Spl, radio osv.
    Du klarar dig nog bra utan ext 4 partition. Dom som har 32b har mest nytta av det då det är mindre minne i den. Kör du utan ext 4 så kan du nog bara välja att köra cc41% då swap använder sig av ext 4 partitionen har jag för mig.
    Jag kör med ext 4, cc41%, och zeam. Launcher är ju en smaksak men zeam är rätt slimmad men har ändå bra inställningsmöjligheter.

Edit: frågorna kommer som yes/no i slutet av installationen och besvaras med trackball
    Edit igen:) väljer du ext 4 så bör du ha en sån partition, sen funkar det som apps2ext. Dom appar du installerar hamnar sen automatiskt på ext 4 partitionen och du får mer minne över i luren som kan resultera i att den flyter på bättre.

Addeka gillar detta.
  13. Addeka

Addeka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack!!

Ok, grymt. Så nu: Tanka ner ROMen via din länk; RC6
    Därefter tanka ner Kerneln
    släng in båda på minneskortets rot, alltså inte i nån mapp, som .zip-filer
    Gå in i recovery, köra igång RC6:an, inte välja ext 4 partition
    Välja cc41%(ifall jag får möjligheten att välja)
    kmr köra med zeam.
    installera kernel
    reboota
    njuta.

Är det något problem med att jag har Google apps, cm6.1 och en EBI1 kernel installerad när ja kör igång med detta?

14. Fenster78

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Det är därför du ska wipa i Recovery. Factory data, dalvik osv.
    Sen kan du köra och det bör inte bli några problem;)
    Gapps är inkluderat i ginger yoshi så därför behövs det inte flashas separat

Addeka gillar detta.
  15. Addeka

Addeka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så jag ska alltså starta den i recovery mode nu, innan jag gör någon update, göra en wipe på dalvik och factory data.

Sedan föra in .zip-filerna på minneskortet och därefter göra det jag skrev nyss?

Edit: först föra in filerna
    Sedan wipa

16. Fenster78

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

För över filerna till sd och sen wipa. Sen installera dina filer.
    Omstart = pepparkakan igång:)

Addeka gillar detta.
  17. Addeka

Addeka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar så grymt mycket Fenster, skulle uppskatta om du kunde hålla dig kvar i tråden tills allt är färdigt, du verkar kunna mer än jag om detta^^

återigen Tack!

18. Fenster78

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag chansar bara:)
    Har väl läst typ alla posts om den här romen på Xda och då snappar man upp lite iaf:)
    Lycka till.
    Går inte och lägger mig än på nån timme.

Addeka gillar detta.
  19. Addeka

Addeka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Yes!

funkar! Håller på att fippla runt med en (rätt så ful)startskärm nu, ska bli kul med 2.3 när brorsan brevid sitter på en LG Optimus 2X

"men du har bara 2.2 :P"

Tack så hemskt mycket fenster, du har varit till stor nytta. underbart!

Ska slagga nu, lär ligga å pilla in alla appar till typ 1 på morgonen med det har jag inget emot. kör ju 2.3 FFS!

MVH Andreas

20. Addeka

Addeka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den har laddat i 10 minuter nu, på den där Ginger Yoshi- skärmen

Har följt alla steg till punkt och pricka, är det normalt att det tar så lång tid?

MVH

EDIT : Ca. 20 min and counting...

ska jag prova att boota om den?