Bristfällig geografisk täckning med Tele2/Comviq

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av simon_en, 17 aug 2025 kl 14:31.

1. simon_en

simon_en Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hej,

jag nerdar in och kollar på 5Gtäckningen för Telefon/Comviq här: Täckningskarta

Den geografiska täckningen är verkligen klent utbyggd jämfört med Tre och Telia. Är detta en strategi för Tele2 (sannolikt även Telenor eftersom de delar nät) att inte bygga ut 5G på samma sätt som Tre och Telia. Jag har Tele2 på min tjänstetelefon och det funkar bra en dryg mil väster om Linköping med 5G, men kollar man på täckningskartan behöver man inte åka långt för att tappa täckningen. Kör privat med Fello och det är väldigt sällan jag inte har 5G där numera.

Vore intressant med er feedback!

/Simon

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 494
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nu bor jag visserligen i Stockholm, men det är sällan jag inte har 5G med Tele2 i vanliga vardagen

3. simon_en

simon_en Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Men håll med om att den geografiska täckningen är skral jämfört med tre och telia? Tycker det är konstigt att det känns som att utbyggnaden stått stilla så länge nu.

4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 494
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Mja, Telia har mycket 5G på lågfrekvensband N28, vilket gör att hastigheten inte är så mycket bättre än 4G på dom ställena. Tele2 och Telenor har i första hand byggt ut på N78 därav den mindre täckning. Personligen påverkar det inte mitt val av operatör så länge jag inte har problem med hastighet eller täckning

schrödinger gillar detta.
  5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 418
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det finns inte så mycket att säga kring detta egentligen. För generellt 5G-täckning har Net4Mobility-operatörerna Tele2 och Telenor minst täckning. 5G+ bygger de ut på många ställen men inte speciellt sammanhängande om det jämförs med Tre. Telia visar tyvärr inte var de har 5G+.

Finns det nackdelar? Svårt att svara på i dagsläget.

6. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 049

MINA ENHETER

Det var väl Tele2 och Telenor som drabbades värst av de nya tillståndsvillkoren, som innebär att de måste ta bort all Huawei-utrustning inom ett visst antal år från tilldelningsbeslutet för 5G-frekvenserna. De två hade mest befintlig Huawei-utrustning att ta bort tror jag, och de var tvungna att bryta avtal med Huawei och "stå i kö" för nya avtal med Ericsson och Nokia.

Nu var det förvisso helt nödvändigt att plocka bort kinesisk utrustning ur mobilnäten, men jag har hela tiden fått känslan av att Tele2 och Telenors utbyggnad av framför allt 5G drabbats mycket negativt av denna omständighet, det har till och med känts ett tag som att de kanske var på väg mot konkurs minns jag, eller att deras ekonomi var påtagligt dålig vad gäller att finansiera en 5G-utbyggnad. Men just konkurs, så illa verkar det väl inte längre som tur är.
    Tankar om detta?