Bryta sig loss från Family Link

Diskussion i 'Allmänt' startad av Jerpa, 9 jan 2024.

1. Jerpa

Jerpa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Yoga tab 3 Pro
    Info:
    Nova
    Övrigt:
    Chromecast
    För typ 10 år sedan skaffade jag en personlig mail till min son, mest för att han har ett annorlunda namn. Så jag valde "förnamn.efternamn"@gmail...

Dum/ärlig som jag var fyllde jag i att han var född 2010. Strax därpå tyckte Google att det skulle vara 13års gräns för Google-tjänster. Så alla hans Youtubeklipp raderades, jag som förälder var tvungen att skaffa Family Link och ta över hans mail.
    Fine, inga problem. Var 15 månad fick jag mail om att den skulle bli inaktiverad om jag inte anv mailen. Så jag loggar in rätt ofta.

Nu i december fyllde han 13år. Tänkte att han nu skulle få ta över mailen, och ta bort den från Family Link, men nää.

Vad jag än läser så går det bara runt runt. Det jag får fram är att jag kommer radera hans mail och den kommer vandra in i oändligheten. Ingen kommer att få ta del av den, ingen kan ta över den osv.
    Så den mailen är typ förbrukad. Allt för att jag var ärlig med hans ålder.

Finns det något sätt att jag kan bryta mig lös från detta idioti och han får sin mail utan att behöva kasta bort den?

2. saigon

saigon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112

MINA ENHETER

Du skriver att du "tog över hans mail via Family link? Menar du att du blev förmyndare över hans konto, som är tanken med Family link, eller "gjorde du om" kontot till ditt egna i ditt namn så att säga? I det fallet har ni kört utan family link gissar jag på, då kanske du inte fick förfrågan?

För hela tanken med Family link är att du ska få verktyg att styra tider, ta bort "dåliga" appar för barnet, hålla koll på vart dom är, låsa och sedan rensa telefonen om den blir stulen osv osv. Sedan när barnen fyller 13 så får du en förfrågan via din egen mail om ni ska släppa barnets konto löst alternativt ha Family link kvar. (Jag behöll family link då vi fick förfrågan då det fortfarande är ett bra verktyg om något händer honom eller liknande. En liten passiv trygghet kanske man kan säga, vi begränsar inget alls längre utan den finns som en liten trygghet bara.

Edit: Det slog mig nu att jag gjorde faktiskt samma nit som dig för typ 4 år sedan. Vi insåg att han inte ens kunde använda Youtube, utan blev begränsad till nån Youtubekids till han fyllde 13. Han tyckte om att kolla på fotboll och det fanns inte på Youtube kids då.

Då var jag på väg att göra ett nytt konto med fel födelseålder så att säga, men läste att det då kan bli problem när han blir större och vill ta över kontot själv. Löste det då med att han fick köra webbversionen via Firefox av youtube och köra med sin rätt ålder för att undvika problem senare då jag också "paxxde" hans namn och blev rädd att han skulle förlora det.

Last edited: 9 jan 2024
  3. nibor

nibor Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Jag har brutit mig loss från Family Link för båda mina barn då jag inte gillade inlåsningen som blev. Medförde bara massa problem.

Det jag gjorde var att ändra barnens födelsedatum så att de blev "äldre" än de egentligen är. Spelar ju egentligen ingen roll hur gamla Google tror att de är.
    Prova att byta hans födelsedatum i appen till typ 14 januari 2000 så bör han få en avisering och du ett mail i övermorgon om att han kan välja att ha kvar Family Link eller avsluta det.

Jag hoppas att detta kan hjälpa, detfunkade iallafall för mig.

4. Jerpa

Jerpa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Yoga tab 3 Pro
    Info:
    Nova
    Övrigt:
    Chromecast
    Han är född 3 dec 2010, så åldern är ju rätt. (13 årsgräns i Sverige. Kan dessutom inte ändra ålder.
    Hans mail finns enbart på hans dator, inte ens i mobilen.
    Hur jag än klickar går det bara runt runt. Kan inte ta bort, kan inte avsäga mig som förälder. De hänvisar till appar och adresser men inget funkar.

5. saigon

saigon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112

MINA ENHETER

Är du absolut 100% säker på att du skrev rätt årtal vid registrering? Vet inte om man kan dubbelkolla det?

6. SwedishBadger

SwedishBadger Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    382
    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Last edited: 16 jan 2024
    Kristy och acespokket gillar detta.
  7. acespokket

acespokket Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Jag och sonen är mycket tacksamma att vi hittade denna tråd och ditt inlägg, vi har svurit många gånger hur svårt det varit att låta han få ta över sitt eget google-konto.

STORT TACK!

SwedishBadger och Kristy gillar detta.