I takt med att e-handel blir allt vanligare skickas fler och fler paket med budfirmor som Airmee, Instabox, Budbee m.fl.
Vad många kanske inte tänker på är att dessa företag erbjuder väldigt dåliga arbetsvillkor för de som ska göra jobbet och leverera paketen. Med stressiga scheman, löner under avtalsnivå och väldigt dåliga villkor i övrigt så utnyttjar dessa företag ofta människor som är nya i Sverige och osäkra på sina rättigheter.
Göteborgs-Posten har en artikelserie om budbilsföretagens dåliga villkor. Först granskade man Instabox/Budbee förarnas villkor och idag har GP ett helt uppslag om Airmee förarnas villkor. Tyvärr är det en betalartikel men här är länken:
Sekundjakt för att rädda jobbet
I stort sett går det ut på att Airmee flyr undan sitt ansvar som arbetsgivare genom att använda underleverantörer. Förarna är alltså formellt anställda av andra bolag men de ska ha Airmees profilkläder och köra Airmees bilar. Airmee tillhandahåller också färdiga anställningsavtal som underleverantörerna kan använda. Arbetsledning och uppföljning/kritik sker från Airmee.
Lönerna ligger under avtalsnivå och ingen OB eller sjukersättning finns. Körscheman läggs upp av Airmee och är så pressade att ingen tid finns för rast eller toalettbesök. Ett bud som inte presterar enligt Airmees krav på t.ex. leverans av 12,1 paket per timme varnas och deras anställning är hotad. Allt mäts i levererade paket per timme. Inte mycket hänsyn tas till förhållandena på plats som långa gångavstånd, dåligt skyltat eller trappuppgångar, portlås m.m. Förarna hävdar att de ofta måste bryta mot hastighetsbestämmelserna för att hinna leverera paketen.
Airmee vilseleder också om företagets miljövänlighet. Airmee talar om "fossilfri, snabb leverans" men vid GP:s kontroll av 25 fordon med Airmee-logga så var nästan samtliga diesel-drivna. Airmee hävdar att fordonen ska tankas med miljövänligt bränsle HVO100 men förarna säger att det har de aldrig varit med om utan fordonen tankas med diesel.
Tyvärr är det så att många nya tjänster i vår tid som t.ex. paketleveranser och taxiresor utförs med s.k. gig-ekonomi. D.v.s att de som ska göra jobbet inte har en fast anställning med reglerad arbetstid och rimliga anställningsvillkor. Utan istället har de osäkra anställningar utan garanterad inkomst och är beroende av att få uppdrag via olika appar. Och de företag som skyltar med sina namn på produkten som Instabox eller Airmee kommer undan sitt arbetsgivaransvar genom att låta anställningarna gå igenom underleverantörer.
Click to expand...