Budbilsföretagens dåliga villkor

Diskussion i 'Off Topic' startad av svenix, 27 dec 2024.

1. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    8 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    I takt med att e-handel blir allt vanligare skickas fler och fler paket med budfirmor som Airmee, Instabox, Budbee m.fl.
    Vad många kanske inte tänker på är att dessa företag erbjuder väldigt dåliga arbetsvillkor för de som ska göra jobbet och leverera paketen. Med stressiga scheman, löner under avtalsnivå och väldigt dåliga villkor i övrigt så utnyttjar dessa företag ofta människor som är nya i Sverige och osäkra på sina rättigheter.

Göteborgs-Posten har en artikelserie om budbilsföretagens dåliga villkor. Först granskade man Instabox/Budbee förarnas villkor och idag har GP ett helt uppslag om Airmee förarnas villkor. Tyvärr är det en betalartikel men här är länken:
    Sekundjakt för att rädda jobbet

I stort sett går det ut på att Airmee flyr undan sitt ansvar som arbetsgivare genom att använda underleverantörer. Förarna är alltså formellt anställda av andra bolag men de ska ha Airmees profilkläder och köra Airmees bilar. Airmee tillhandahåller också färdiga anställningsavtal som underleverantörerna kan använda. Arbetsledning och uppföljning/kritik sker från Airmee.

Lönerna ligger under avtalsnivå och ingen OB eller sjukersättning finns. Körscheman läggs upp av Airmee och är så pressade att ingen tid finns för rast eller toalettbesök. Ett bud som inte presterar enligt Airmees krav på t.ex. leverans av 12,1 paket per timme varnas och deras anställning är hotad. Allt mäts i levererade paket per timme. Inte mycket hänsyn tas till förhållandena på plats som långa gångavstånd, dåligt skyltat eller trappuppgångar, portlås m.m. Förarna hävdar att de ofta måste bryta mot hastighetsbestämmelserna för att hinna leverera paketen.

Airmee vilseleder också om företagets miljövänlighet. Airmee talar om "fossilfri, snabb leverans" men vid GP:s kontroll av 25 fordon med Airmee-logga så var nästan samtliga diesel-drivna. Airmee hävdar att fordonen ska tankas med miljövänligt bränsle HVO100 men förarna säger att det har de aldrig varit med om utan fordonen tankas med diesel.

Tyvärr är det så att många nya tjänster i vår tid som t.ex. paketleveranser och taxiresor utförs med s.k. gig-ekonomi. D.v.s att de som ska göra jobbet inte har en fast anställning med reglerad arbetstid och rimliga anställningsvillkor. Utan istället har de osäkra anställningar utan garanterad inkomst och är beroende av att få uppdrag via olika appar. Och de företag som skyltar med sina namn på produkten som Instabox eller Airmee kommer undan sitt arbetsgivaransvar genom att låta anställningarna gå igenom underleverantörer.

slystone, bernard, Johnnyponken87 och 8 andra gillar detta.
  2. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ja, det här är verkligen baksidan på vårt nätshoppande där "vi" börjat förvänta oss frakt som både är snabb och gratis/väldigt billig.
    Jag bor inte i en stad där t.ex. Airme finns, men det gäller ju inte bara dem.
    Lyssnade på ett radioprogram härom året där paket- och matleverarare (bil/cykel/moppe) intervjuades. Riktigt beklämmande!
    Det är ju egentligen helt orimligt att jag kan köpa t.ex. medicin på Apotea för 15-20 kr och få det levererat i postlådan efter någon dag. (Men trots att jag inser att det är galet gör jag det då det helt enkelt är enklaste sättet för mig att få tag på enkla apoteksprodukter. Ja, det är dubbekmoral...)

mortuus, Kristy och DroidJunkie gillar detta.
  3. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 285
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    "Om något verkar för bra för att vara sant, så är det ofta det" tänker på snabba leveranser till låga/inga priser.

Asawi och Kristy gillar detta.
  4. svenix

Mottagna gillanden:
    8 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    För min egen del så gör uppgifterna om de dåliga villkoren för förarna hos budbilsföretagen att jag helst inte vill använda dessa företag.

Nu bor jag i en storstad så jag har gott om utlämningsställen att välja på. Jag brukar välja Postnord som i alla fall har kollektivavtal och ordnade villkor för sin personal.

5. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    505
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, jag tror jag såg några artiklar på ämnet nyligen - så deras reportage gav nog ringar på vattnet.
    En del aspekter har varit uppe tidigare, dels när mycket hemleveranser tog fart under pandemin etc. För 3 år sedan, 2021, skrevs en debattartikel på temat; ännu öppen länk: Fack: Förbjud gratis frakt i e-handeln
    Sedan har jag för mig att jag såg någon debattartikel senaste månaderna, ganska nyligen, som jag dock inte läste helt, men fick intryck argumenterade lite mot hemleveranser generellt. De få gånger jag har valt hemleverans (å dit räknas inte ett varubrev i brevlådan l. utanför dörren) har det varit tyngre saker, 15-30-50+ kg, tänk möbel, datorleveranser etc. Generellt är ju flera "samlade" hemleveranser i ett fordon ofta bättre än flera enskilda resor. Har aldrig använt några av dessa företag, till del för att de tidigare inte fanns här, körde hit, och man fick ganska tidigt intryck att det handlar om någon gigekonomi som kanske inte är så sund, så det vill man inte gynna. Att mycket stora företag med stora volymer ibland kan erbjuda ganska bra fraktpriser vid vissa inköp är inte med nödvändighet förknippat med detta, men när de pressar priserna driver det fram osunt beteende.

geobjork, Kristy och svenix gillar detta.
  6. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Lösningen är att höja priset på leverans. Det vore på tiden.

Kristy gillar detta.
  7. mattihp

mattihp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 206
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Jag undrar hur olika det är på olika orter. Bara sett airmeeförare i privata kläder och i omärkta bilar här i Uppsala.

8. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 503

MINA ENHETER

Höjning av pris ger inte bättre lön för förarna. Snarare mer vinst för budbolagen.

ASR, mortuus och Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  9. svenix

Mottagna gillanden:
    8 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    De få gånger jag använt Airmee (två gånger om jag minns rätt) så har de också kommit i omärkta bilar fast jag bor i Göteborg som artikeln handlade om.

mattihp gillar detta.
  10. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 382
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nu har jag inte använt Airmee, men jag har sett Airmee bil nedanför mitt lägenhetshus

11. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    691
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Budbilsförare låter lika dåligt som dom där foodora, väldigt mycket stress och allt mäts på tid. Förstår inte hur såna här arbeten kan vara tillåtna i sverige med all den stressen man måste nästa lasta alla paket som en robot som varken äter vilar eller blir trött....

svenix gillar detta.
  12. svenix

Mottagna gillanden:
    8 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Göteborgs-Posten har idag en uppföljning av artikeln om Airmees dåliga villkor. GP har gått ut och frågat de företag som anlitar Airmee efter deras synpunkter på vad som framkommit. T.ex. Amazon svarar så här:

upload_2024-12-31_12-38-31.png

Även Sellpy och H&M kommer med liknande svar. Några företag har valt att inte svara på GP:s frågor.

Sedan kan man ju undra vad det är värt när t.ex. Amazon som själva förekommit i en rad artiklar om att deras anställda tvingas jobba under dåliga villkor går ut och säger sig verka för bättre villkor?

Kristy, Das Erdbeerkuchen, Nicole och 1 annan gillar detta.
  13. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 348
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag förstår inte dörrleveranser för annat än skrymmande prylar, i alla fall för de med möjlighet att fysiskt förflytta sig till en box.

Amazon har pippifågel på hemleveranser. Det är standardinställningen och många vet nog inte om att man kan ändra, för det är inte helt tydligt på hemsidan. Airmee är dock dåliga på boxar också (vi fick en här först nyligen, enbart använt den senaste tiden).

En box rymmer väl i regel 50 luckor, så det är ett stopp om kanske 15 minuter som motsvarar 5h dörr-till-dörr-leveranser om de kräver att de lämnar 12 paket per timme, och då "bommas" heller ingen av dessa 50 paket av att mottagaren inte var hemma eller på grund av att porttelefonen är trasig etc, vilket nog inte är helt ovanligt för dörrleveranserna. Vi skall ju sedan inte tala om bränslet för 50 stopp mot 1 stopp.

Dörr-dörr är fruktansvärt ineffektivt när en enskild box kan täcka upp en radie på flera kilometer.

Om tex Postnord kunde tvinga alla fastighetsägare att installera boxar, så kan man väl tvinga dem att installera en externt tillgänglig paketbox (tillgänglig för alla speditörer/universalstandard/öppet API) utifrån någon beräkning baserad på antalet lägenheter/fastighet eller dylikt också. Dörrleveranser för småprylar kommer aldrig att gå ihop, är en omöjlig ekvation/slöseri på resurser och rent ut sagt dumt för annat än specialfall.

Detta i kombination med högre priser för hemleveranserna borde göra det möjligt att erbjuda högre timpeng/leverans till ett lägre tempo, även om antalet tjänster totalt sett lär minska, och sedan får den minoritet som inte har möjlighet till annat än hemleveranser tyvärr ta en smäll (undantag för tex pensionärer kan kanske göras?).

Kärnan till problemet tror jag med andra ord är att de här bolagen försöker driva en affärsmodell som är fullständigt omöjlig att genomföra, men likafullt har de bestämt sig för att ge sig tusan på att göra det, vilket leder till att de kompromissar med allt möjligt och tar varenda genväg de kan hitta.

Last edited: 31 dec 2024
    Ascended, svenix, Kristy och 1 annan gillar detta.
  14. svenix

Mottagna gillanden:
    8 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Håller med om att hemleveranser av småsaker inte är försvarbart med tanke på miljö och resurser.

Jag gissar att Amazon är fast i ett amerikaniserat tänkande där hemleveranser är den helt övervägande leveransformen i USA. Av miljöskäl borde väl även de tänka om snart kan man tycka. Amazon har nog en filosofi att en USP för dem ska vara just snabba hemleveranser. Men som sagt, av miljöskäl håller det nog på att bli otidsenligt.

Sedan är ju hela den här problematiken med bortom allt förnuft prispressade tjänster inte bara begränsad till paketleveranser utan finns tyvärr inom allt fler områden numera. T.ex. matleveranser som Foodora, taxiresor som Bolt och Uber, insamling och laddning av elsparkcyklar m.m. Alla dessa branscher saknar kollektivavtal och vettiga arbetsförhållanden. Utan de bedrivs som "gigekonomi" där man inte har en fast anställning utan bara är garanterad ett uppdrag i taget ofta till väldigt dåliga villkor.

Das Erdbeerkuchen och Kristy gillar detta.
  15. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    505
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Instämmer om hemleveranser generellt, och som sagt, om dessa typer av företag, men även som ni nämner om hur t.ex. Amazon marknadsför. Har "släpat"/burit hem lite av varje från ombud/post genom åren, t.ex. större datorchassi etc. (där totala best. kanske var ett par större kollin å man fick gå två ggr, men å andra sidan m <1,5 minut t ombud var d ingen lång sträcka). Dessa ex. får inte plats i någon paketbox, även om de förvisso vägde under 30 kg (säg 10-15+ kg), men även bildskärmar och annat. Ett undantag för länge sedan, med hemlev. var också dator i ett par kollin, på tjockskärmstiden (kubikmeterstora lådor).

När vi nu nämner "småsaker", å hemleveranser, tror jag vi även får göra en distinktion. Att beställa, säg, några små platta föremål som microSD-kort och liknande och få detta levererat till sin brevlåda/brevbox/dörr av, ofta, PostNords brevbärare i ett varubrev faller inte i denna kategori anser jag. Dessa små varubrev är sällan särskilt tunga, kan ingå i ordinarie runda så att säga. Och är de för stora blir det att hämta hos ombud (utan ID då brev å inte paket). (Vad som hamnar var kan vara lite olika: med ett antal års mellanrum gick ena gången microSD i brevlådan å fodral till ombud, andra gången var det omvänt, microSD till ombudet.)

Som jag nämnde ovan tog hemleveranser fart åren kring pandemin, och att detta uppmärksammades, bl.a. i länkad debattartikel. Här är en till från 2021: Tidningen Transportarbetaren försökte kartlägga vissa avtalsvillkor hos de olika budföretagen.
    Här är företagen som kör hem dina paket | Transportarbetaren
    (Vet som sagt inget närmare om alla dessa Instabudairmee, då här endast verkar finnas postombud och ett par paketboxar från postnord, men tydligen slogs instabox och budbee samman för något år sedan, så där finns väl ingen orsak att göra åtskillnad, eller? Konkurrensverket lämnar sammanslagningen mellan Budbee och Instabox utan åtgärd )

Men om stora aktörer (med möjlighet till bättre avtal med drakar som PostNord) som Webhallen, Inet, Komplett, Elgiganten etc. vill erbjuda mig att skicka småsaker som ett microSD (på några gram) eller ett par hörlurar för 20 kr i frakt, till min brevbox eller till ombud, och ibland beroende på varornas pris, då ser jag inte det som ett jätteproblem. Det är ändå förhållandevis sällanköp, vi har i alla tider skickat 50-250 g brev och paket. Jfr. det med att klicka hem ngt från Kina, eller be att få det personligt levererat vid dörren mellan 18:00-19:00 etc.

Kristy och svenix gillar detta.
  16. svenix

Mottagna gillanden:
    8 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Helt riktigt! Saker som kan medföras av brevbärare på sin ordinarie tur är givetvis mer miljövänligt än att någon ska köra en separat biltur hem till mig.

17. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 303

MINA ENHETER

Håller med alla hör ang effektivitet och miljö osv.
    Men var har ni alla varit under alla år när posten postat små kuvert i er brevlåda? Var inte miljön viktig då/nu?

18. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 503

MINA ENHETER

Fast hemkörda paket behöver inte vara sämre för miljön: ett bud som levererar 50 paket hem vs 50 pers som tar bilen till lokala ica för att hämta paketen?

Kristy gillar detta.
  19. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 303

MINA ENHETER

Ofta är utlämningsställerna inom gångavstånd. Inte överallt men på väldigt många ställen.

jnsson gillar detta.
  20. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 503

MINA ENHETER

Inte för mig så varierar nog väldigt mycket