Budgetdator

Diskussion i 'Off Topic' startad av kandreas87, 25 juni 2011.

1. kandreas87

kandreas87 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hej.. tänkte uppgradera min dator, med en ganska snål budget. Hur som haver tänkte jag köra på ett AMD Phenom II X4 Black Edition. Sedan har jag kollat runt på moderkort till denna processor... ASUS M4A78LT-M LE, Socket-AM3.. vilket typ är det billigaste jag hittade på komplett.. men där finns en kundrecension som påstår att denna processor som mest stöjder 95W processor. Detta borde väl stå i den tekniska specifikationen.. vilket det inte gör.. Så vilkn/vilka specikationer ska man titta på när man letar efter ett moderkort till en sådan processor??

(Till detta kommer jag att köpa..typ.. billigaste 4GB ram + 1TB hdd)

Tack på förhand,
    Andreas

2. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

3. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ja det var ju inte så svårt att fixa hehe.. Den processorn jag har tittat på.. Är den overkill för typ lite internettittande/youtube/word?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

4. Mikael R

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Om du BARA ska ha den till att surfa med och skriva lite på word kan den nog anses som lite overkill ja, men den är mer framtidssäker, så om du vill så kör på den, ska ha en likadan när jag beställer dator till familjen imorgon, om det nu är Phenom II X4 955 BE du ska köpa så är det den :)

5. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jo precis, det är väl ungefär så jag ser det, en dator till familjen som är tänkt att fungera i ett antal år. Hittade ett schysst moderkort med ett hyfsat internt grafikkort, så blir väl att köra det på det.. ASUS M4A88TD-V EVO/USB3, Socket-AM3, 890:-. Hur ser det ut i dagsläget med trådlösa nätverk? Stödjer de flesta moderkort dessa?
    Jag har som sagt tänkt att köra en ny processor, nytt moderkort (med inbyggt gfx), 1hdd,1 dvd/rw (för tillfället), vilken minsta-effekt på PSU behöver jag? Hade helst sluppit köpa något nytt just nu, men det är ett smärre problem om man behöver köpa en ny PSU också.

EDIT: Hittade en sida som beräknar PSU; http://www.extreme.outervision.com/index.jsp. Enligt den skulle jag behöva 320W med en lite överklockad processor. Ger en indikation iallafall. Avvaktar nog med att köpa PSU för tillfället.

EDIT2: vad händer om psun är för klen? Risk för att komponenterna går sönder eller stänger datorn av sig?

Last edited: 26 juni 2011
  6. Droid113

Droid113 Guest

Tycker att du ska göra en tråd på Sweclockers. Här finns inte så många datorentusiaster. Det finns det där.

7. Dracoth

Dracoth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Jag skulle nog inte lite på dessa PSU räknare, det stämmer inte alltid. Om PSUn är för klen så ja datorn kommer att stänga av, annars kommer den låta förjvligt. Jag tvivlar på att de flesta moderkortet idag har trådlös nätverkskort, oftast blir man tvungen att köpa ett externt kort för trådlös nätverk.

Vad är din budget btw?
    Skulle nog rekommendera dig kika in på sweclockers
    [FIX] Capacitive buttons, keylayout, and CAPITALIZED Scandis! - xda-developers
    Finns många trådar att kika in på

8. Mikael R

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

De är inte alltid så hjälpsamma som man kan tro på SweC..

9. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Inget kan direkt gå sönder utan en tillräckligt stark PSU, men du kan inre få ut maximal prestanda

10. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kanon, tack för era svar.. jag hade tänkt köra väldigt snålt till en början (utan t.ex. externt grafikkort etc. etc) så vill inte köpa en billig PSU bara för att köpa en starkare längre fram på resan i samband med t.ex. grafikkortsinköp eller dylikt.
    Tack för er tid!

/Andreas

11. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Inga som helst problem, hör du. Ställ gärna fler frågor om det är något mer du undrar över. Bättre att fråga en gång för mycket, än inget alls :)