Bugg i Play? Vissa behörigheter syns inte i appen

Diskussion i 'Applikationer' startad av lassekongo, 11 aug 2012.

1. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Fick häromveckan för mig att jag skulle byta sms-app. För något år sedan använde jag GO SMS och därför var det naturligtvis den jag kollade på nu. Först kollade jag via datorn och såg då att appen krävde behörigheten att läsa känsliga loggdata. Jag laddar sällan ned appar med den behörigheten och bestämde mig därför för att inte ladda ned den. Men när jag någon dag senare kollade via Play-appen kunde man inte se den behörigheten. "Trevligt" tänkte jag och laddade glatt ned. Men av någon anledning kollade jag appen via datorn igen och då var behörigheten kvar.

Är detta en bugg i Jelly Bean? Värt att tillägga är att om man kollar under Settings - Apps i telefonen så syns inte behörigheten där heller.

Är det fler som lagt märke till att behörigheter syns när man kollar appar via datorn men inte via telefonen? Bör man oroa sig när man laddar ned appar via telefonen?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

2. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag svarar på min egen fråga: Efter lite googlande har jag kommit fram till att Google har tagit bort behörigheten att läsa loggdata (READ_LOGS) för "vanliga appar" i Jelly Bean eftersom appar kan använda behörigheten för att ta reda på personlig information. Så man kan med andra ord känna sig lite tryggare istället för att oroa sig :)

Läs mer: http://stackoverflow.com/questions/11461650/read-logs-permission-on-jelly-bean-api-16