Buggar & användbarhetsproblem

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Andros, 5 maj 2010.

1. Andros

Andros Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Har haft min telefon i en dryg vecka nu och här följer en lista på små störningsmoment och eventuella buggar jag stött på:

• Tangentbordets A-knapp "tar" inte riktigt. Ibland krävs 2-3 tryckningar för att den ska reagera.
    • Tangenter låser sig ibland. Har exempelvis varit med om att backspaceknappen hängt sig, vilket fick till följd att stora delar av det sms jag höll på att komponera raderades. Det problemet är dock mindre förekommande än det ovan.
    • Tangentbordet fungerar inte som det borde i landskapsläge, i vissa applikationer (ex. butiken & webbläsaren). Det verkar som att bokstäverna registreras, men man får ingen feedback om detta i inputfönstret.
    • Skärmen är för tryckkänslig! Det händer alltför ofta att man oavsiktligt kommer åt en ikon i app-biblioteket av misstag, eller att man klickar på en länk i webbläsaren. Inte alls bra om man exempelvis surfar via 3g utan flatrate. Det säkraste sättet att inte av misstag trigga en knapptryckning, verkar vara att trycka ner tummen relativt bestämt mot skärmen och scrolla på så sätt. Det känns dock inte helt
    • ...och ibland reagerar skärmen väldigt dåligt. Det känns väldigt slumpmässigt när det inträffar och ibland får jag intrycket av att det har att göra med fingrets vinkel mot skärmen. Vanligtvis händer det när man ska klicka på relativt små knappar, som exempelvis bildrullen i högra hörnet i kamera-appen, eller "mer"-knappen i högra topphörnet i mediascape. Dessutom är de skjutreglage jag använt väldigt svåra att träffa (brightness-inställningar, samt spolning framåt och bakåt i film). Har de gjort träffytorna onödigt små?

Är ovanstående något som ni andra upplevt? Är skärmproblemen något som skulle gå att lösa med firmwareuppdateringar? Hade varit trevligt med en inställning för tryckkänslighet.

Några andra problem ni kan komplettera min lista med?

2. tureture

tureture Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Sony Z5 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Z5 Premium
    Skärmens tryckkänslighetsproblem (!) blev bättre när jag satte på det nya Copter-displayskyddet. Då minskade känsligheten något, på gott och ont!

3. Groppe

Groppe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Även jag har upplevt bättre skärmkänsla med nytt skärmskydd. Jag satte på det som förljde med, men jag var för slarvig och när jag senare försökte göra om det så blev det bara sämre.

Har nu köpt ett nytt skärmskydd och fick på det riktigt bra, har skrivit mer i den här tråden https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=9149&page=3

4. coopdeo

coopdeo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Utmärkt initiativ till tråd; dock verkar det som att mobilen inte har speciellt många buggar om man jämför med exempelvis Desire.

5. tolare

tolare Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 5G
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 3 LTE
    Tangentbord

Jag installerade Skandinavisktkeybord från Market och problemet med a försvann.
    Har inte haft några problem med min X10, super nöjd.

6. Kingcool

Kingcool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    116

MINA ENHETER

Pröva med Jonas HTC tangentbord som fungerar KANON med X10an, och verkligen inga problem med känsligheten på Aet!
    Tangentbordet hittar du här:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=5600

7. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Instämmer med Kingcool, det där tangentbordet räddar en stor del av SEs ansikte enligt mig. :)
    Utan det hade jag nog svurit lite över skrivandet, men visst, man får in lite rutin för hur 'a' ska tryckas på SEs tangentbord oxo men..

Kan tillägga att jag kör med det bifogade skyddet. Har inte upplevt några buggar som jag kan komma på, nån app har tvångsstängt sig kanske, men det är ju inget man kan klandra SE för, antar jag!?

8. Andros

Andros Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Wlan-problem

Tackar för app-tipsen. Lite trist dock att man ska behöva byta ut så pass viktiga standardkomponenter som tangentbord, för att telefonen ska bli funktionsduglig. Men det är väl samtidigt lite av charmen med android antar jag.

Ett annat problem jag lagt märke till på sistone, är att jag har problem med att koppla upp mot vårt wlan på jobbet. I listan över tillgängliga nätverk står texten "inte i intervall, sparad" under nätverksnamnet. Och klickar jag på det får jag endast upp de oerhört användbara alternativen "Glöm" och "Avbryt". Kan detta ha att göra med att nätverket inte sänder ut sitt SSID (säger man så?). För tillfället verkar det som att jag får "glömma" nätverket, lägga till det på nytt och sedan koppla upp. Något ni andra har erfarenhet av?

... en kvart senare. Ytterligare problem. Försöker hämta ner ett MMS. Låter som en enkel grej, men icke. När jag har WIFI aktiverat inaktiveras automatiskt MMS & data. Hämta-knappen bredvid MMS:et dimmas när jag trycker på den och man får ingen feedback överhuvudtaget. Inte ens när jag inaktiverar WIFI och aktiverar MMS och data verkar något hända. Har tagit emot MMS tidigare, men jag minns att det var småstruligt då med. Ha överseende med att jag har haft telefonen en väldigt kort tid, men det här känns ju som något man inte borde kunna misslyckas med!?

Last edited: 10 maj 2010
  9. Flamso

Flamso Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Är jag verkligen den enda som inte har problem med tangentbordet? Klart att man kan missa tangenter men jag skriver så snabbt att jag inte riktigt ser var jag trycker alltid. Det går undan nu när man är van vid tangentbordet! :D

10. tureture

tureture Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Sony Z5 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Z5 Premium
    He he.. Jag har heller inga problem med det. Man lärde sig snabbt att anpassa sig till det. Per automatik så trycker jag lite hårdare när jag ska skriva ett A. Inte optimalt kanske? Men jag ser inte tangentbordet som något problem iaf. :)

11. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Tangentbordsvalet är smaksak bara..

Jag gillar Standard Tangentbord som finns i X10 .. sen kommer Scandinavian Keyboard i andra hand ..

12. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

En klar bugg eller allvarligt fel är att bildstabiliseringen i kameran inte fungerar utan förstör bilderna. Utan bildstabilisering är kameran godkänd men slår man på bildstabiliseringen så får man oerhört märkliga effekter som gör bilderna helt oanvändbara. En skam att ha så dålig programvara till kameran. Supporten har inte svarat alls på tre mail med exempelbilder. Därav drar jag slutsatsen att det är ett problem för S-E som de inte har någon fix på och som de inte vill erkänna som ett fel...

13. Rockness

Rockness Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skicka SMS/MMS med telefonen i wide-läge går bara inte, då man börjar skriva kontaktens namn så kommer det inte upp någon lista över telefonbokens kontakter som det gör i vertikalt läge.

14. glimbrink

glimbrink Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Håller också med här htc tangentbordet är ett så stort lyft för det inbyggda och scandinavian buggar sig otroligt mycket + att det går mkt snabbare att skriva med detta tangentbordet...

15. ormetkruper

ormetkruper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    153
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Någon mer än jag som har problem med att skicka sms till personer som börjar på "Va" "Vä"? Normalt så skapar man ju ett sms och väljer i rutan "till" vem det ska skickas till. Där kan inte jag få fram de som börjar på det enl ovan. Måste i så fall gå direkt till kontakten och välja meddelande där annars går det inte. T.ex de på "Ve" går utmärkt.

Sen en annan sak ang kontakter. Idag när jag fick ett sms så syntes bara numret och inte vem det var ifrån. Upptäckte då att alla kontakter var borta i kontaktlistan. Var bara att importera kopian från minneskortet så var det ok igen.

Det var två mycket konstiga saker, måhända buggar? Får ta och meddela SE också ifall de inte redan vet om det.

16. ormetkruper

ormetkruper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    153
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Nu vet jag varför mina kontakter var borta. Det har hänt två gånger till och det sker när jag synkar kontakterna mot google. Efter det är klart så är alla borta. Det tar nån minut att synka kontakterna, längre än vad det annars brukar ta. När den då är klar så har den raderat alla. Får se vad SE säger om detta om nån dag.

17. McChicken

McChicken Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

små pluttiga knappar & text

OK, detta är min första touch screen lur,
    jag blir skit irriterad på att de flesta "knappar " är så jäkla små samt att texten då oxå blir jätteliten.

kan inte förstå varför man ibland bara använder 1/3 del av skärm yta.
    har långt ifrån dasslock till händer, och ändå så missar jag hela tiden knapparna.
    önskar att det fanns en inställning där man kunde förstora knappar och text.

har fingrat på frugans ajfån en hel del utan dessa problem.
    skriver mycket långsammare men framför allt med betydligt fler stavfel på X10 än på min gamla N95 med T9.

är så irriterad av hanteringen att jag funderar på en X10 Mini pro

18. Cap_a

Cap_a Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Håller med dig till 100%.

En annan sak. När man ringer och behöver knappa sig fram så finns ingen lägg på knapp. Tex. när jag ringer banken och matar in PIN och allt sånt och sen när jag hört att jag inte har några pengar på kontot :o vill jag lägga på men det går inte utan att först dra ner knappsatsen och sedan trycka på avsluta samtal.

19. Xaphod

Xaphod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    ROM:
    Sony Stock
    Min kamera bootar om hela telefonen ibland.
    Irriterande är bara förnamnet...