Buggig programvara...

Diskussion i 'Xperia X8' startad av DRo, 21 dec 2010.

1. DRo

DRo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Har haft min X8 ett tag nu (2 månader, take or give 10 dagar) och stör mig otroligt på den buggiga programvaran (som dock blev bättre efter 2.1!)

Det som är mest irriterande är att man inte kan läsa sms som man vill.
    I min skola har vi ett system där det är en stor databas som skickar ut sms om inställda lektioner t.ex. och därför har jag inte numret inlagt i telefonboken.

Imorse fick jag ett sms och läste det. En timme senare ville jag läsa det igen för att kolla informationen men det gick verkligen inte. Jag kunde inte komma åt sms:et på något sätt. Jag försökte gå till meddelandesymbolen men då hamnar man bara i den senaste aktiva konversationen och det går inte att komma till listan med alla konversationer (Jag har iaf inte lyckats). Eftersom att jag inte hade numret inlagt i telefonboken kunde jag inte heller gå den vägen.

Kort sagt så kom jag inte åt sms:et utan kom till skolan för tidigt därför att jag inte kom ihåg vilken tid vi började. Jag fick då tid att sitta och fixa med mobilen och lyckades då komma åt sms:et genom att leta igenom timescape...

En annan bugg jag stör mig på är om du är bland meddelanden och sedan trycker bakåt kan du komma till en annan app. Den appen ersätter då meddelanden...
    Ex:
    Jag använder facebook-appen. Ska sedan skicka ett sms till person A och går då in i telefonboken och väljer A. Skickar sms:et och backar sedan tillbaka till facebookappen. Nästa gång jag trycker på meddelandesymbolen hamnar jag i facebookappen och eftersom att man inte kan gå framåt eller nåt så är jag "låst" från meddelanden tills jag får ett sms nästa gång. Går säkert att komma runt på något sätt (genom att rota igenom timescape t.ex.).

Den sista störande buggen uppstår ibland när en konversation låser sig. Om jag har en konversation med person A och person B sedan skickar ett sms kommer jag till konversationen med person A hur jag än gör (Går via statusfältet där uppe men kommer ändå in i konversationen med person A).

Har ni några åsikter angående programvaran? Har ni själva haft problem med buggar? Eller har ni helt enkelt några svar på mina problem? Eller gillar ni bara att läsa klagomål? Då är det här tråden för dig.

Kör hårt!

2. martin3

martin3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag har inte hittat några buggar i 2.1, 1.6 krashade i en del spel. När man läser om andra (android) telefoner som verkar ha många buggar så är iallafall jag glad att jag valde en från sony ericsson.

Om du inte gillar sms appen som kommer med telefonen så kan du prova populära Handcent. Jag använder inte sms så mycket (2-3 per dag bara) så för mig duger den som följde med, för mig är den buggfri.

Vad gäller problem med att "backa" och "gå frammåt": Du vet väl att man kan hålla nere home/mitten knappen för att växla program? Idag kom det en uppdatering till facebook, något att prova kanske?

Last edited: 21 dec 2010
  3. TookieDroid

TookieDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Testa trycka på sms sen trycka på Bak knappen ifall du kommer in på ditt senaste konversation, du ska kunna komma bak till Sms menyn så där, sen kan du ju välja smset där ifrån, det fungerar iallafall för mig

4. DRo

DRo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jo, sådär tycker jag att det ska funka men bakåtknappen tar mig istället till min senaste konversation tidigare. Så om jag:
    Skickat sms till A
    Använt facebookappen
    Skickat sms till B
    Skickat sms till C

och sedan vill kolla något äldre sms går jag in i meddelandeappen. Kommer då in i C's konversation. Trycker jag bakåt hamnar jag i B's konversation. Trycker jag bakåt igen hamnar jag på facebook och slutligen i A's konversation.

@martin3
    Tack för tipset! Ska testa handcent.

5. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det är väl sådana här problem som gör att man håller sig till Nexus One/Nexus S. :) Fast det hjälper ju inte dig. Så det gäller väl att få alla som har en x8 att störa SE support så mycket som möjligt.

6. Nevil

Nevil Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung SM-G925F

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung SM-G925F
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Asus Nexus Player
    Uppdatering till FB igår? :S Ja har då inte fått nån.. :S Kanske måste vänta.. Finns dock inget på market heller..

7. martin3

martin3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Den kom för en vecka sedan (v1.5.0), min telefon laddade ner den igår så jag trodde den var ny.

8. Nevil

Nevil Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung SM-G925F

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung SM-G925F
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Asus Nexus Player
    Okok.. Mja, Började fundera lite.. :)

9. enor

enor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro
    jag tycker chompsms är ännu bättre än handcent - kan också vara värt ett försök! har inga av de problem du beskriver..

10. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM

Tror inte det gör någon skillnad i sig. Det är ju i grunden samma operativ. Men måste ju säga att jag som visserligen ha store bror X10 och lillebror X10 mini inte har märkt några buggar. Tycker i sig inte det killen säger är buggar heller. Bakåt knappen är helt enkelt till för att baka tillbaka ett steg. Sedan att du stannar kvar är också en s k Feature, ingen egentlig bugg. Men visst, möjligen kanske man skulle kunna lagt till en vill du öppna ditt senast lästa/Skrivna meddelande så hade man kan kunna välja.

11. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Ok, det är kanske inte en bugg. Mer dålig design av SE. Ungefär som att på SE p1i så blev alla kalender händelser förskjutna en timma vid byte av sommar och vintertid, iaf om man använde syncml, vilket var gjort så med mening enligt SE support.

12. DRo

DRo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jag tycker att det helt klart är en bugg då det är onödigt svårt att komma tillbaka om du råkat "binda" om meddelandesymbolen till facebook. Det känns helt ologiskt att bara för att du tryckte på bakåtknappen efter ett sms så omdirigerar meddelandesymbolen till facebook...

Istället hade det väl varit bättre om meddelandesymblen ALLTID tar dig till samtalslistan där du har den senast aktiva konversationen längst upp. Vill du skriva sms till en specifik person kan du antingen leta upp honom/henne i telefonboken eller gå till meddelandeappen om du vet om att du nyligen skickat sms till personen.

13. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Fast hur menar du nu? Ersätter systemet Facebooks apps ikon med en helt annan?

Jag har otroligt svårt att tro det.

Om det inte är så enkelt att du tror att meddelandesymbolen i t.ex. statusfältet ENBART skall gå till SMS-inkorgen. Det kan ju lika gärna vara Facebooks app som signalerar om att något hänt. Ifall det är fallet går det ju självfallet rakt in till Facebooks app eftersom det är där ett meddelande dykt upp.

Och varför skall meddelandesymbolen ta dig till samtalslistan!? Det är ju ologiskt om något. Då är det väl bättre att trycka på samtalslisteknappen istället?

14. Zampe

Zampe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har inte heller så mycket buggar i 2.1 men 2.1 är inte felfri heller. Hoppas det blir bättre i 2.2

15. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Är det bara jag som inte har några som helst problem?