Bygga egen USB Laddare?

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av Naesstrom, 8 maj 2010.

1. Naesstrom

Naesstrom Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ok, funderat lite på det här med laddar... Jag lånade min Sambos desire idag och upptäckte att om jag körde med skärmen på och med gps programmet (Waze) så räckte inte min 500mA laddare till...

Väl hemkommen kollade jag in kjell för råd och såg att dom sålde en 1000mA för 139:-, inte så farligt men jag började fundera lite...

Mitt sista projekt jag byggde slutade:

Så jag funderar om detta kan vara svårare :D

Jag kan inte mycket om el lära osv, så det är därför jag frågar här... om jag tar en:
    Spänningsregulator
    Typ: Spänningsstabilisator, Positiv
    Utspänning: +5V
    Max strömuttag: 1A
    Kapsling: TO220 Metall

Och kopplar dom till plint 1 och 4 på en:

så borde det fungera, eller? enligt Wikipedia så klarar USB max 500mA och 4,75-5,25V så hur går det ihop med en regulator på 1000mA.

Nåja, förutom kebel och tenn skulle hemmabygget sluta på 35;- totalt och ge möjligheterna till en snyggare montering än en stor fet cigg-laddare :D

2. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Många verkar inte riktigt förstå hur laddning via USB fungerar.

Enligt specifikationen för USB så får en ansluten enhet dra max 100 mA om den inte uttryckligen fått lov att dra mer. För att få dra mer måste telefonen alltså fråga datorn som USB-porten sitter på om den får dra mer ström. Dator kan neka!

Men i de flesta USB-laddare finns det ingen dator, så telefonen kan inte fråga om den får dra mer ström.

De laddare som hör till en särskilt USB-pryl har ofta nån form av "trix" för att förklara för enheten att den är ansluten till en dum laddare och inte en USB-port. Ofta handlar det om ett specifikt motstånd mellan några av pinnarna i porten (för iPhone tror jag t.ex. att bägge datapinnarna ska ligga på ungefär 2,5 V).

Det jag undrar över är hur du kunde veta att din laddare på 500 mA inte räckte till? Hur vet du hur mycket ström telefonen drog?

3. Naesstrom

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

aha, då skippar jag byggandet med andra ord... och hur jag vet att den inte.räckte till, batteri mätaren minskade trots att jag hade laddaren i, och att telefonen sa till mig att nuvarande laddning inte räckte, var vänlig och anslut en 230v eller något liknande.

Sent from my HTC Tattoo using Tapatalk

4. hmf

hmf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har mätt strömförbrukning via USB-jacket med labbagg under laddning på min Hero. När man kopplar in sladden drar telefonen ca 470 mA i ett par sekunder (tills den känner att den inte enumereras av en dator), sen ökar den till ca 970 mA.

Din lösning med en spänningsregulator fungerar principiellt, förutom att du får ganska mycket förlusteffekt att ta hand om, närmare bestämt omkring (13-5) x 1 = 8 W. Tänk på att en lödkolv på 15 W blir ett par hundra grader varm...

Ett alternativ kan vara en switchad regulator, men då blir det antagligen snabbare och enklare att köpa den färdiga från Kjell :-)

Last edited: 9 maj 2010
  5. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jula har cigguttag-USB-laddare för 69 spänn just nu.
    Nähä, fan, den kostade 69 förra veckan när jag köpte den har jag för mig, nu kostar den 59....

http://www.jula.se/laddare-12-v-till-usb-mm-133701

Det går ju att slakta den om man vill ha inbyggd lösning.

Fast den var visst bara på 500 mA ser jag.

6. Naesstrom

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ah jo, det blir nog en 1000mA från kjell ändå, eller rättare sagt 2 eftersom jag inte kunde hålla mig utan köpte en Desire med så det blir 2 som behöver laddas :D

Går nog att skala av en USB kabel och montera in lite snyggt iaf!

Vilken tur att jag frågade, här fanns det precis som jag misstänkte kunnigt folk ;)

7. hmf

hmf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Angående att skala av USB-kablar, se upp med vad som hände mig på jobbet... skar upp en USB A-B kabel från Deltaco för att löda in mig på plus och minus-sladdarna när det visar sig att de förväxlat färgerna! Röd var minus, svart var plus. Det är specat i USB-standarden hur färgerna ska vara men någon måste klantat till det på fabriken.

8. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    430
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Att plus alltid är Röd (Såvida det inte handlar om fler än en fas) är väl en standard inom el överhuvudtaget?
    Eller är jag helt fel ute nu?

9. hmf

hmf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Ja, oftast väljer man svart för jord och rött för spänningsmatning i DC-system men i de flesta fall är det fritt fram för konstruktören att välja. USB-standarden säger att "typical" bör VBUS vara röd och i säkert 99% av fallen gör man just så eftersom alla är vana vid det.