Bygga en mediadator/smartTV.

Diskussion i 'Off Topic' startad av J0AR м√§, 21 sept 2012.

1. J0AR м√§

J0AR м√§ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej. Jag funderar på att bygga en dator som ska användas som smart- TV, eller bygga om en gammal dator till en sådan. Jag har lite frågor:

1. För att motta TV signaler så att jag kan titta på TV live och spela in program behöver jag ett (eller helst två) "TV- tuner card"(vet inte vad det heter på svenska) har jag förstått. Är det någon skillnad dessa kort sinsemellan, och vart kan jag köpa dem?

2. Grafikkort. Hur nödvändigt är ett bra grafikkort för att titta på film i hög upplösning? Att det måste supporta upplösningen och ha bra fps förstår jag men vad spelar minnet osv för roll i det sammanhanget? Hittade faktiskt inte det på Google.

3. Finns det något lätt sätt att få en fjärrkontroll att fungera med datorn?

4. Vilken mjukvara rekommenderar ni? Den bör helst ha funktioner för att titta på TV live, spela in program (schemalagt), öppna och visa sparade filmfiler, överföra filmfiler mellan Tvn/datorn och en ansluten USB- enhet (förslagsvis ett USB- minne eller en telefon), visa en TV- tablå samt ha en internetanslutning (för youtube, reklamfinansierade streaming- sajter och tjänster som netflix när de kommer till Sverige) från ett användarvänligt användargränssnitt som kan styras så mycket så möjligt med fjärrkontrollen, helst helt (internet uträknat).

5. Finns det något annat att tillägga? Hur bra behöver den övriga hårdvaran vara? En lite snabbare hårddisk kanske vore att föredra, men utöver det? Spelar det någon större roll vilken processor jag väljer, och behöver man mer än 2- 2.5 GB RAM?

Det skulle vara väldigt trevligt att få hjälp med en eller flera av dessa punkter.

Mvh Joar.

2. firezao

firezao Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Förstår jag det rätt så ska du bygga en htpc. Det stora problemet med htpc är ljudet från div fläktar så mitt råd är en media spelare och en nas i garderoben iställer. Vill du bygga en htpc så finns det ju speciella chassin att utgå från finns tex hos komplett.se. Du kan ju alltid titta på tizzbird N1 den funderar jag på att köpa finns en tråd här på forumet om den

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    208

MINA ENHETER

Ja, det är skillnad mellan olika kort. Till att börja med bör du fundera över vilken typ av kort du vill ha. DVB-T? DVB-C? DVB-S? DVB-S2? När du bestämmt dig för vilken typ av antennsignal du vill skicka in i kortet bör du fundera vidare över hur du vill att kortet skall kopplas in i datorn. USB? 32-bitars PCI? PCI-express?

Sedan, sist och inte minst bör du noga undersöka hur väl och stabilt kortet sägs fungera med det OS som du planerar att köra.

Själv har jag köpt mina kort på Dustin, men det var några år sedan nu. De kort som jag köpte då finns nog inte längre kvar och dagens kort har jag ingen egen erfarenhet av.

Enligt min erfarenhet är inte kraven på grafikkort särskilt stora. Det brukar räcka med den inbyggda grafiken på moderkortet. Om du skulle smälla i ett värsting-kort med bauta-fläkt i en HTPC vore det nog att göra bort sig.

En del TV-kort kommer med fjärrkontroll. Det finns också separata fjärrkontroller.

Jag är ganska nöjd med MythTV, men den är inte trivial att konfigurera upp.

Kanske kan du få lite inspiration av den här sidan:

http://www.poolhem.se/video/

m v h Henrik

4. J0AR м√§

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad roligt att jag fick svar mycket snabbare här än på Sweclockers dedikerade forum :) .

Om en dator avsedd att styra en TV kallas så så ja.

Vad är skillnaden mellan dessa?

Det lutar åt att jag bygger om en gammal dator jag har från 2004, och den har redan windows xp. Inget som säger att jag inte kan installera Linux istället dock. Men att köpa windows 7 känns som att lägga pengar på något som inte behövs.

Och mottagaren som mottar signaler från fjärrkontrollen sitter på TV- kortet? Sedan är det bara att installera drivrutinerna och köra, inga konstigheter?

Ny fråga, tystheten i datorn beror väl på kylsystemet om jag inte misstar mig. Jag har bara använt fläktkylning (tror jag), vilka kylsystem är tystare? Vattenkylare?

Tack för hjälpen!

5. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

6. J0AR м√§

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

7. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

RaspberryPi är en liten pc utan fläktar och alltså tyst och drar lite ström. Klara att spela upp HD-film om det är i rätt format. Inte säkert att den är lämplig i detta fallet eftersom den nog inte klarar att speciellt många filformat/videokodningar.

8. J0AR м√§

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jaha, du menar så. Men finns expansionsplatser på den för TV- kort osv? Dessutom har jag ju redan en gammal dator som borde fungera i sammanhanget. Men tack i alla fall!

9. henca

Mottagna gillanden:
    208

MINA ENHETER

Låt oss börja med likheten, de är alla för digital-TV. Idag sänds det inte längre analog tv i etern, men om du är ansluten till något gammalt kabeltv-nät kanske det är ett analogt TV-kort som du behöver.

DVB-T är marksända digitala TV-kanaler. Ett sådant kort skall du ha om du vill koppla kortet till en egen TV-antenn som sitter någonstans på taket på ditt hus.

DVB-C är en standard för digital kabel-TV. Om du köper TV från någon kabeloperatör som t ex ComHem är det nog ett sådant kort du skall ha.

DVB-S är standarden för digital TV via satellit. Ett sådant kort kopplar du till mikrovågshuvudet på din parabolantenn.

DVB-S2 är också satellit, men klarar HDTV. Dessa kort är bakåtkompatibla med DVB-S-standarden.

Oftast brukar mottagaren vara någon form av fotodiod som är kopplad med en sladd till TV-kortet. Inga konstigheter... Nej om drivrutinerna bara finns och fungerar till det OS som du väljer är det inte så mycket mera konstigheter än att se till att konfigurera upp ditt system till att använda fjärrkontrollen också. En del fjärrkontroller kan fungera som tangentbord, andra har lite mera egna special-protkoll.

I videon som jag byggde kör jag helt och hållet med passiv kylning. Tystare kan det inte bli. Dock blir det kanske lite varmare än komponenterna egentligen är specade för. Måhända bidrog den förhöjda temperaturen till att kondingarna på mitt första moderkort började läcka.

Raspberry Pi är en liten dator, men jag skulle inte kalla det för PC. Den har en ARM-processor.

m v h Henrik

10. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Här man också nämna DVB-T2, fortfarande marksända men HD.

Sedan är också frågan om det bara gäller gratiskanaler eller om det gäller betalkanaler också. Dvs vilken eller vilka former av kryptering krävs och tillåts.

11. J0AR м√§

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

12. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Skall du ha en HTPC för att kunna surfa på skall du skita i allt vad kontroller heter som du länkar till och köpa något av dessa två:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=255515
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111555

Har större modellen till min lilla laptop som står som HTPC. Hade inget behov av att bygga en när man ändå hade en laptop som inte användes. Installerat XBMC på den. Funkar kalas.

TV-signaler skiter jag i att ta in i en dator. När man har TV:n precis ovanför så känns det lite overkill att lägga 1000:- eller mer på ett kort :P

13. henca

Mottagna gillanden:
    208

MINA ENHETER

Det finns lite finesser med att ta in dem i datorn.

1) Man kan använda datorn som en videobandspelare, d v s man ställer in den för att vid valda tider spela in filmer eller TV-program som sparas på hårddisken.

2) Även då man ser TV "live" kan datorn vara till nytta. Mitt i en TV-sändning kan man pausa om t ex telefonen ringer eller man får något annat ärende. Man kan också mitt i en TV-sändning spola tillbaka om man t ex inte uppfattade vad någon sade. Sedan efter att man pausat eller spolat tillbaka kan man fortsätta spela i normal hastighet bara det att man ligger lite efter live-sändningen. Man kan också välja att höja hastigheten, t ex 10% för att komma ikapp sändningen.

m v h Henrik

14. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jo absolut men jag kollar så sällan på TV så det spelar mig personligen ingen som helst roll.

Och pausa i sändningar kan de flesta TV-apparater idag genom ett USB-minne så själva "time shift"-funktionen får jag där igenom. Iofs aldrig använt men ändå.

Men visst finns det fördelar om man är en riktigt TV-junkie som vill kunna spela in och så vidare :)

15. J0AR м√§

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kan man använda en befintlig digitalbox genom datorn, så att man ser Tv på datorn via boxen? I så fall behöver jag ju inte köpa tv- kort också.

En annan fråga, finns google- tv i sverige? Om inte, vet man när de planeras vara här?

En tredje fråga, vad är eran bild av samsungs smart-hub blu-ray spelare? Kan de vara värt att köpa en sån istället?

16. J0AR м√§

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kan man använda en befintlig digitalbox genom datorn, så att man ser Tv på datorn via boxen? I så fall behöver jag ju inte köpa tv- kort också.

En annan fråga, finns google- tv i sverige? Om inte, vet man när de planeras vara här?

En tredje fråga, vad är eran bild av samsungs smart-hub blu-ray spelare? Kan de vara värt att köpa en sån istället?

17. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det beror lite på hur mycket du vill kunna göra med din "HTPC". De kan mer än vad man tror men kanske inte riktigt lika mycket som en riktigt HTPC.

Eftersom Smarthubben sitter i deras BR-spelare kan du hyra film, surfa, kolla TV4play, streama film genom nätverk och så vidare. Men allt är uppbyggt på appar som kommer ifrån Samsung "shop" som ligger i burken.

Det finns de som har inbyggd hårddisk också. Ifall du nu vill ha inspelningsfunktion. De kostar lite mer men inte i närheten av vad en hel HTPC kostar om du räknar med allt :)
    http://www.elgiganten.se/product/lj.../samsung-smart-blu-ray-spelare-1-tb-bd-e8900n

Fått en kass recension men om du läser varför så trodde nog han att han kunde få in Viasat i den. Så länge du skall köra antenn eller kabel funkar den strålande. Du sätter alltså in TV-kortet i BR-spelaren.

Styra spelaren kan du göra genom fjärren, Android/IOS-telefon/platta eller ett trådlöst tangentbord.

18. henca

Mottagna gillanden:
    208

MINA ENHETER

Om din digtalbox har HDMI ut och din monitor har HDMI in kan du kopla boxen direkt till monitorn. Om monitorn bara har DVI in finns det adapters mellan HDMI och DVI, men då måste du också lösa ljudet på något vis, t ex genom att koppla digitalboxen till en förstärkare.

Om du vill ha "TV i ett fönster" på skärmen måste du ha ett TV-kort. Mig veterligen finns det inga TV-kort som tar HDMI in, dock finns det analoga kort som du kan koppla till en SCART-kontakt som din box sannolikt har.

m v h Henrik

19. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ugh, fast scart skall du inte använda till något. Alls. Någonsin.

20. J0AR м√§

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

HDMI fanns nog inte när den här TVn gjordes. Men jag ska inte ha kvar den så länge.
    Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du skriver. Menar du att jag ska koppla in boxen när jag vill titta på tv och koppla in datorn när jag vill använda internet?