Fråga: Byggkvalitet

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av nook, 15 maj 2012.

1. nook

nook Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Upplever en liten brist i byggkvaliteten och tänkte kolla om ni har samma.

Håll telefonen upp och ner i ena handflatan.

1) Slå lätt med en fingertopp ovanför kameran. Det skramlar lite som att något sitter löst.

2) Slå hårdare med tre fingrar på samsungloggan. Något i telefonen vibrerar.

Vill bara vara säker på att inget är fel.

2. HyvelTjuven

HyvelTjuven Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Har numera ett extended battery så det där känns inte lika tydligt men när jag hade det vanliga batteriet minns jag att det var så för mig med.

Inget att oroa sig för.

3. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Jag har skrammel i min GN jag med. Likaså i min Nexus One, där det bytts kameradel minst två gånger. Jag vet att det är kameran som skapar missljudet pga hur den är konstruerad. I stort sett (undantag finns) alla autofokus-kamera-mobiler skramlar mer eller mindre.
    Men det hade du nog kunnat se om du sökt runt lite i forumet och på nätet.

4. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Autofokus.

Själv tycker jag att detta "skrammel" innebär en skön "rå" känsla.

5. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Att nånting vibrerar när du slår på samsungloggan kan säkert även vara accelerometern.

6. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 064
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Normalt sett använder jag inte telefonen på samma sätt som du...
    Kan framkalla ett litet skrammel vid kameran, men det hänger väl ihop med autofokusen som någon skrev tidigare - rörliga delar.
    Vid Samsung-logon tycker jag inte det skramlar alls. Men jag kanske slår på fel sätt.

Varför spenderar ni tid med att knacka på telefonen?

7. 4ndroid

4ndroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Inget skrammel någonstans hos mig. Sluta slå telefonen så blir det bra.

8. RikNik

RikNik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Skramlar om min med men det är absolut inget som stör. Jag tror alla har det mer eller mindre.

9. djungelmums

djungelmums Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hade min inte skramlat så fruktansvärt mycket när vibratorn drar igång hade jag inte brytt mig. Kul att Anovo inte skickat mig all info och kuvertet för att lämna in min på service efter en månads väntande.

10. Perra

Perra Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

min låter också lite när man touchar lite hårt till höger om optiken.
    Inget som stör min upplevelse med gnexen iafl.

/Perra

11. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Att upphängda komponenter låter lite när fjädrarna rör på sig skulle i alla fall inte jag klassa som en brist i byggkvalité. Ett högtalarelement vibrerar också (hur får du annars ut ljudet?) :-)

Men om den ligger och vibrerar mer än några tiondelar så skulle det kunna vara fel på din telefon. Då borde du också ha svårt att fokusera bilden. Har du tappat den så är det inte konstigt alls. Det är ju ganska känsliga delar som sitter i rörliga objektiv.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

12. nook

nook Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag tycker inte att det är ett stort problem. Syftet är att få reda på huruvida alla GN är så eller om det kan vara fel på min.

Den här kommentaren antyder ju det senare:
    "Inget skrammel någonstans hos mig. Sluta slå telefonen så blir det bra."
    Men desto fler håller med om skramlet.

Inte många har kommenterat vibrationen. Vore ju inte otroligt om det är vibratorn men ingen annan telefon jag har haft har vibrerat på det viset.

Apropå autofokus, vet att kameran inte är den bästa, men nog tycker jag att den är kass på att fokusera, åtminstone blir bilderna ganska suddiga om det inte är typ solljus när man tar bilden. Risk för fel?

13. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Det där med att telefonen tar dåliga bilder är med största sannolikhet ett resultat av att den här telefonen har extremt kort shot-to-shot delay/cycle time/knappt någon exponeringstid alls, som jag iaf tycker påverkar hur kameran fokuserar. När jag inte låter kameran fokusera (genom att trycka snabbt på avtryckaren) så är det 50/50 att få en skarp bild. Speciellt i icke-dagsljus-belysning. Om jag däremot ger den tid att fokusera (genom att hålla knappen intryckt, eller genom att trycka på skärmen först) så blir de oftast okej.

14. nook

nook Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Låter vettigt. Hade inte testat att hålla knappen intryckt innan men jag kan inte se att det händer något. Pekar jag på skärmen blir ju fyrkanten grön och "nu har jag fokuserat färdigt"-ljud hörs. Men håller jag bara inne avtryckaren sker inte det. Eller missförstod jag?

15. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Gör följande: Starta kameran, tryck snabbt på avtryckaren. Notera att bilden sparas omedelbart och du kan ta en ny.
    Gör nu följande: Starta kameran, håll avtryckaren intryckt. Notera att kameran nu gör en autofokusering innan den stannar till på vad kameran gissar är lämpligt fokus, släpp avtryckaren och bilden sparas.
    Och så huvudtipset: Stadig hand hela tiden under ljusförhållanden som inte är utomhus, i solsken, klockan 12 på dagen, oavsett autofokus-väntan eller inte. ;)

16. nook

nook Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nej jag kan inte märka att kameran gör någon fokuseringen när jag håller inne avtryckaren, inte som när man pekar på skärmen. Förutom att fyrkanten blir grön då så ser man även att fokusering sker i bilden. Alltså, inget av det händer genom att bara hålla inne avtryckaren. Gör det det på din?

17. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Jag gjorde en hel del tester på detta alldeles nyss och har väl egentligen kommit fram till följande: Telefonen gör löpande autofokusering när man flyttar sökaren till olika motiv. Speciellt tydligt blir det om man snabbt förflyttar kameran i djupled mot ett motiv: det tar kanske en halv sekund sen är motivet skarpt i sökaren. Det jag gör, för att försöka få så bra bilder som möjligt om jag inte har tid att peta på skärmen, men ändå tillräckligt för att få autofokus, är att hålla knappen intryckt tills jag ser att autofokusen inte rör sig och släpper då knappen.
    Jag ska erkänna att det är ett lite knepigt förfarande det här och inte helt intuitivt. Manualen lämnar mycket övrigt att önska, det står inte ens något om att man kan trycka på skärmen för att fokusera på specifika områden...
    Jag ska se om jag kan gräva lite mer om detta.

nook gillar detta.
  18. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Hittar mest en massa tips om hur man tar så bra bilder som möjligt och att hålla knappen inne verkar inte producera någon skillnad från att trycka snabbt, så det var fel av mig. Däremot kom ett tips om att hålla knappen inne och sen trycka på skärmen var man vill ha fokus och sen släppa knappen. Detta skulle enligt utsago ge okej bilder.

nook gillar detta.