Byta ägare på Macbook Pro

Diskussion i 'Apple Macbook & Mini' startad av svenix, 30 dec 2021.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag fick en Macbook Pro mid 2015 med macOS Mojave 10.14.6 av min svärson.
    Han hade tappat den i gatan och fått en ny på försäkringen. Nu har jag lyckats få igång den gamla men jag kan bara använda gästkontot. Hans konto är knutet till allting annat på maskinen.

    Kan jag bara resetta den till fabriksåterställningar och börja om? Har hittat beskrivning för det på nätet. Eller är det nån nackdel för hans del om maskinen fortfarande är knuten till hans konton på något sätt?

    Jag är total Mac-newbie, har aldrig hållit i en Mac förut. Jag är duktig på Linux och Windows men vet i stort sett inget om Mac:ar.

    Svärsonen är lite stressad och svår att få tag på men om det är nödvändigt kan jag nog få honom att logga ut från maskinen enligt denna sida: Vad du bör göra innan du säljer, ger bort eller byter in din Mac-dator

    Jag bara undrar om man måste göra allt detta och vad som händer om man istället bara resettar Macbooken?
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 042

    MINA ENHETER

    Möjligen kan det underlätta för svärsonen att slippa ha flera enheter kopplade till icloud etc så han borde egentligen vilja logga ur ordentligt enligt instruktionen du hittat. Men han kan ha löst det på annat sätt.

    Jag har inte heller full koll på Mac men jag tror det räcker att rensa enligt Använda Skivverktyg för att radera din Intel-baserade Mac
     
    Kristy och svenix gillar detta.
  3. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Enda som kan hända om du försöker resetta den nu är ju att ev personliga dokument han har lagrat på datorn (som inte ingår i icloud säkerhetskopia) försvinner...Och i värsta fall så triggar du Apples Hitta funktion och måste då be honom logga ut/återställa datorn/skriva in hans apple id åt dig.

    Några år sen jag också gjort en återställning på min mac så kommer inte ihåg exakt vilka steg som krävs men stegen i denna guide ser bekanta ut:
    https://www.macworld.co.uk/how-to/reset-mac-without-password-3680521/

    Edit: Om det går bra att köra reset utan input från svärsonen så kan han logga in på icloud.com och radera (Inte låsa osv utan radera) den datorn under enheter. Då försvinner kopplingen totalt.
     
    Last edited: 30 dec 2021
    Kristy, svenix och Buzz gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 371
    Mottagna gillanden:
    17 848
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Så länge Hitta min Mac är avstängd så kan du återställa den utan problem. Är Hitta min Mac på, måste du stänga av den och för att kunna göra det behöver du lösenordet till det iCloud konto som är inloggat på datorn, alternativt göra som @iterva@iterva skriver att gå till icloud.com och radera datorn under enheter (dock från det icloud konto som används på datorn)
     
    Buzz, Kristy och svenix gillar detta.
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Kan rapportera att detta löste sig idag. Jag fick svärsonen att ta bort Macbook:en ur hans Hitta min Mac. Sedan startade han någon radering som skulle radera allt på Macbooken.

    Efter det visade Macbooken bara stoppsignal upload_2022-1-12_16-48-3.png
    när man försökte starta den.

    Jag sökte på nätet och hittade instruktioner för hur man kontrollerar disken och hur man installerar om senaste MacOS från nätet. Så nu är allting klart och Macbooken kör senaste Monterey och jag har full tillgång till den. :cool:
     
    RuffyMan, matssoderstrom, Kristy och 1 annan gillar detta.