Byta Android 6.0 till 8.0

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av hans peter, 10 december 2021.

1. hans peter

hans peter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jag har en Samsung Galaxy S5 Neo med Android 6.0.1. Nästa version av "Alltid öppet" kommer att kräva 8.0. Var köper jag en begagnad Samsung mobil som jag kommer att kunna lita på?
    /hans peter

2. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5.404

MINA ENHETER

Vad menas med "som jag kommer kunna lita på?"?

Tillverkare uppdaterar inte telefoner i all evighet, standard är två större uppdateringar. Även om vissa tillverkare har börjat lova 3 års uppdatering men det gäller nyare modeller. Bättre är det hos Apple, så om det syftades var du får flest uppdateringar så kanske du ska kika på Apple. Möjligtvis Googles egna Pixel men det innebär import.

Att appar sluta supporta äldre versioner känns naturligt, om inget pga jobb att underhålla bakåtkompabilitet men av pga säkerhetsrisker.

Både Android 6 och 8 känns väldigt utdaterade. Förslagsvis köper du en telefonen som kom ut i år så att du får uppdateringar längre in i framtiden.

Last edited: 11 december 2021
    jnsson gillar detta.
  3. Lokf

Lokf Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    256

MINA ENHETER

Samsung A52s t.ex. har väl blivit lovad 3 års uppdateringar och 4 års säkerhetspatchar, så där är det ju ganska lång uppdatering för en förhållandevis billig mid-range telefon.
    Den kom ju nu med Android 11, så det borde bli Android 12, 13 och 14 på den.

Sedan får man hoppas att Samsung håller vad de sagt så att det verkligen stämmer.

Vet inte vad du hade tänkt för begagnad Samsung, men den kanske kan vara lämplig? Brukar ligga omkring 3000:- begagnat eller omkring 4000:- ny normalt om du köper utan abonnemang.

Annars verkar det finnas en del guider för hur man kan få in Android 10 (typ Lineage OS) på S5 neo om man googlar på det, men det är ju lite osäkert på hur det kommer att funka med appar, det är ju en 5-6 år gammal telefon.

Last edited: 11 december 2021
  4. hans peter

hans peter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Tack för era svar. Jag uttryckte mig nog lite otydligt. Vilket försäljningsställe som har en så god renommé att man vågar köpa en renoverad telefon där med gott samvete, undrade jag egentligen. Jag har löst det nu.
    /hans peter