Byta batteri? Dålig batteritid

Diskussion i 'Galaxy S22' startad av ASR, 14 nov 2024.

1. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 012
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Hej på er

Har en Samsung s22 som jag haft ett par år och är nöjd med, däremot börjar batteritiden bli sämre och sämre. Jag undrar om någon här har bytt batteri och fått bättre batteritid efter det? Eller om det finnas annat man kan göra? Vill inte återställa telefonen och förstår att det kan hjälpa om man gör det. Tar gärna emot input från er som bytt batteri och hur ni upplevde det efteråt?

2. Nicole

Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    1 530
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Hej :)

Jag bytte batteri på min Huawei P20 Pro 2022, på PhoneHero Odenplan, Sthlm, och kan varmt rekommendera stället.

Mitt batteri blev jättebra det är först nu som det börjar och dränera, men nu har jag köpt ny telefon så det spelar inte så stor roll :)

Det behövdes ingen fabriksåterställning :)

Last edited: 14 nov 2024
  3. ASR

Mottagna gillanden:
    1 012
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Tack för svaret, behåller man ip67 efter man nytt batteri hos de? Vet du något om det? Tänker att den inte blir vattentät om de inte trycktestar den. Samt vet du om de tar drop-in? Kan inte vara utan telefon

4. Nicole

Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    1 530
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    ASR gillar detta.
  5. ASR

Mottagna gillanden:
    1 012
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Någon som bytt batteri på s22 och upplevt förbättringar?

6. Kenta2

Kenta2 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    113
    Det är ju så att batteriet försämras över tid och visst kan det vara så att det blir dags att byta. Samtidigt är det inte hela sanningen. Ett antal appar kan vara bovar. Antingen för att de får ligga och tugga i bakgrunden eller att de hängt sig på något vis över tid. De kan ligga i bakgrunden och dränera.

Åtgärder som positivt kan påverka batteritid (särskilt om batteriet börjar bli lite trött)
    • Kolla in strömförbrukare under batteriinställningar eller installera Battery Tracker via Galaxy Good Guardians (se nedan) Instagram, FB, mfl. kan ev. ligga och tugga hela tiden. I så fall ändra det.
    • Installera Samsung Good Guardians från Galaxy Store. Det är en paraplyapp som ger möjlighet till att installera fler optimeringsappar. Välj Galaxy App Booster och kör den. Den tömmer cache och optimerar alla appar, så att om någon app hängt sig så fräschas den upp slutar dra ur.
    • Avinstallera alla appar som inte behövs
    • Sätt oanvända appar i viloläge under gränser för bakgrundsanvändning under batteri
    • Under enhetsvård välj läge: lätt
    • Under Ansutningar/Mobilnätverk, välj bort nät som du inte använder. tex 2G. Själv kör jag 3G/4G men ej 5G då mitt 4G rullar på 80 mbit och mitt 5G är cappat på 100 mbit. Ju färre nät modemet hela tiden scannar efter, desto mer sparas batteriet.
    Samt om man vill:
    • Stäng av Bluetotooth när du inte behöver vara uppkopplad
    • Slå på energisparläge om du jobbar eller sportar och då mest har tfn för att bli nådd
    Om du gör något/några av ovan, märker du någon signifikant förbättring? Om det blev tillräckligt bra så kan du köra på ett tag till. Om inte så kanske det är dags att byta batteri.

ASR gillar detta.
  7. FredrikTheRabit

FredrikTheRabit Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Screenshot_20241214_185015_Samsung Members.jpg Gör ett test i members appen så får du besked om batteriets skick

8. ASR

Mottagna gillanden:
    1 012
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Tack, många bra tips. Ska kika närmare på de. Upplevde en förbättring i batteritid när jag rensa cache (starta telefonen med volym upp knappen så kommer man in i recovery mode och rensar cache där)
    Vet inte hur tillförlitlig den är, står att det är normal batteritid på min hmm

9. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    514

MINA ENHETER

Får Normalt på min drygt 4år gamla S20 oxo, nja kanske inte....