Byta default/ standard mediaspelare?

Diskussion i 'Galaxy S9+' startad av Rexxo, 22 dec 2024.

1. Rexxo

Rexxo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Hej, jag försöker byta default mediaspelare till VLC, är oerhört trött på den inbyggda. men det verkar inte som att det går?
    Går jag in på mobilens appar- vlc- ange som standard, är VLC valt ser det ut som som standard men knappen "rensa standard" är gråmarkerad. Startar jag en video öppnas den alltid i den inbyggda mediaspelaren. Har för mig att man kunnat ändra detta tidigare?

Tacksam för hjälp.

Bifogade filer:

2. BrorSnor

BrorSnor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    428
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag tror du måste in och rensa standard på den app som öppnar videon nu. När du gjort det bör du nästa gång få välja vilken app som istället ska spela upp videon.
    När jag provade nu att byta från Photos till VLC, var jag inne i inställningarna på Photos och rensade standard.

Bifogade filer:

jnsson gillar detta.
  3. Rexxo

Rexxo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Tack för svar, uppskattar det.
    Jag har inte den fotoappen som du verkar använda, men jag kollade inbyggda videospelaren och galleriet men det står lika dant som för VLC. Har för över videos i olika format till mobilen men får inget alternativ. Har även rensat data och cache men ingen skillnad.

4. BrorSnor

Mottagna gillanden:
    428
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Om du klickar igång en video så antar jag att du gör det från en filhanterare då? Då ser du väl efter det vilken app som öppnar videon, genom att svepa/klicka upp app-växlaren. Då längst upp kan du klicka på den runda ikonen och välja "Info om appen". Därinne borde det finnas möjlighet att rensa standard.

Bifogade filer:

5. Rexxo

Rexxo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Nope, jag gör det alltid från galleri. men testade nu med filhanteraren och fick då välja, valde VLC. Men ja jag klickade på den runda och VLC var nu standardapp, gutt! Men.. det funkar bara om jag går via filhanteraren.. antar att jag måste ha en annan app för bilder/ media då?

6. BrorSnor

Mottagna gillanden:
    428
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Är nog inte riktigt med på hur du menar... Men det du frågade om, dvs default/standard mediaspelare för enheten, har väl bara betydelse om man försöker starta tex en video från typ en filhanterare, eller i alla fall en app som inte själv kan spela upp video.

Att Galleri spelar upp filen om du klickar på den där är väl för att den kan spela upp den. På så sätt blir det ju ingen skillnad mot att först öppna VLC och sedan öppna/klicka på videofilen där.

Som sagt, default/standard för en filtyp har väl bara relevans om man öppnar/startar från en app som inte själv kan hantera filen. Annars blir det väl bara som att "öppna" en fil i tex Word eller liknande.

7. Helge67

Helge67 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB
    Är det någon som känner till ifall man kan använda VLC som mediaspelare i Samsung Smart TV? Det finns inte i Galaxy store (Tizen) som Samsung använder.

TV apparat med Google misstänker jag att man kan använda VLC. Väldigt många filmer som är i fel format och kan inte läsas på USB-stickan, jag har från tiden fildelning "inte" var olagligt. Vet att jag kan formetera filmer till annan media som TV:n kan läsa, men vore så väldigt skönt med VLC.

När det gäller filmer som är på datorn så brukar jag höger klicka på den, och då frågar systemet vilken media fil man vill använda, och då tar jag VLC.

8. Rexxo

Rexxo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Okej sorry om jag var otydlig, blev nog lite rörigt. Men jag vet nu vad du menar i alla fall och känns lite dumt att man inte kom på det själv. Jag letar nu efter en galleriapp som inte har en inbyggd mediaspelare, eller iaf en som liknar VLC. Har du tips får du gärna lämna dem. Tack så mycket btw för hjälpen, den uppskattas!

BrorSnor gillar detta.
  9. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 291

MINA ENHETER

Denna skall funka enligt en reddit användare. Kostar en slant för pro versionen men du kan ju prova free versionen och se om det funkar bra.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fstop.photo

10. Rexxo

Rexxo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Jag är kanske helt ute och cyklar men kanske går att lägga in APK-filen för VLC på tvn och sen installera?

VLC | F-Droid - Free and Open Source Android App Repository

11. Rexxo

Rexxo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
  12. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

Svar Nej! Tizen är samsungs eget operativsystem. inga Androidfiler fungerar på detta, ungefär som att köra appleprogram direkt på en PC med Windows, fungerar inte alls.

13. Rexxo

Rexxo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Här hittade jag en sida för Tizen appformat .TPK. VLC finns med.

Androzen TPK Store

Last edited: 23 dec 2024