byta från desire till x10?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av gurgel, 1 dec 2010.

1. gurgel

gurgel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

hej!

jag går i funderingar att byta från desire till x10,anledningen till det är att x10 har en bättre kamera och bättre ljudupptagning vid film inspelning, sedan så förmodar jag att högtalaren i x10 är bättre än den skräniga i desire, men jag kan ha fel..
    ´
    men jag har några funderingar angående x10:an

1. har dom fixat det låga ljudet som det ska vara i x10? samtalsljudet sägs vara mycket lågt.

2. jag läste att det skulle komma en multitouch uppdatering till den , stämmer detta?

3. hur är batteri tiden i x10:an?

4. har den fm radio?

5. går det att på nått sätt att få samma utseende på x10 i menyerna som det är på desire då jag tycker den är snyggare.

som sagt, jag går i funderingarna på att byta till x10:an, främst då jag använder kameran i mobilen ganska mycket, och även film inspelningen.

och x10:an slår ju desire på det området.

kom gärna med synpunkter och tips.

Last edited: 1 dec 2010
  2. johansson5551

johansson5551 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

1: jag tycker ljudnivån är helt ok. men har aldrig hört något om den dåliga nivån. levde med nokia e52 innan och det var hm... en smärta!

2: mt skrivs en del om det här och finns videor från SE som visar mt och att dem ska skicka med det i en updatering som kommer i Q1

3: efter en dag har jag mellan 40-60%kvar och jag använder telefonen rätt duktigt fungerar som jobbmobil också då blir det MYCKET samtal

4: Ingen Fm-radio

5: Går att roota telefonen och installera andra färger, jag kör Dark10 så att alla menyer blir svarta gillar detta mycket skarpt!

jag har haft min sen den kom ut. var rätt tidig med att ha x10 och har inte haft några problem alls! saknar dock multituoch men nu ska ju det komma!

Edit: Jag arbetar som hantverkare och går en del på byggen och har endast skärmskydd och den har klarat sig ruggigt fint trots att den har smakat på betonggolv ett par gånger...

3. AndreasE

AndreasE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det där med dåligt ljud skulle jag vilja säga är falskt. Det är inte jättehögt men fullt tillräckligt för att höra, jag har inga problem att prata i mobilen i tunnelbanan iallafall.
    Tror det beror på att man ska hålla X10an längre ner mot örat. Det skiljer så lite mellan skärmen och kanten så folk har örat på skärmen istället för vid högtalaren.

Sen angående kameran, känns ju inte som att skillnaden kommer bli enorm.
    Är i USA och har 3G och roaming avstängt, mitt batteri räcker ganska många dagar.

4. 2444ever

2444ever Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Har haft X10 några veckor:

1. Tycker du borde testa om du har möjlighet, har någon gång velat skruva upp, men då har det redan varit max. Å andra sidan sänker jag ibland. Vet inte hur det är jämfört med andra. Ljudet är väldigt behagligt iaf.

2. Ingen riktig MT, snarare en DT. Funkar till enkla "MT-saker", men t.ex. spel som kräver MT kanske inte funkar klockrent. Googla på det och you shall see.

3. Verkar lite blandat, men av olika trådar i forumet så verkar det ligga på ungefär samma nivå som andra.
    se t.ex. https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=27271

4. Nej, som ovanstående sa, men däremot följer det med ett BT-headset som har FM-radio, du kan alltså lyssna på radio från den, och samtidigt ha den som headset till mobilen. Personligen tycker jag att det är en bättre lösning än att ha FM i mobilen. Du behöver inte ha igång mobilen för att använda FM i headsetet.

5. Se föregående talare. Kollar man runt på swedroid hittar man ju lite tips. Menyer är ju också lite vanesaker.

Det mesta du frågar om är ju lite tycke o smak. Det bästa rådet är att leta upp någon med X10 och testa lite, t.ex. samtalsljudet.
    Själv tycker jag efter att ha jämfört o kollat runt på swedroid att X10 totalt sett är en bra mobil. Några ups and downs. Titta på video är det jag är mest nöjd med. Skärmen har widescreenformat, och naturliga färger, en sak den klart slår iFån med t.ex., i min smak. Trodde faktiskt inte att man skulle kunna titta på t.ex. svtplay på ett seriöst sätt, men det funkar riktigt bra.

5. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    MT och MT.
    SE valde att dissa MTn för den var inte bra.
    HTC valde att enabla MTn fastän den inte var bra.
    Jag tror vi kommer uppleva samma skit-MT som sitter i Desire idag.

;)

6. BigR

BigR Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag köpte min X10 främst för kameran, men blev inte nöjd med kvaliten på bilderna. Avsaknad av blixt, låg ljuskänslighet och allmän seghet i kamerapplikationen gjorde att den i princip blev oanvändbar för att fånga ögonblicksbilder på min lille son.

Bilderna blir egentligen bara bra under ideala förhållanden. Bra ljus, stillasittande motiv och stadig hand.

Fast kameran i X10 är ändå bättre än på både Desire och Desire HD.

7. Metalmac

Metalmac Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9
    Info:
    Emui
    Telefon 2:
    Xiaomi mi A2 Light 3/32Gb
    Info:
    Imui
    Övrigt:
    Google ChromeCast
    Jag kan varmt rekomendera X10.

Bytte från HTC Hero med sense till X10 för ett par dagar sedan och trode inte att
    X10 skulle vara så bra som den är, batteritiden är helt ok, bättre än vad heron var.
    Desutom så måste jag säga efter att ha kört X10an några dagar nu, UX gränssnittet krossar sense i mina ögon, mycket snyggare och bättre faktiskt, samma där, det trode jag inte innan, köpte X10 för att den är hyfsat billig med 4" skärm, ville ha större skärm med bättre upplösning då jag surfar så mycket.
    Och skärmen är också mycket bra, ljus stark och bra upplösning, jag var även rädd för att jag skulle sakna mt, men fungerar väldigt bra att surfa mm utan, dom har ersat mt med zoom knappar och dubbel tryck på ett bra sätt faktiskt, men mt kommer ju som sagt också snart.
    Har tänkt roota luren nu, så får jag även tillgång till jit och wifi thetering :-)
    Sedan är den ju helt klart en av de snyggaste Android lurarna just nu!

Så samanfattningsvis, en kanon bra 4" Android för en billig penning!

Obs: Allt åvan är min personliga tycke och smak ;-)

8. coopdeo

coopdeo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Att byta från Desire till X10 är nog ingen idé. Mobilerna är i stort sett likvärdiga även om SE är bättre på exempelvis kameradelen (även om kameran inte är den bästa SE släppt). Däremot kommer SE säkerligen lansera nya och mycket bättre Androidmobiler tidigt nästa år. Vänta tills dess.

9. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Kan du, vänta kanske lite tills nästa generation. Kanske 1000:- mer men ny plattform
    och antagligen ännu bättre kamera + lagat sina misstag lite :)

My cent

10. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Jag rekommenderar också att vänta ett tag, eftersom nya modeller är på väg.
    Både SE, LG och Samsung har ju nya flaggshepp som står runt hörnet.
    Desire HD är väl redan släppt exempelvis.

Men svar på dina frågor

1. har dom fixat det låga ljudet som det ska vara i x10? samtalsljudet sägs vara mycket lågt.
    Ja, och nej. Ljudet är klart godkännt, men ibland kan jag tycka att det är lite lågt. Dock råder man lätt bot på det med medföljande MW600 som ger mycket bra kvalitet på samtalet.

2. jag läste att det skulle komma en multitouch uppdatering till den , stämmer detta?
    Ja, Q1 2011 är det sagt.

3. hur är batteri tiden i x10:an?
    Helt ok, jag använder min flitigt och har c:a 50% batteri kvar efter en dag. då lyssnar jag på musik, surfar, spelar och trot eller ej pratar i telefon med den också.

4. har den fm radio?
    Nej, men medföljande MW600 BT-headsetet har det, och den pausar radion om telefonen ringer så man kan ta emot samtalet. MW600 har även styrkan att man kan parkoppla upp till 3 bluetooth enheter med den och erbjuder då möjligheten att ha olika källor för media och samtal. Dvs du kan ha en dator för musiklyssning exempelvis men ändå ha din X10i för samtal samtidigt.

5. går det att på nått sätt att få samma utseende på x10 i menyerna som det är på desire då jag tycker den är snyggare.
    Vet inte men många rekommenderar ADW launcher.

11. gurgel

gurgel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

jag får tacka för alla svaren,skulle det vara så att man kommer över en x10 till bra pris så slår jag nog till, annars gör jag som några här skriver, jag väntar helt enkelt.

ska bli intressant och se vad ericsson släpper.

12. Xaphod

Xaphod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    ROM:
    Sony Stock
    Vänta i 3 månader??
    Nä, köp en x10 nu billigt, mest prisvärd nu, och så köper du ett nytt dyrt flaggskepp om 4-5 månader!

13. Boxvin

Boxvin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

1. Jag är känslig för samtalsljud men jag tycker det är bra i X10.

2. Det verkar ju så om man läser här på forumet. Det är inget jag saknat till annat än att spela gitarr på telefonen :D

3. Jag tycker den har blivit bra, efter uppdateringarna och så lär man sig vad som drar batteri så de apparna inte står på hela tiden.

4. Inte telefonen men det medföljande blåtandsheadsetet har en jättebra radio.

5. Ingen aning.

Angående kameran så blev jag till en början också besviken just på avsaknad av blixt och att den var långsam men jag köpte appen Vignette för $2 som gjorde kameran till just det jag ville ha, med blixt vid behov och kortare uppstartstid. Nu tycker jag kvaliteten på bilderna är precis vad man kan förvänta sig, dvs skapliga men inte jämförbara (utom i perfekta förhållanden) med en riktig kamera.

14. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Det är helt klart en smaksak angående samtalskvalitén. Men att påstå att den är falsk... då är du ute på hal is!

Jag ägde en x10:an i sommras och använde den både privat och på jobbet. Som telefon är den enligt mig värdelös! För låg volym (jag har god hörsel), när man sedan höjde volymen mer än 50% (jag var tvungen att ha minst 80%) då börjar högtalaren skorra och spraka. Att vänner och bekanta störde sig så mycket på det att de började sms:a mig istället enbart pga de upplevde samtalen som främst burkiga, otydliga, hackiga och ett analogt surr. Det analoga surret upplevde jag som påtagligt samt hack ibland.

Jag hade min på reparation de bytte högtalare, men ingen skillnad! 3 av mina kompisar har x10 med precis samma sak. De gillar dock telefon så mycket för övrigt att de behåller den, men vi är alla överens om att den är kass på just punkten samtalskvalité. SE supporten gav mig tips som finns att läsa här på forumet, håll inte fingret i vägen för micken osv. Allt det testade jag självklart.

Under samma föresättningar som ovan, dvs samma simkort, levererantör, plats och vänkrets så får jag idag inga såna kommentarer längre, snarare tvärtom. Det roliga är att jag fortfarande har en Xperia, denna gång en x8. Som natt och dag på punkten samtalskvalité, x8 kan användas som en telefon.

Dock har jag hört att samtalskvalitén blir bättre om man rootar x10, jag kan inte på något vis styrka detta eller rekommendera det. Bara ett rykte jag snappat upp någonstans, antagligen här på forumet.

15. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Ser ingen som helst koppling i samtalskvalité och roota.
    Det är ungefär "Lägg till en användare på din PC hemma så blir datorn snabbare".

Elpapo, din beskrivning låter mer unik än generell. Min telefon måste jag sänka volymen
    på för att inte förstöra öronen för mycket. Jag har nog den x10an med bra tryck medans
    andra har fått lite mindre. Och din verkar trasig.

// A

16. elpapo

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Ett tips är att stänga av "antiskak" funktionen, då blir bilderna otroligt mycket skarpare. Låter ironiskt, men så är det. :)

17. elpapo

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Jag förstår din kommentar, vi har haft vida diskussioner om detta. I normala fall skulle jag inte bry mig, tro mig. Men x10 är så kass på just den punkten att det är därför jag reagerar så häftigt. Sen att de kan göra x8 så jä**a bra på just den punkten får mig att undra varför inte flaggskeppet kunde vara lika bra.

Som sagt, min var på reparation. 3 av mina polares har idag samma fel! De tycker lika... då det är inte bara min lur isådanafall.

Ang rootningen så vet jag inte heller hur det kan påverka om det nu gör det!?

18. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Ur kamerasammanhang är antiskak endast till för att kunna ta 1-2 steg längre slutartider
    utan att använda stativ. I övrigt så är inte antiskak till för att ge skarpare bilder vid
    ögonblick du inte behöver det.

// A

19. 2444ever

2444ever Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Trådstartaren har ju redan tackat för svaren och tänker avvakta nyheter, känns som att det övergått till allmän diskussionstråd om X10 - men inte mig emot. :)

Måste bara kommentera lite om kameran och antiskak. Jag är också lite besviken på kameran (men överlag nöjd med min X10), hade förväntat mig mer. Kanske felaktigt, uppfattat det som att den skulle höja sig över mängden. Nåväl.

Min erfarenhet av antiskak vid dåligt ljus är att den tar lite längre tid på sig än utan. Det ökar risken för skak jämfört med utan. Men jämför man samma skak taget med och utan antiskak så blir antiskak en bättre bild, dock inte skarp.
    Om man däremot lyckas hålla kameran utan att skaka (vilket är lättare utan antiskak eftersom det går lite snabbare(?)) så blir bilden tagen utan antiskak faktiskt bättre. Så jag håller delvis med detta: