Byta från iPhone till Android 2024?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Bukowski94, 28 aug 2024.

1. Bukowski94

Bukowski94 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Hej!

Efter minst 10 år i ”Android-träsket” med allt ifrån Samsung Galaxy Note-telefoner, Nexus, LG etc gick jag 2021 över till Mac-världen och iPhone 13 PRO.

Skälet var mest ”miljöbyte”, testa något nytt och att jag initialt fick en känsla av att iOS-apparna var lite bättre avstämda för iPhones än Android-apparna.

Är nu inne på min andra iPhone (15 Pro MAX) och känner att bristerna börjar komma fram lite väl mycket nu….. Jag har genom alla år kört Telenor och aldrig upplevt att någon Android-telefon haft såna kopiösa problem med täckningen, avbrutna samtal och allt som rör just mobiltjänster som med iPhone och sen jag gick från 13 till 15 PRO Max har det blivit värre..

Andra saker som stört mig med iPhone är hur jag inte kan individuellt sätta volym för olika saker. På en android-telefon kan jag i ett telefonsamtal sänka samtalsljudet, höja medialjudet, kolla på ett klipp en vän skickat och sen höja samtalsljudet igen..

AirPods PRO 2 som trots allt är skapade för iPhone kan ibland ta 2-3 minuter att koppla upp till telefonen.. Och GLÖM att se batteriprocenten på anslutna Bluetooth-enheter så som mitt Intercom på MC-hjälmen..

Detta har fått mig att gå i tankebanan att hoppa tillbaka till Google/Android världen igen och kollar mest av vad jag går miste om, vad jag vinner osv..

Så frågan är riktad till er som nyligen bytt från iPhone till t.ex S24 Ultra (Eller liknande flaggskepp)

Vad upplever ni att ni har förlorat efter byte? Vunnit efter bytet? Vill gärna ha så mycket input som möjligt!

Stort tack på förhand! // Daniel

eastbound gillar detta.
  2. lejonel

lejonel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    704

MINA ENHETER

Jag funderar på att göra tvärtom (har en S24U) men kanske ska skippa det då med tanke på dina synpunkter :D

3. Bukowski94

Bukowski94 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Opopulär åsikt - Du missar inget om du inte är full blown Appleist med MacBook, Apple Watch och iPad..

Vad gör dig sugen att byta?

4. lejonel

lejonel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    704

MINA ENHETER

Lite det jag misstänkte. Har ju inget av dessa, dock en hel del från Google Home-serien.

Nog mest sugen på något nytt. Kört Samsung lite väl länge nu så. Hade gärna bytt till nya Pixel men tyvärr stödjer inte min bank Google Pay. Men men man är väl bara i en "mobilsvacka" helt enkelt :)

5. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 245

MINA ENHETER

Tangentbord är mycket bättre på Android enligt mig. svepgester över hela systemet är överlägset på Android .Lättare att hitta bra appar att köpa till ett rimligt pris jämfört med ios där typ allt är på prenumation. Sideloading utan krångel överlägset.
    Ändra utseende för hur man vill att ens system skall se ut är mer lättare och mer logiskt Gillar man widgets viket jag gör är de mer flexibla på Android.Launchers. Att låta appar få fler rättigheter generellt över hela ui:et med specialgester och annat ett plus för Android.

Fördelar med Android som system enligt mig.
    Finns en lista oxå för ios men den skulle inte bli lika lång. Finns För/nackdelar med båda systemen.

Kristy, nDre, kissidor och 1 annan gillar detta.
  6. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 213
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Det är väl att man kan ställa in Android och göra den mer personlig. Många märken så lätt också hitta vad som passar.
    Fördelen med iPhone är att det finns mycket tillbehör som fodral. Väl utbyggt servicenät med mobilverkstäder också.

Men jag tycker både Android och iOS är så pass mogna system nu så det är lite av en smaksak vad man väljer.

Kristy och kissidor gillar detta.
  7. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 042
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jo då, det går. Det kunde jag göra på en iPhone 5 för flera, flera år sedan. Men bluetooth enheten måste också rapportera det.
    Håller med. Notifikationssystemet är också mils bättre på Android enligt mig

Kristy gillar detta.
  8. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 245

MINA ENHETER

Ja absolut,är för trött efter jobbet för att få med allt.Finns fler grejer att fylla på med garanterat.

jnsson gillar detta.
  9. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 548
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Finns kanske lösningar och förklaringar för en del av dina synpunkter , men tråden syftar till vad du ska byta till

i mitt fall väldigt enkelt. Android erbjuder vikbara modeller. Hade tveklöst testat det och är det enda jag kan få ”lite puls av”

10. Stemag64

Stemag64 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier
    Jag har också testat mellan en Iphone 13 och galaxy S23 ett tag, men jag kan aldrig komma överens med dom små knasigheter i IOS som inte finns hos android.

Jag tycker Jerryrigeverything summerar det ganska bra:

View: https://youtu.be/oqjWnA7J0f0?si=EnoGlgPR9EtuwtEA

11. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 548
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Kul video och många bra synpunkter!
    Dock finns oerhört mycket att säga om nästan varje detalj han tar upp, nästan varje iaf.
    Han är helt klart inte tillräckligt påläst i alla tips och tricks en Pro-User kan använda

Jag älskar att det finns två olika såååå kompetenta system och att vi faktiskt kan välja det som passar oss bäst

Stemag64, Kristy och galaxy81 gillar detta.
  12. galaxy81

galaxy81 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Schemalagda SMS/iMessage kommer nästa månad med iOS 18.

Kristy gillar detta.
  13. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 042
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Just nu fungerar det bara med iMessage. Kommer inte ihåg om Apple sagt att det ska fungera med sms också

14. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 111
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    De problem du beskriver finns det nog lösning för - iPhone är ju ingen ovanlig mobil som operatörerna inte har bra stöd för direkt.

Men jag tycker nog ändå att om man är missnöjd med något så ska man såklart byta och testa nåt annat. Oavsett vad folk säger här så är det ju bara du som kan ta reda på om du kommer bli nöjd eller inte med ett byte. Vi använder telefoner väldigt olika.

Köp en S24 Ultra med möjlighet att returnera enligt distansköplagen och gör ditt eget test. Då ser du också om problemen med mottagning osv försvinner eller om det är Telenor som ändrat något i sitt nät som orsakar problemen.

Lycka till! :)

Kristy gillar detta.
  15. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

istället för S24 med samsungs UI kanske prova Googles eget. (man kan alltid byta launcher) just nu kanske jag skulle rekommendera en pixel 9 pro eller storebror max

16. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 042
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Samsung UI är ju dock inte bara en launcher utan mycket mer än det

nDre och Kristy gillar detta.
  17. patts

patts Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    678
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra 512GB
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Google TV Streamer 4k
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    För mig personligen så är avsaknaden av "uppdelade" volymkontroller är ett stort störningsmoment vad det gäller iOS. Detsamma gäller väl notiser (som tydligen ska bli bättre i iOS 18?) som är bedrövliga och inte alls lika "smarta" som på Android. Vad det gäller att kunna anpassa systemet så har ju iOS kommit en bit på vägen, och är inte alls lika störande (iom iOS18 så skall man tydligen kunna lägga ikoner vart man vill - hurra!).

Vad man kan se som styrkorna för iOS är just integreringen med övrig hårdvara från Apple, it's just works. Och det fungerar riktigt bra. Något man saknar hos Android, även om det blivit lite bättre det senaste.

Sen kan man ju skalla sig blodig hur länge som helst vilket system som är bäst. Det kommer alltid finnas fördelar och nackdelar med båda systemen. Det gäller att välja det man irriterar sig minst på :D

Fridensliljor gillar detta.
  18. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 111
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Ja, så är det. Apple blir verkligen bättre ju fler av deras produkter man använder (på gott och ont). Det goda är hur bra det fungerar och hur friktionsfritt det är (det finns absolut inget som kommer i närheten). Det dåliga är att man blir ganska låst - vill man maximera varenda inköp man gör baserat på vad som är bäst och mest prisvärt på marknaden inom en viss produktkategori så blir det svårt när man bara har en tillverkare att välja på. Det blir också klart mindre anpassningsbart och det är svårare att skräddarsy den tekniska lösningen exakt som man själv vill ha den, om det nu är viktigt. Även om Apple blir bättre på det hela tiden (mycket på grund av att EU förklarat krig).

För mig personligen spelar det ingen roll om jag är låst - jag är rätt less på att byta och testa nya saker. Syftet med teknik för mig är inte att byta fram och tillbaka och testa saker utan att använda dem för att uträtta kreativa saker - både jobb och rekreation.

galaxy81 och Fridensliljor gillar detta.