Byta från Legend till Blade?

Diskussion i 'Blade' startad av Starksprit, 14 dec 2010.

1. Starksprit

Starksprit Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    108
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Hej!
    Köpte en Blade till tjejen igår och har själv en HTC Legend.
    Nu är ju grejen den att jag själv också blivit sugen på en Blade. :P Finns där någon som haft en Legend och nu har en Blade? I så fall dela gärna med er av erfarenheter. Det enda som just nu väger till Legends fördel är att den har FroYo. Annars verkar Bladen vara vassare på typ allt.

2. berka

berka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Bladen har froyo också (nästan;-) )

3. Starksprit

Mottagna gillanden:
    108
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    haha sant. Men jag menar officiell froyo. Lutar mycket åt en Blade. Allt verkar bättre förutom då ingen officiell froyo samt lite sämre kamera. Men kameran suger ju mer eller mindre i alla dom telefonerna.

4. Mongroovy

Mongroovy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Vad är egentligen det som väger över på en blade mer än skärmen?

5. Starksprit

Mottagna gillanden:
    108
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Mer ram samt skärmen ja. Gör det skillnad med den lilla mängd extra ram? Kom precis på att man kanske ska vänta och slå till stort på en Nexus S när den kommer! :teeth:

6. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Nexus S är inte ens speciellt bra. Vänta på LG Star och liknande tvåkärniga processorer istället :P

7. Starksprit

Mottagna gillanden:
    108
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Sant. Får väl "hålla ut" ett tag till. :P
    Det är ju inget direkt fel på Legend. hehe

8. Lobban

Lobban Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Att det inte finns en officiell FroYo lider inte den med Custom ROM av. Vet inte vilka skillnaderna skulle vara riktigt på en "riktig" ROM iofs, men bytet till Custom har varit underbart. Typ dubbelt så snabb och responsiv. :D

9. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Köpte UK versionen när den släpptes och är nöjd med den, skulle helt klart rekommendera den. Har aldrig pillat med en Legend, men att döma utav specs och omdömen så skulle jag inte byta den mot en Blade, om det inte vore av pengaskäl, dvs att du skulle få ut mer för Legend beggad än vad Blade kostar och det skulle göra det värt det.

Byggkvalitet, märke(HTC), troligtvis bättre officiella uppdateringar vs ev snäppet vassare hårdvara, större moddingcommunity.

I mina ögon som sagt priset och om man orkar med strulet det innebär att sälja som avgör...

Om det gällde nyköp så skulle det vart en helt annan femma dock...

10. Mongroovy

Mongroovy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Finns ju ingen custom ROM utan diverse problem än.

11. Starksprit

Mottagna gillanden:
    108
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Ja om det gällde nyköp hade det blivit en Blade. Är fortfarande sugen på en. Främst för skärmen. Känns lagom stor samt bättre upplösning. Men själva Bladen i sig känns faktiskt väldigt välbyggd. Får se hur jag gör. Vill se om det kommer en officiell froyo först. :teeth:
    Isf blir det en blade.
    Tack för hjälpen!

12. Opto Prime

Opto Prime Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej. Bytte från Legend till Blade SF nästan direkt när den kom ut. Ångrar mig inte en sekund. Finns inget i mitt tycke som Legenden "gör" bättre förutom att jag gillade HTC Sense iofs. Använder den med stock ROM rensad från Orangeskräp.

13. Starksprit

Mottagna gillanden:
    108
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Ok nu har en ny möjlighet dykt upp. Flickvännen kanske kan tänka sig att byta sin Blade mot min Legend. Ja eller nej? Det är frågan. Jag gillar iofs Vanilla Android mer än Sence. Sen kör jag iofs launcher pro + samt widgetlocker. men jag vet inte..
    Tacksam för hjälp.

14. Kame_boy

Kame_boy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Ägde en Legend innan 2.2 till den kom ut, och sålde den för att fixa en Blade från England.
    Körde Blade med custom 2.1 och sedan 2.2 ett tag, och nu kör jag Galaxy S sedan någon vecka.

Min åsikt är så här:
    Legend har bättre romar ute. Om du kör Legend med Cyanogenmod så är det en behagligare upplevelse som flyter på bättre än någon utav Bladens romar.

Stock 2.1 rom till Blade är OTÄNKBART. Det laggar utav bara fan. Med 2.2 är det en trevligare upplevelse men små buggar med connectivity/screen off, och andra små funktionalitetsbuggar som facebook account sync, att man måste aktivera talk innan man gör något med market o andra småsaker, gör helhetsintrycket mindre gediget. Det smålaggar ändå då och då, men Legenden laggar mindre. Med det inte sagt att bladens stock 2.1 är buggfritt!! Det är bara en helt annan uppsättning irriterande buggar.

Om man jämför detta med en Legend på Cyanogenmod eller på en ordentlig 2.2 sense rom, så är nog Legenden mer gedigen programvarumässigt.
    Det är sant att amoled-skärmen är snyggare och vassare på Bladen, men digitizern är sämre/mindre optimerad (vet inte om dom har samma men det känns inte så), så själva upplevelsen när man använder mobilen är bättre på Legend. Ram-mängden hjälpe Blade i väldigt få situationer faktiskt. Nästan aldrig snarare. Batteritiden är jämförbar, men Legenden är mer pålitlig... man vet var man har den liksom. Blade hittar din position med telefonmaster med EN enda 2.2 rom, och det är Pauls 2.2 07/dec alpha4, men legenden hittar dig på alla möjliga sätt.

Jag bytte från Legend till Blade för att få pengar emellan, men känner inte att jag har bytt ner mig. Jag har bara hoppat över till ett parallelltåg med andra fördelar. Jag saknar dock pålitligheten hos Legend. Och all godis och smaskens från Cyanogenmod som equalizer o sånt. Det är genomgående mer kvalité på Legends hårdvara. Ljud framförallt, men det känns som (och verkar som, på reviews) som att ram minne/flashminne är av sämre och långsammare kvalite på Blade. Skalet och robustheten hos mobilen är också bättre på Legend, svårt att toppa. Och så misstänker jag bättre digitizer som sagt.
    Det jag vann med Bladen var finare skärm med bättre upplösning (skönare att läsa med, även i solljus) mer prisvärdighet så man inte behöver oroa sig för att tappa den lika mycket, och en stillad nyfikenhet. Och pengarna emellan såklart.

Men! Blade får en ny rom-uppgradering nu i dagarna. Just idag började man fixa en ordentlig 2.2 rom till Blade borta på modaco.com. Vet inte hur bra den kommer bli riktigt än men det verkar lovande. Du kanske borde vänta och se hur det går? Tar nog bara ett par dagar.

Sedan är det så att flera äger Legend än Blade, så utvecklingstempot är bättre på Legend. Det finns fler bra romar, både "riktiga" och custom, där Cyanogenmod utmärker sig, som du kanske märkt.

För övrigt måste jag bara säga att senaste bytet till Galaxy S är helt underbart. Så otroligt mycket utvecklare som jobbar ständigt med den. Har just nu en rom helt utan lagg och buggar vad jag har sett. Det blir ändå uppdateringar 1 gång om dagen i princip, och nu när Nexus S liknar Galaxy så pass mycket så kommer allt nytt väldigt snabbt ut till Galaxy :) Så fundera på det också :)

Last edited: 25 dec 2010
    Starksprit gillar detta.
  15. Starksprit

Mottagna gillanden:
    108
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Tack för hjälpen. Som sagt så kommer jag inte sälja min Legend utan bara byta med flickvännen. Och ja, jag kommer förmodligen skaffa en Nexus S eller en LG Optimus 2x inom en snar framtid. Så det blir nog ett byte med flickvännen främst för att testa på något nytt samt att lära sig det där med att lägga in custom roms och sånt. Mitt abonnemang går ut nu i februari så det blir perfekt! :teeth: