Fråga: Byta från s4 till s6

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av Vackrafia, 25 jun 2015.

1. Vackrafia

Vackrafia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Trodde att min s4 skulle klara sig ett tag till men den börjar bli extremt seg efter senaste uppdateringen och jag får ladda den flera gånger om dagen.

Är fortfarande osäker på om jag ens vill ha en S6a eller om jag ska välja en av de äldre modellerna.

Gillar inte att baksidan inte går att byta längre att man inte kan ha extra batteri till och att man inte kan ha minneskort i.

När man går hemma och är mammaledig kostar också telefonen lika mycket som en hel månadslön så den ska ju vara riktigt bra för att vara värd pengarna.

Övertyga mig.
    Varför ska jag ha en S6a hur mycket bättre är den?

2. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Jag hade sist en S5 och satt i samma funderingar som du, vill jag verkligen ha en S6, min S5 fungerar ju bra som den gör. Men jag måste säga att jag avgudar min S6! Anledningarna är:
    - den är sjukt snygg, vacker faktiskt! Jag har alltid tittat avundsjukt på iPhone 6 design och tyckt att den varit riktigt snygg. Nu har jag det bästa av två världar; en Android-telefon som är lika snygg (om inte snyggare) som en iphone!
    - den är sjukt rapp, snabbaste telefon jag har testat!
    - den har den bästa mobilkameran jag någonsin testat! Startar blixtsnabbt, har snabb och tillförlitlig autofokus och tar sjukt skarpa bilder!
    - jag var orolig för batteritiden, men den håller utan problem en hel dag! Har allt mellan 30-50% kvar när jag lägger mig, beroende på användning, och det räcker gott för mig!
    - den är hyfsat debloatad, inte en massa onödiga appar förinstallerade.

Det som är negativt är att det inte går att stoppa i ett sd-kort, för det gjorde att jag kunde ha mina bilder på kortet och backa upp allt viktigt på sd-kortet när jag återställde då och då. Men allt det positiva uppväger det lilla negativa! Plus att saknaden av sd-kort gör att allt går lite snabbare i telefonen, speciellt i bildgalleriet, och det gillar jag skarpt!

Jag trodde att jag skulle störa mig på att det inte går att byta baksida och/eller batteri, men det stör mig inte alls längre!

Priset är nog det största kruxet, den är (på ren svenska) för j-vla dyr! Jag fick köpa 64GB modellen billigt, annars hade jag nog stannat vid min S5... Men nu är jag grymt glad att jag har min vackra och snabba S6, för den är utan tvekan den bästa telefonen jag har ägt! Har inga som helst problem med den!

Jag tycker att du skall återställa din S4, om du inte gjort det redan, för den skall inte vara seg efter senaste uppdateringen! Min fru har en S4, och efter att jag återställde den så blev den bra igen!

Ha sen is i magen i några månader tills S6 sjunker i pris, och sen slå till när du tycker den har kommit ner i ett överkomligt pris! Då hinner du också under tiden spara pengar!

Lycka till!

3. Vackrafia

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hur är kameran inomhus?
    Jag har tagit 2000 bilder sedan vårt barn föddes i januari men tyvärr är mycket inomhus och med s4an blir inte bilderna så bra.

4. pacmeyer

pacmeyer Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

Du kommer uppleva enorm skillnad på kameran inomhus!

5. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 738
    Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB
    Det är brutal skillnad på kameran, speciellt inomhus, gick från S5 till S6, utomhus i bra ljus ingen direkt skillnad tbh. Men mot S4 lär det vara större skillnad, och vill du ha en "vacker" telefon så ska du nog sikta in dig på Blue Topaz varianten av S6. :D

Jag kan även rekommendera att använda sig av Google Drive utrymmet (antingen de 15GB gratis alt 100GB för 2USD in månaden) samt denna app (köp Pro versionen)
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ttxapps.drivesync

Jag hade ett 64GB Class 10 microSD i S5 där bilder osv sparades samt laddades upp till Drive, nu med S6 så sparar jag inte bilderna i telefonen utan de bilder jag vill ha kvar finns kvar i telefonen i 5 minuter (man kan även välja att de ska laddas upp direkt men det blir jobbigt ifall man inte vill ha kvar bilden) och så fort jag kopplar upp mig till WiFi (går även med 3G/4G om man väljer det i drivesync) så laddas de upp till mitt drive utrymme och raderas automatiskt från telefonen, jag har 64GB och just nu över 30GB ledigt.

6. Vackrafia

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

S4an har 16 GB och den är full sedan har jag använt 20GB på minneskortet.
    men ja man behöver ju kanske inte ha 4000 bilder och video på sin telefon.

Hur är den i storlek? jag har ju verkligen hatat med iPhone att man måste ha en tegelsten så fort man ska ha ett skal på.
    När jag hade s3 så hade jag först ett avtagbart skal men när jag tappade telefonen så hoppade telefonen ur skalet :/
    Idag använder jag flip cover och bytar färg efter humör eftersom jag gillar att hålla min telefon fin :)

Jag band ju mitt abonnemang i 2 år innan jag gick hem också för att få gratis Spotify i ett halvår och slippa den kostnaden. dumt med tanke på att jag inte ens har använt det :/ och nu måste jag lösa en ny telefon kontant.

7. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 738
    Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB
    den är inte mycket större än S4, finns slimmade skal, kolla tillbehörs tråden jag har länkat till ett slimmat skal som sitter bra, finns andra tips också..

8. inact_0036

inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    545

MINA ENHETER

Tycker du att priset är för högt för s6an, Så kan du ju välja s5an annars som ligger bra i pris ca 4 690:- då är den ju även damm- och vattentålig + att du kan byta batteriet själv.

Eller note 4 om den inte är för stor vill säga, men den är också väldigt prisvärd just nu kostar ca 5 490:- då får du mkt för pengarna + en väldigt bra kamera.

Men hade jag varit du så hade jag nog valt s6an pga av den fina designen o kameran + teman.

Hoppas att det blev lite till hjälp och att du väljer den som passar dig bäst i vardagen!

9. Vackrafia

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

en mobil med bra kamera passar ju mig bäst eftersom jag fotograferar så mycket men det kanske är bättre att investera i en ny kamera.
    just nu återställer jag min telefon och hoppas att den blir lite gladare och hänger med ett par månader till.
    har trots allt extra batteri och laddare till den.

men den blå s6an är så himla snygg! synd bara att den är dyrare än den vita.

jag gillar inte s5an alls. tycker att den är jättestor och klumpig sedan om den faktiskt är större eller bara upplevs större vet jag inte

10. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 114
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Köp S6:an! En grymt bra telefon.

11. inact_0036

inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    545

MINA ENHETER

Okey. Men då tycker jag att du ska välja den blåa. köpa en riktigt bra system kamera är inte så billigt heller, s6an har ju en grymt bra kamera oavsett om du tar kort eller filmar. Ett bra val enligt mig!

EDit; här kan du köpa snygga skal till den också. http://www.themobilestore.se/mobiltillbehor/samsung/galaxy-s6/skal/

Last edited: 25 jun 2015
  12. Vackrafia

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Pratade med Telia om att lösa ut en telefon på mitt abonnemang att då betala kostnaden som mitt abonnemang löpt hittills kontant och resten i förhöjd avgift eller låsa ytterligare ett år framåt men det gick inte.
    det enda sättet var att först lösa ut mitt abonnemang sedan ta ett nytt.
    börjar bli riktigt trött på telias riktigt dåliga sätt att ta hand om sina kunder.

13. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 362
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det ser tyvärr lika dant ut hos alla operatörer. Det som går att ordna är en "delbetalning" med viss rabatt om du binder upp en surfanslutning i 24 månader. Det skulle landa på 299kr/månad för telefonen och sim-kortet. Det ger ju ett pris på 7176kr totalt.

Bindningstid är ju bindningstid. Är väl bara hos Telenor det inte är lika stelt, om du däremot redan har en telefon på abonnemanget betalar du fullpris för nästa. Men hos Tele2 betalar du fullpris för telefonen. Hos 3 kan du förlänga upp till sex månader innan abonnemanget går ut.

14. Vackrafia

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det var så jag menade.
    Jag frågade Telia om jag kunde betala ca 3500 kr kontant och betala 300 kr i mån resterande av min period för telefonen eller binda om ytterligare 24 mån men då var jag först tvungen att lösa ut mitt abonnemang för 4200 kr och sedan teckna ett nytt abonnemang för 499 i mån i 24 mån med Komplett 27 med 2GB surf

Min svärmor band om sitt abonnemang på 3 för 399 / mån och där ingår fritt allt plus valfri telefon

Börjar bli trött på att jag aldrig kan bli erbjuden något extra bara gör att jag inte är duktig på att snacka.
    Man vet ju om att andra kan snacka sig till vad som helst liksom.
    Specialerbjudanden gäller bara sånna människor.

15. mattismarkus

mattismarkus Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Köp på elgiganten betala 3500 resten räntefritt då kan du välja själv hur snabbt du vill betala.
    Har själv en s6 bästa mobilen jag haft men med extremt repkänslig skärm, så skydd är ett måste

16. mattismarkus

mattismarkus Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Eller mediamarkt dom byter väl in beggade mobiler?