byta internminne (rent teoretiskt)

Diskussion i 'Hero' startad av nofowuw, 15 sept 2010.

1. nofowuw

nofowuw Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej, detta är bara en rent teoretisk fråga och absolut ingenting jag är dum nog att försöka göra. Så körd är jag inte.

Saken är att nu när fler och fler utvecklar blir mer och mer seriösa med Android så skapas finare och större apps. Många av dessa apps tar 30mb+ vilket skulle resultera i att om man med hero vill ha sånna app kan man bara ha 2-3 st på sin telefon vilket givervis är orimligt. En smartphone med 2 apps wtf. Så ja, undrar bara om det teoretiskt skulle gå att öppna telefonjävleln, och sätta i ett större flashminne? Eller är det något speciellt med herons hårdvara som gör att den bara accepterar det som sitter i eller nåt?

Givetvis vet jag att man även kan roota telefonen och installera Apps2SD, men jag är bara nyfiken och mycket intresserad av hardware hacking ^^

MVH :P

2. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Tja, det är teoretiskt möjligt. Om du tittar på den här bilden:
    http://guide-images.ifixit.net/igi/ZhrRALhPFhWyLGKC.huge
    Detta är insidan på en Nexus One. Det chip som är markerat med rött är minneskretsen. Det är dock inget chip man gärna löder för hand. Att löda bort det är inga större problem. Men att få dit det är en annan femma, man bör nog ha en varmluftsugn för ytmontering.

Sen har vi ju frågan om man hittar ett kompatibelt chip. Jag vet inte om det skulle fungera att bara byta eller om man måste uppdatera mjukvaran. Jag är dock rätt säker på att det går rent hårdvarumässigt. Det gäller bara att få processorn att adressera alla bitar. :)

3. elelinux

elelinux Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    352

MINA ENHETER

Det lättaste utan fundera för mycket på ram osv,apps2sd är det som gäller skapa en extra partion för alla DE apparna som tar plats.

4. LaZe

LaZe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

fattar inte riktigt hur det ligger till med internminne.

hur kommer det sig att appale/motorola m.fl. kan klämma in många gig i internt minne utan att telefonen blir speciellt mycket större än vad htc lyckas med. jag menar, i htc nya telefoner desire z etc så har den 1.5gb minne vilket fortfarande är ganska pluttigt

5. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det är ingen konst att plocka in mer minne, det är bara frågan om kostnad, minneskapsel behöver inte bli större bara för att det är mer minne. Apple har ju valt att inte ha ett externt minne, på Android-telefoner har man möjlighet till ett externt minne och med Android 2.2 (Froyo) så kan man installera appar på SD-kortet om app-tillverkaren vill det, dvs olika strategier, hos Apple köper du en mängd minne och kan sedan inte uppgradera, med Android väljer du själv hur mycket minne du vill ha.

6. matkoh

matkoh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hmmm.

Du ska inte jämför Äpplen & seriösa operativ. Applikationer som ifånar kräver 100 mb kör android på kanske 10 mb, finns ingen anledning att utöka internminnet. Ifånen kan väl inte ens byta batteri eller SD-minne. De applikationerna som du MÅSTE ha igång ryms utan problem på internminnet & övriga knuffas ut till SD mha. apps2sd.

Glöm W#-tänket och se hur det egentligen funkar i Linux-världen. Varför kör en Linuxdator med ytterst moderat hårdvara cirklar runt vilken W#-dator som helst.

7. LaZe

LaZe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

jag ser inte varför man inte kan ha båda.
    milestone 2 har väl typ 30gb minne OCH plats för sdkort.
    trodde det var ett allmänt faktum idag att minne är billigt

8. matkoh

matkoh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hmmmm.

Jämför inte externminne som SD & RAM (internminne). SD användes på samma sätt som en hårddisk i din PC, likaväl som Milestone 32 GB är en disk för lagring, inte ett minne som CPU använder för att exekvera appar.

9. LaZe

LaZe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

nej nej :P ram har inget med diskussionen att göra. sorry om det uppfattades så
    jag pratar om rom minne. vill se mer telefunker med mycket rom minne och sd plats.

10. matkoh

matkoh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hmmm.

ROM = Flash är till för att hålla operativsystemet & behöver inte vara större än den störst tilltänkta imagen.