Byta IP-adress till WiFi. Hur?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Davil, 18 dec 2011.

1. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    jag blir galen! Min frus HTC Sensation använder samma IP-adress som min PS3-media server.

Min fråga är hur jag gör för att få en ny/annan IP-adress till telefonen ansluten till Wifi?

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Om enheterna är anslutna via wifi eller trådburet nätverk spelar egentligen ingen roll. Det som spelar roll är om enheterna har fasta IP-adresser som konfigurerats av enheterna själva eller om de får sina IP-adresser av någon DHCP-server som t ex kan ligga i wifi-routern.

Om bägge enheterna fått sina ip-adresser via DHCP borde DHCP-servern ha sett till att ge olika adresser till dem, såvida de inte av någon outgrundlig anledning råkar ha samma mac-adress, men det borde inte kunna inträffa.

Jag misstänker att din telefon får sin IP-adress via DHCP och att du råkat konfigurera din PS3 med en fast IP-adress som ligger i samma serie som delas ut av DHCP-servern.

Om du vill ge en annan adress till din telefon får du nog konfigurera om DHCP-servern, annars är det nog enklare att konfigurera om PS3 till att använda en annan fast adress eller att den också tar sina adresser via DHCP.

m v h Henrik

Davil gillar detta.
  3. androidi

androidi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Samsung Galaxy A53

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy A53
    Menu --> Intällningar --> Trådlös och nätverk --> Wi-Fi-inställningar --> Menu --> Avancerad
    Du ser vilken IP-adress mobilen har och kan välja statisk IP.
    Om mobilen används med annan Wi-Fi kan det bli problem om IP-adressen redan används.

Davil gillar detta.
  4. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Liten bakgrundsinfo: Ni för tiden används som ofta DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol = automatisk maskin konfigurering) för att dels utt IP adresser. DHCP grejen finns i din Wi-Fi ruter. När telefonen ansluter skickar rutern tillbaka en IP adress som telefonen skäl använde. Med stor sannolikhet fungerar detta perfekt.

Frågan är hur din mediaserver gör? Frågar den efter sin IP adress via DHCP, eller har någon smart-ass konfigurerad den till att använda en särskild IP adress UTAN att informera Wi-Fi rutern om att precis den adress inte går att använde för DHCP?

Davil gillar detta.
  5. Liten Strumpa

Liten Strumpa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman
    mitt råd är att du börjar med att läsa manualen till routern ni har hemma för där ligger felet

bästa brukar vara att låta enheterna ha en fast adress som man tilldelar dom i routern så slipper man alla problem

6. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Ja det där vet jag inte om jag håller med om. Varenda apparat jag nånsin ägt har haft dynamisk ip-adress som default. Det gäller nätverkskort, routrar, mediaspelare, mobiltelefoner, handdatorer, tv-spel och gud vet vad.

För den okunnige/ointresserade anser jag det vara det bästa att låta det vara så. Jag vet att det finns fördelar med statisk ip vid port forwarding osv. men det gäller inte här anser jag. TS har problem med förmodligen en maskin som av någon anledning konfigurerats att använda statisk IP, ändrar han den till dynamisk kan han låta alla andra maskiner vara som de är.

Davil gillar detta.
  7. Davil

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Tack alla ni som svarat och gett bra tips!

PMS (Playstation Media Server) var/är inte inställd på statisk IP. Ändå ville PMS och HTC Sensation ha samma IP mot min router (Asus RT-N56U)...

Jag "löste" det genom att manuellt ställa in en annan IP på telefonen. Även om jag inte fattar varför de inte tilldelades olika IP innan så fungerar det nu.

Mvh.David

8. tokani

tokani Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Kanske din frus telefon (HTC) är inställd att ha statisk IP? Annars är det nog nåt mysko med routern.

9. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Även jag tror att något är fel med routern, men det skulle åtminstone rent teoretiskt också kunna vara så att bägge enheterna påstår att de har samma mac-adress.

Ofta kan man i routern se vilken mac-adress som fått vilken ip-adress av den inbyggda dhcp-servern.

Alla tillverkare av nätverkshårdvara får egna nummerserier med hexadecimala tal att använda som mac-adresser till just sina produkter. Sony som tillverkar PS/3 och HTC som tillverkar din telefon borde därför ha gett enheterna mac-adresser från olika serier. Vilken tillverkare som "äger" en viss mac-adress kan man se på http://standards.ieee.org/develop/regauth/oui/oui.txt

m v h Henrik

Davil gillar detta.
  10. Davil

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Jag har en sak att bekänna.

Det var PS3-an som var inställd på fast IP. Trodde att den inställningen hade försvunnit eftersom jag har avinstallerat och sedan ominstallerat PS3-mediaserver igen o_O

Så, japp! Jag är korkad som inte kollade det :o

Avarell_Dalton gillar detta.