Fråga: Byta kameraglas?

Diskussion i 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' startad av Naki, 5 okt 2023.

1. Naki

Naki Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Hade en liten olycka på lunchen vilket verkar ha lett till att mina nycklar gått mot kameraglaset på min Pixel 7. Gillar den annars och har tänkt ha kvar den ett tag. Så undrar därför om någon har bytt kameraglas tidigare. Vart kan man vända sig och hur gick det?

2. GunnarWik

GunnarWik Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    714
    Operatör:
    Comviq, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6
    Telefon 2:
    Motorola Moto G35 5G
    En lite googling visar att det verkar vara relativt enkelt att göra själv. Glaset ser ut att kosta mellan 100 och 200 kr.
    View: https://www.youtube.com/watch?v=yTOXsXmqk6k

Naki, katho och bernard gillar detta.
  3. apple95

apple95 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G
    Om du gör det själv se till att tvätta bort gammalt lim eller dubbelhäftande tejp med typ isopropanol alternativ etikett borttagning efter det gamla glaset är avlägsnat. Använde det mycket själv vid reparationer av telefoner och iPads etc när jag jobbade med att laga sånt. Men det är relativt enkelt att fixa själv och billigt. Värmepistol och något att pilla bort gammalt glas med sedan vad jag nämde ovan! Men var försiktig med isopropanol och etikett borttagning så du inte får det in i linsen på kameran. Isopropanol är nog ingen fara eftersom det dunstar väldigt fort men det använde jag enbart för att ta bort klister eller dubbelhäftande med en tandborste eller typ hörnet på en mikrofiberduk.

Naki gillar detta.
  4. Naki

Naki Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Tack för tipsen @GunnarWik@GunnarWik och @apple95@apple95 Har ett kameraglas på väg från eBay nu, Känner mig lite orolig över att få till det, men det verkar svårt att hitta någon reparationsverkstad som vill fixa det. Försökte till och med kontakta Google då de har möjlighet till betalda reparationer vad det verkar. Men ville inte då den är köpt begagnad här och jag inte fick med kvittot.

5. apple95

apple95 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G
    Var bara försiktig och få bort det gamla glaset och klister ordentligt kolla youtube hur man gör så kommer det gå galant

6. Devletyan

Devletyan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Jag tänkte precis göra ett inlägg här om sprucken kameraglas. Är du helt säker på att det är du som gjort skadan? Mitt kameraglas (Över zoomen) sprack utan att något speciellt hände. Snabb googling visar att det inte bara var jag som råkat ut för detta utan även andra. The Verge har skrivit om det och det verkar ha med temperaturskillnader att göra som får glaset att spricka. Skrev med Google och de sa att det är fabriksfel och att de lagar den gratis. Så kolla upp du med och prata med Google. Jag chattade med dem och det var hur smidigt som helst!

rulerofdazas och blunden gillar detta.