Byta kernel och roota

Diskussion i 'Nexus S - ROM-filer och utveckling' startad av Adam2, 28 maj 2011.

1. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Tjenare!

Har nu kört ägt min Nexus S ett par veckor är sjukt nöjd över att äntligen ha en smartphone som verkligen fungerar (inga omstarter, inga samtal som kopplar ner, inga unmountade SD-kort, mycket bra batteritid osv).

Nu skulle jag vilja göra följande:
    - Root
    - Vodoo sound
    - Vodoo color
    - BLN

Men bara om detta går att lösa utan att försämra ovan lovordade (och älskade) funktionalitet.

Som jag ser det (efter att ha läst en del här och den del på XDA) så måste jag:
    - Låsa upp bootloadern
    - Byta kernel

Vad innebär detta rent praktiskt?
    Försvinner allt på telefonen när jag låser upp bootloadern?
    Vad för bootloader har jag i telefonen nu?
    Kan man byta bootloader och till vilken fördel isåfall?

Vilken kernel rekommenderas (tänk på ovan älskade stabilitet)? Har tittat på Netarchy och Vodoo...
    Jag vill gärna ha kvar stock-ROM (tror jag), går det?
    Kommer jag kunna installera OTA-uppdateringar från google även om jag bytt kernel?

Hur rootar jag stock-ROM?

Som ni ser har jag många frågor och även om jag läst en del så känns det lite virrigt. Vore tacksam om duktiga personer kunde förklara ett och annat för mig (som i gengäld kan sammaställa en Nexus S FAQ)!

Mvh
    Adam

2. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Kolla min signatur för utförlig beskrivning av hur man rootar. Guiden är för 2.3.3, men fungerar till 2.3.4 också. Ingenting har ändrats, men tanka gärna ner senaste Clockwork recoveryy mod istället för 3.0.0.5 som de direktlänkar till... http://www.koushikdutta.com/2010/02/clockwork-recovery-image.html

Sista steget i guiden (där du helt byter recovery) kan du hoppa över om du vill. Vill du byta recovery gör du det med fördel genom fastboot på datorn istället genom ett annat kommando (så slipper man köpa en app...). Fråga när du väl är där!

Last edited: 28 maj 2011
    Adam2 gillar detta.
  3. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Tack för ditt utförliga svar. Hade det gått att trycka på tackknappen två gånger hade jag gjort det. :)

Netarchy kernel finns i två versioner (förutsatt stable och "för-stock-ROM") nämligen CFS och BFS. Vilken ska jag ha?
    Källa: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=936219

Ang. recovery, jag verkar ha blandat ihop detta med bootloader. Är inte Clockwork en bootloader? Eller finns det bootloader, recovery, kernel och ROM? :-S

I vilken ordning gör jag allt detta?

4. tekken

tekken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    1. Du låser upp bootloadern = då försvinner all data.

2. Clockworkmod Recovery går du igenom för att t.ex. flasha en ny rom eller en kernel.

Rom vet du förmodligen vad det är : p

5. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Det är lugnt :)

0. fastboot läge = håll in volym upp + power när du sätter igång telefonen. Det är här du ska stå när du kör fastboot-kommandon från datorn. I telefonen står bla telefonens ID och bootloaderns status (locked/unlocked).

1. fastboot oem unlock = bootloader låses upp (se det som att låsa upp en dörr till resten av telefonen, ingenting annat). Du KAN låsa bootloadern igen, men har aldrig förstått varför annat än när man ska lämna in den på service.

2. Recovery är en litet program som ligger på ram-minnet(?), recovery står alltså utanför den vanliga filstrukturen. Jag har t o m lyckats ta bort recovery (genom Rom manager...) och det har fungerat utmärkt att köra telefonen ändå.
    Recovery kan bootas (fastboot boot recoverynamn.img) och Android ersätter då recovery med stock-recovery vid nästa boot (mao säkerhetsåtgärd) eller flashas/bytas ut (fastboot flash recovery recoveryfilnamn.img), då är denna recovery kvar tills du väljer att byta. Flashar du in en stock-rom ersätts recovery återigen med stock. Tankar du stock-rom från XDA kan du kolla vad dev skriver i beskrivningen. Oftast strippar de bort recovery och då slipper man flasha om recovery själv. Dev skriver då ofast "preservers CWR", som står för Clockwork recovery mod (vilken är den mest använda recoveryn för Nexus S)

3. ROM är själva operativet, det man ser.

4. Kernel är "kärnan" som telefonen hämtar all information ifrån (typ drivrutiner för ljud, sensorer, skärm). En kernel MÅSTE vara kompatibel med den ROM du använder. Se ALLTID till att få rätt kernel. Kolla ALLTID alla filer du flashar och jämför MD5 checksum. Hashdroid finns på market.

5. Därtill har vi radio, som har hand om wifi, 3g, gsm, nfc. Uppdateras sällan, nästan enbart med officiella uppdateringar(?)

6. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Tack för svaren igen, både tekken och otto!

Jag tolkar ditt svar som att jag bör byta recovery, varför? Vad är fördelarna med clockwork jämfört med orginal?

Byter jag kernel efter ROMen?

Var hittar jag orginalkernel och orginal-ROM om jag vill gå tillbaka? Jag vet att dessa ofta finns på xda men finns det inte från officiellt håll? (Jämför med min gamla x10 där man alltid kunde få helt orginal mha SEUS)

Edit: orginalkernel verkar ingå om man flashar orginal-ROM, correct?

Last edited: 29 maj 2011
  7. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Det är bekvämt att ha flashat recovery. Så fort du ska köra in en kernel, rom eller radio måste du in i Clockwork. Genom att flasha, och inte boota genom fastboot, slipper du egentligen någonsin koppla in telefonen till datorn. Se bara till att boota recovery först (fastboot boot cwr.img) och flasha (fastboot flash recovery cwr.img) samma fil senare. Om filen är korrupt upptäcker du det vid fastboot boot, och då ersätts den med stock vid nästa omstart = rätt bra säkerhet.

Läs på om romen du vill flasha. Ibland ingår inte allting. Ta tex http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1065392 som exempel. Stock kernel ingår, men ingen radio. Läs i tråden om andra som har samma telefon som dig och hur de upplever releasen.

Flasha rom (och roota direkt om du vill, gäller eg bara stock-roms), flasha ev. även radio, boota om ända in i systemet så att du ser att allting fungerar. Sen kan du boota in i recovery igen, wipea cache och dalvik cache och efter det flasha kernel. Allt för att vara lite mer säker på att man slipper krångel.

2.3.4 helt orginal, från Google kan hittas här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1056062. Kernel återställs då också till orignal.
    Dessutom kan du hitta sk. nandroid backups på alla versioner på XDA. Det är alltså folk som rensat hela sin telefon, installerat en uppdatering och direkt gjort en fullständig backup.

8. Linus82

Linus82 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

cfs är stabil, bfs är snabbare dock lite instabilare.

själv kör jag cfs 1.3.4, infinity rom, undervoltat och klockad till 1,2. flyter som flytande margarin :).

Angående clockwork, så får någon som kan svara.

9. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Tjenare! Läste mig till att cfs var det säkrare alternativet så jag kommer köra på den när det blir dags. Anledningen till att jag tvekar är dock att det finns folk (på xda) som har vissa bekymmer. Som jag skrev i första inlägget vill jag ha en telefon som fungerar...

Sent from my Nexus S using Tapatalk

10. Linus82

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

vad som problemet verkar ligga i är roms med cm i grunden, använde ns collab och cm7 och fick åtskilliga reboots. Nu när jag bytt till ett aosp rom så har jag inte haft en reboot på en vecka.

11. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Okej, är detta din personliga uppfattning eller är denna allmänt vedertagen?
    För mig är telefonen en bruksgrej som bara ska fungera, kan inte begripa folk som kör med roms som inte ens går att ringa med... :-)

Sent from my Nexus S using Tapatalk

12. Linus82

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Netarchy själv har nämnt det i tråden, och även min egna uppfattning ;)