Byta ljudfiler i Ray?

Discussion in 'Xperia ray' started by Zanders, Oct 20, 2011.

1. Zanders

Zanders Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Finns det nåt sätt att byta ut/justera ljudkurvorna i dessa mobiler?
    Tänker mest på samma sätt som man kunde byta ut dom i typ C901 mot W995 med A2uploader, alltså grundfilerna typ .wbxml, inte nån eftermarknadsEQ då ljudet redan är förvrängt och oreparerbart.
    Har ingen vidare koll på sånt här, men nu när det går att öppna upp dom så borde väl grundkurvan gå att justera så att den blir "flat" på riktigt och sen en eq att justera ljudet med utan massa effekter från DSP och liknande som dom verkar ha fått in i standardspelaren även om man väljer flat.
    Nån som har koll på det här?
    Kanske är bättre ljudfiler i Live with Walkman som skulle gå att knöla in i Rayen?
    Verkar finnas gott om duktigt folk här och skulle verkligen uppskatta om nån kunde hjälpa till med det här då jag lyssnar en hel del på musik och inte gillar orginalsoundet för fem öre!

2. Zanders

MINA ENHETER

Är det svårare på smartphones med denna typ av filer eftersom ingen tycks veta var dom är?
    Mina gamla SE var väl inga större problem att flasha och byta filer ner i registret!

3. 4305ms

4305ms Senior Droid Medlem

Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Justera ljudkurvor vete fasen. Jag gissar på att du kan byta ut ljudfilerna rätt så enkelt. Om du nu tänker på sms/ringsignal/varningar etc så roota och använd root explorer och så leta upp dem.. jag kan väl återkomma med var du hittar dem så fort jag fått lite ordning på min egen telefonjävel.
    Men annars så varför inte bara tanka ner något från Zedge och använd dem istället.
    Om det skulle finnas en "eq" som styr hela ljudsystemet i telefonen är högst tveksamt.. ja eller jag gissar på att det inte gör det.

Jag tror du krånglar till frågan något. Men har du testat att tanka ner någon ljudfil som inte är med från SE och lyssnat på hur den låter? Låter den lika "illa" som du tycker de andra ljuden gör?

Låter den också "illa" så måste jag nog söka runt lite innan jag kan besvara frågan.

4. Zanders

MINA ENHETER

Haha, kanske förklarar dåligt :-)
    Nä, jag menar alltså ljudkurvan som är till musiken enbart. Upplever att SE har konstlat till ljudet så det låter komprimerat och förvrängt oavsett vad man väljer "flat,normal"osv. Kanske har dom höjt volymen eftersom många yngre vill ha högt ljud och fått en massa dist som dom sedan komprimerat/filtrerat bort med konstigt ljud som följd, vet ej men bra låter det inte oavsett lurar med eller utan BT. Är alltså inte ute efter högre ljud, inga problem med lite lägre volume än nu heller.
    Har provat en massa EQs, men ljudet är redan "förstört" längre ner i registret, det är dom ljudfilerna jag vill byta vad dom nu kan heta och ligga gömda.
    Live with Walkman bygger väl på samma plattform och borde väl passa kanske? Det lustiga är att med första FW så brukar SEs telefoner låta bra, sen fixar nån till ljudet vid senare FW så det låter betydligt sämre.

Förutom alla buggar med BT och musikljudet så är jag helnöjd med telefon, annars skulle jag inte besvära mej med det här!
    Får jag ordning på ljudet och BTbuggarna fixas så är den klockren för mej!

5. [SIC]

[SIC] Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Menar du typ drivruterna för ljudet? Om du vill ha bättre ljud i lurarna så rekommenderar jag Audio FX som är gratis, plussa på PlayerPro för ytterliggare tweakning så får du ett musiklur likvärdig W995 (hade den själv nämligen) :)
    Ljudfilerna ligger i /system/media/audio tror jag, annat kan jag inte hjälpa tyvärr. Hade det gällt en gammal k610 flashad till w660, k800->k810 eller dyligt hade jag kunnat hjälpa men android... tyvärr.
    Du kan ju kanske leta upp någon kunnig dev på xda och fråga?

Last edited: Oct 27, 2011
  6. Zanders

MINA ENHETER

Jag menar dom filerna jag skrev i början vad dom nu hette, kan nog stämma att dom låg i system/media i C901 också, dom ligger i vart fall innan eftermarknads EQ och sånt, går inte att justera ett redan förstört ljud. Provade Audio FX, men den kan väl inte vara kompatibel med RAYen fast det står så? Höjer man diskanten så försvinner basen och tvärtom :-)

Jo, det skulle se ut att fråga på Engelska på XDA när man inte kan göra sej förstådd på Svenska engång :-)
    Jag vet inte om jag förstått det rätt, men efter Soundchipet så borde det ju ligga en mjukvara som matar ut en rak ofärgad frekvens 20-20KHz sen borde tillverkarn kunna lägga på sin personliga ljudkaraktär vilket verkar bli katastrof i SEs fall efter ett par uppdateringar, brukar komma ut med bra ljud dom första FW, förr varjefall. Sen brukar det se ut så här om man har otur :-(
    http://st.gsmarena.com/vv/reviewsimg/se-c901/gsmarena_a001.png

Alla som pillat lite med ljud vet att grundkurvan alltid ska vara så rak och opåverkad som möjligt så att all kringutrustning, låtar osv. blir rätt för dom som vill ha det så.
    Sen kan man lägga på såna där customkurvor eller lägga in en riktig EQ och DSP så folk får skruva till det själva som dom vill ha det. I det här fallet så har dom ställt till ljudet innan man kan välja "flat" tex och ljudet går aldrig att få fason på igen.

Jag är alltså ute efter ljudfilerna direkt efter chippet om möjligt när den är garanterat flat och opåverkad, sen gärna en bra EQ så jag kan ställa in ljudet som jag vill ha det utan massa DSP och lustigheter. Ljudet kommer antagligen inte bli så högt, men för egen del är kvaliten viktigare.
    Går inte det att fixa så kanske Live With Walkmanfilerna låter bättre än det som är precis som med W995filerna.
    Eller också är inte chippet bättre än så här, tveksamt!
    Nån som vet vad det är för ljudchip och vilka fler tillverkare som använder det?

Vad ska man ha för program för att komma in i det allra heligaste då där dom filerna ligger på Android (system/media typ)?

7. [SIC]

[SIC] Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Register eller för att visa innehållet!

Haha okej, Audio FX funkar "endast" med presets typ pop eller sparkle vilket jag kör med (allt annat off/orört) annars blir det som du säger - den ena slår ut den andra, sen har jag bara höjt bas och diskant på playerpro.
    Det andra du pratar om övergår låååångt bortom min kunskap ;)
    Men det sista så behöver du endast en rootad lur + rootexplorer (eller liknande fileexplorer som klarar root). Försökte ta några screens på systemet men drocap2 ville inte det :/
    En liten förhandsgranskning på hur root ser ut-> http://dl.dropbox.com/u/35967128/root.jpg

8. Zanders

MINA ENHETER

Ska kolla upp det där med root. Återställs allt så garantin gäller om man uppdaterar via SE efter root?
    Du har ingen bra länk där man eventuellt kan hitta acoustic files for Live with Walkman?
    Stod nånstans att den var byggd på samma plattform som Rayen.
    Kan bli spännande det här :-)
    Tack för hjälpen!

9. [SIC]

[SIC] Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Garantin tycker man borde återställas vid uppdatering tycker man men företag brukar inte vara dom mest vettiga, har man en gång rootat så kan garantin mycket väl vara puts väck.
    Du verkar ju ha lite koll på läget ändå och om jag klarar det som lever för murphys lag så borde det nog gå galant för dig.
    Lycka till!

10. Zanders

MINA ENHETER

Är det nån som rootat som kan dra en printscreen på "System/media/?" eller nån annan mapp där ljudfilerna kan tänkas ligga i?

11. martin3

martin3 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tror inte det finns en android telefon med riktigt bra hifi-ljud. Jag tycker både X8 och Ray har sämre ljud än den SE Walkman 302 jag hade innan. I en recension (kommer ej ihåg vilken) läste jag att Ray hade bra (musik-) ljud, men jag antar att detta är relativt andra android telefoner.

12. Zanders

MINA ENHETER

Ja, det kanske är så att begränsningen ligger i chippet och att allt det jag spånar om ovan är fel. Kanske är så enkelt som att när man lägger på en custom EQ så läggs den på den optimala kurvan direkt, eller också har alla misslyckats med EQn, även SE.
    Om nu Live With Walman bygger på samma chip så är det väl den första Walkman som låter riktigt illa isåfall.
    Personligen tror jag inte att dom köper in ett skitchip med dåligt ljud oavsett modell.
    Det har ju varit samma chip i olika SElurar förut där Walkmanmodellen har låtit bättre än den vanliga, så den vanliga kanske inte får låta "för bra".

Konstigt att ingen vet hur strukturen ser ut, typ Chip-märkespersonlig kurva- DSP-EQ eller så enkelt som Chip-EQ.
    Är det bara Chip-EQ så ska man väl kunna hitta en bra EQ tycker man utan massa pålägg.
    Vart hittar man program för att göra sej en egen simpel EQ då?

Kul om vi kunde ändra på det i vilket fall så alla får bra ljud och blir glada :-)

13. [SIC]

[SIC] Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Kolla min tidigare post, tog prints på root + system där media ligger. Sedan har du bara audio/ringtones, audio/alarm etc etc.

14. Zanders

MINA ENHETER

Jag såg den, men inte in i mediamappen eller där ljudfilerna ligger.
    Vill se om dom heter ungefär likadant som innan och vad man ska söka efter.

15. [SIC]

[SIC] Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Är på väg hem så jag sitter på bara luren, slänger upp en zip om ett ögonlock...
    http://db.tt/3x5rjb2z borde funka.

Last edited: Oct 28, 2011
  16. Zanders

MINA ENHETER

Verkar inte vara rätt mapp. I dom gamla SE så hette mappen acoustics har jag för mej och innehöll ett gäng filer som hette typ "BTL_play.wbxml" "PHF_play.wbxml" osv. Inte alls säkert att det ser likadant ut i Android, men kanske.

17. Zanders

MINA ENHETER