Fråga: Byta min S4 mot en Z1?

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av FuckVlingo, 9 maj 2014.

1. FuckVlingo

FuckVlingo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Hej! Så som rubriken lyder så undrar jag ifall jag borde byta min S4 mot en Xperia Z1? T.ex. Vad kan jag komma att sakna från min S4 som Z1 inte har och hur är batteri tiden jämfört mellan en S4 o Z1? Och hur är Sonys UI jämfört med touchwiz gällande snabbhet?

Tackar för all hjälp/tips ni kan bidra med :)

2. ipnet

ipnet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag har bytt till sgs4+ och är hel nöjd varför byta till en "sämre" likvärdig telefon? Ska du byta ta en S5 eller z2'a

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

3. FuckVlingo

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Den har bättre processor och jag har läst på vissa ställen att Sony mobiler har mindre bloat o är därmed snabbare. Och grejen är att jag kommer byta min mobil mot en Z1 utan några pengar emellan. Men vad gör Z1 sämre än S4 enligt dig?

4. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 226
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Z1 har en sämre skärm än S4. Annars är det en smaksak som avgör om den är sämre eller bättre för dig. Om du gillar den mer så byt.

Tapatalked!

5. FuckVlingo

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jaha så det skulle vara att byta ner sig isåfall? Jag frågade här på forumet då jag inte vet särskilt mycket om Z1, så det är bara bra om folk ger deras åsikter och erfarenheter angående telefonen :)

6. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 226
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Nån annan får svara på om och hur Z1 är. Har inte haft den. Tycker att den är för stor.

Tapatalked!

7. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Har Z2 och Galaxy Mega 6.3 (nästan identisk mjukvara som S4, finns även en S4 i huset) så det får nog anses som close enough ;)

Z2 är riktigt snabb, känns väldigt premium och har en superbra batteritid. Z1 har en sämre skärm än vad Z2 har, och med detta menar jag betraktningsvinklar. Sony har mindre bloat och är mycket närmare AOSP (Vanilla Android) i flyt och utseende jämfört med touchwiz. Z1 har en Snapdragon 800 medan S4 har en 600. Z2 & S5 har en 801 processor vilket är det senaste.

Jag hade köpt en Z2, men om du av någon anledning inte kan göra det så är Z1 fortfarande ett kliv upp ifrån din S4 :)

Kanske något rörigt inlägg ;)

8. SirHejsan

SirHejsan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    438

MINA ENHETER

Tror du får bättre svar på Z1 forumet då de flesta här har ingen Z1 utan S4...

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

9. ipnet

ipnet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Om det är en s4 så det rätt (GT I9505)
    men är det s4+ (GT-I9506) då är det snapdragon 800

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

10. FuckVlingo

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Tänkte att det kanske var någon som äg/t/er båda som kunde svara på mina frågor:)

11. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Massa fel? Vilka är det? Har haft min sedan Oktober och har inte haft ett enda...

Fattar inte skiten om skärmen den får. Är det betraktningsvinkeln du syftar på? Isåfall visst, den är väl ingen höjdare. Men har aldrig köpt varför det skulle vara så viktigt, bara gött om någon som sitter bredvid kanske inte ser vad man sysslar med.

Tycker absolut inte han byter ner sig. Z1an är en mycket bra telefon. Den är vattentätt och dammtålig, har grym batteritid och riktigt bra kamera. Sonys UI är ju tusen gånger bättre än Samsungs sönder bloatade UI.

12. FuckVlingo

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Close enough som du säger ;) sämre betraktningsvinklar ser jag bara som plus, haha. Men hur lång tid är batteritiden på Z2 om man räknar i antal "Skärmtimmar"? Och är anser du att skillnaden mellan Z1 och Z2 vara tillräckligt stor för att kunna säga att du skulle bytt upp dig från Z1 till Z2?

13. FuckVlingo

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Vilka är de andra felen? Jag har läst att skärmen på Z1 är mer naturliga jämfört med S4ans. Tycker att det är onödigt att lägga pengar på en ny mobil när man ändå fungerar bra, men jag är tillräckligt trött på mobilen för att vilja byta den mot en annan mobil men inte tillräckligt trött på den för att köpa en annan;)

14. FuckVlingo

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Hur är batteritiden om man räknar i "skärmtimmar"? Min S4 orkar i ca 4h och en kvart ±30 min.

15. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Det är lite olika, beroende på hur man använder den givetvis och huruvida man har stamina på eller inte.

Men kolla i batteritråden i Z1-avdelningen här i forumet, massor med info där om batteritiden och andras skärmtimmar osv.

16. FuckVlingo

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Okej tack! :)

17. paulreedsmith

paulreedsmith Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    524

MINA ENHETER

Har båda faktiskt. Köpte min 4e(!!!) S4 nu av en på forumet, och min Z1 ligger hemma med krossad baksida tillsammans med S4an. Tycker Z1 är riktigt usel. Hatar den.

Det med betraktingsvinklarna är sant men måste upplevas. Det är inte så att skärmen inte är perfekt i 178 graders vinkel, utan det är att allt blir förvrängt redan efter 10 graders vinkel. En vit hinna kommer in och lägger sig över skärmen och alla färger blir urtvättade och det blir svårt att tyda vad som ens visas på skärmen.

Den har dålig touch/känsla då det ligger en plastfilm över som även gör skärmen repig och konstant dammig/smutsig. Bara att ta bort kanske, men tror du bryter garantin då!

Skärmen är ljusstark, men kan inte gå lågt i ljusstyrka. Så att använda den i ett mörkt rum ger huvudvärk delux. E-böcker i sängen efter släckning är bara att glömma.

Den har mjukvaruknapparna och de suger. Du kan räkna bort den ytan på telefonen, för de är alltid där. När de inte är där är det bara irriterande, då du måste toucha skärmen för att de ska komma fram, och först efter det kan du trycka på den knappen du vill. Som du förstår går det inte fort. Ibland är raden genomskinliga. Ibland är det en svart rand bakom. Ibland är det 3 prickar istället för knapparna, men de har samma funktion ändå. Ja du hör ju. Man kan bli vansinnig för mindre. De tar som sagt upp massa utrymme. Gå in i meddelande-appen och skratta av hur lite plats det finns kvar efter att mjukvaruknapparna - tangentbordet - notifikationsranden tagit upp praktiskt taget hela skärmen!! Finns en liten liten glugg kvar där du kan se lite lite av sms-bubblorna :) :) :) :)

Detta är bara om skärmen. Finns att lass andra dåliga saker. Men orka gå igenom dom. Finns ett snabbt sätt att bestämma dig: Bara att uppleva telefonens vibrator. Den kommer skrämma bort dig från Z1 och ge dig mardrömmar.

Last edited: 9 maj 2014
    inact_0036 gillar detta.
  18. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15

De flesta i Z2ans batteritidstråd får ut runt 5 timmar ofta under två dagar (har jag för mig ^^)

Jag hade nog bytat upp mig bara för att ha det nyare, men även för skärmen som är helt underbar, större skärm och front facing speakers. Väntar dock på min Z2, DOAde den i går :/

Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA

19. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Allt är ju individuellt. Jag hade både Samsung S3 och Note 2. Finns ingen skit jag avskyr mer än Samsung efter det.

Men mjukvaruknapparna känns lite väl oförtjänst kritik från dig, det har ju alla förutom just Samsung.

Håller verkligen inte med dig om skärmen heller. Det med touchen, nej nej. Splitterskyddet i all ära och att det är repar snabbt. Men du överdriver le grande.

Ärligt talat, tittar man runt på nätet så är det ju bra mycket mer folk som har problem med sina Samsungs än andra tillverkare. Visst, dom säljer betydligt fler telefoner med. Men...fan vilka problem det alltid är med deras telefoner.

Antingen gillar man deras överskattade telefoner eller så hatar man dom.

20. FuckVlingo

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Nej da, dåliga betraktningsvinklarna ser jag nästan som ett plus ;) Men jag får nog ta en sväng förbi någon mobilbutik och känna på Z1 ordentligt för att vara säker. Men jag kommer dock sakna IR-lampan i S4:an, den är verkligen underskattad, men däremot får jag vattentålig mobil ;)