Byta operatör och ta med sig sitt gamla nummer

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Droid55, 8 apr 2015.

1. Droid55

Droid55 Guest

Jag undrar lite hur proceduren går till när man byter operatör och vill ta med sig sitt gamla telefonnummer.

Alltid haft kontaktkort förutom det abb jag har nu och undrar därför hur det går till.

Ska man kontakta sin nuvarande operatör om att man vill flytta numret eller uppge man bara numret hos den nya operatören så tar de över telefonnumret från ens tidigare operatör?

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 042
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Beror på, vill du få en slutfaktura direkt ifrån den gamla så kan du bara uppge numret hos den nya. Vill du däremot inte få en slutfaktura så måste du kontakta din nuvarande operatör, särskilt om abonnemanget är tecknat före den 1:a Maj 2014 då du kan ha 3 månaders uppsägningstid då

3. Droid55

Droid55 Guest

Kan jag inte säga upp mitt abonnemang och vänta 3 mån istället för slutfaktura? Är det ändå min nuvarande operatör jag kontaktar om porta mitt telefonnummer då?

4. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 042
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Det var det jag sa, att om inte vill få en slutfaktura så ska du kontakta din operatör för uppsägning. När du kontaktar din operatör, kolla också så att ditt nummer är öppet för portning. När det sedan är ungefär 1-2 veckor kvar på din uppsägning så lägg en beställning hos din nya operatör. Får man fråga vilken operatör du byter från och till o varför du gör det?

5. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Du har ett kontantkort eller abonnemang hos operatör 1 och vill flytta det till operatör 2:
    Har du ett kontantkort se till att det är registrerat på dig med dina uppgifter. och kontakta sedan operatör 2 & säg att du vill bli kund hos dom och ha kvar ditt nummer.

Har du ett abonnemang se till att du inte har någon bindningstid kvar när det är dags att flytta över numret, annars går det inte igenom.

Operatör 2 kontaktar Operatör 1 gällande nummerflytt och sätter kulan i rullning.

Operatör 2 meddelar dig när nummerflytten är klar.

Korta versionen: Det är den nya operatören du vill flytta till, som du ska kontakta och berätta att du vill behålla ditt nuvarande nummer.

torbjorn gillar detta.
  6. Tokas

Tokas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    332

MINA ENHETER

Ett tips är att byta abonnemangsform på det du har nu (utan att förlänga), då kommer du få de nya avtalen som endast är en månads uppsägningstid istället för tre.

Vissa operatörer tillåter också att man omvandlar sitt abonnemang till ett kontantkort (Telia?), och då slipper du också uppsägningstiden.

7. Droid55

Droid55 Guest

Ok, jag vill bara vara säker att jag förstod rätt.

Jag har operatör 3 och vill ev. byta till Universal Telecom.

Jag har 3Extra-SIM för 49 kr/mån och jag funderar på Universal Surf för 77 kr/mån. Anledningen är att jag istället betalar 18 öre min/SMS istället för som nu 49 öre min/SMS. Visserligen har jag högre hastighet hos operatör 3 men min pappa har själv Universal Surf och jag märker ingen skillnad på telefonen. Han sa att det kan buffra om han tittar på långfilm men inte YouTube videos eller dylikt. Eftersom jag inte kollar på långfilm i telefonen så känns det mer prisvärt. Jag kanske inte ringer eller skicka mycket SMS men det är ändå kul att kunna och slippa tänka på att det kostar mycket när jag väl gör det.

Ok. Hur gör man om mitt telefonnummer står på min pappa (dolt i nummerupplysningar osv.) men jag vill stå på det nya abbet? Det spelar ingen större roll just nu. Den kan fortsätta stå på pappa om det är så men vore kul att veta om eller hur det går att överföra.

Dessutom har min pappa redan ett abb hos Universal Telecom. Kan han ha två likadana abb med två olika nummer?

Bra tips med byta abonnemangsform eller kontantkort. Dock har jag ingen brådska så det spelar egentligen ingen större roll för mig att vänta 3 mån.

8. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Om numret står på din far, och det skall porteras till en ny operatör så måste ju namnen överensstämma även hos den nya operatören om det är abonnemangsform som skall vara hos nya operatören.

Är det ett kontantkort hos nya operatören som ditt nuvarande nummer ska till så är jag osäker på hur noga det är.

Troligtvis är det din far som får sköta kontakten med operatörerna eftersom han står på det tel.nr i dagsläget.
    Eller så tar din far kontakt med nuvarande operatör och säger att abonnemanget ej ska förlängas och det ska göra en nummerflytt till en annan operatör samt att överlåtelsen av tel.nr ska gå från far till son.

Enklast är att du kontaktar din nuvarande operatör om du har frågor om hur man byter ägare på ett tel.nr.
    Eller att ni gör en flytt först till ny operatör och sedan gör ägarbyte på tel.nr efteråt hos den nya operatören.

Något annat vore helt galet. För annars skulle vem som helst kunna flytta nummer från folk de inte känner, till en annan operatör och således få ta del av det specifika tel.nr utan att någon säkerhetskontroll görs att det är rättfärdiga ägaren som vill byta operatör.

------------

Din far kan ha 10000st abonnemang med 10000 olika nummer om han vill (teoretiskt sätt).

9. Droid55

Droid55 Guest

Ok. Kanske lika bra att flytta först och ändra det sen.

Medveten om att pappa själv måste ringa operatören och säga upp. Jag brukar dock alltid vara med. När vi tecknade detta abb t.ex. så försökte de påstå att abbet inte fanns till min pappa. Då bad jag om att få prata med dem och han sa då att han skulle ge luren till sin dotter. Sen skötte jag snacket och fick informera kundtjänst om att abbet mycket riktigt fanns.

När jag behövt nytt SIM-kort har jag inte ens behövt be pappa ringa eller maila dem. Jag har mailat dem själv och eftersom vi har samma postadress så har det aldrig varit något problem.

10. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Viktigt att poängtera är dock att om man gör som du beskriver genereras en slutfaktura på uppsägningstiden. För att slippa detta behöver man själv kontakta den nuvarande operatören och sedan någon vecka innan abonnemanget avslutas, kontakta den nya för att de ska ta över numret.

Hos Telia är det en uppsägningstid på en månad, även om man byter till kontantkort. Är Halebop <-> Telia det inte är någon uppsägningstid.

För att ändra ägare kan du göra på två sätt. Antingen gör du det hos din nuvarande operatör, alternativt hos den nya operatören. Vissa operatörer har även blanketter som är en fullmakt, vilken gör det möjligt att i samband med nummerflytten byta ägare på numret.

11. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Länge sen jag porterade, men då gick det bra att säga till den nya operatören att det ska gälla från uppsägningstidens slut och de fixade allt.

12. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Absolut, men för att ens veta när uppsägningstiden är slut så behöver du ju ha sagt upp abonnemanget. Annars blir det ju en slutfaktura ändå, när abonnemanget tas över. :)

13. Droid55

Droid55 Guest

Jag stannar nog hos min nuvarande operatör. Testade pappas surf lite mer och märkte faktiskt av skillnaden. Eftersom jag ändå sällan ringer och skickar SMS så behåller jag mitt nuvarande abb.

14. Json_81

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Det behövde inte jag, nya operatören fixade allt.

15. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vilka operatörer bytte du mellan?

16. Json_81

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Senast var från tele2 till telenor, för 4-5 år sen tror jag.
    Bytte från telia till vodafone för en massa år sen, då betalade vodafone slutfakturan.

17. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jaha, okej. Telenor är dock lite speciella, de kör ju med att de pausar det nya abonnemanget tills numret flyttas över. Samtidgt gör många säljare där en fuling och skickar in ett brev i kundens namn för att avsluta abonnemanget.

18. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 042
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Hur menar du att det är en fuling? Hur skickar dom andra operatörerna?

19. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    De skickar in ett brev i någon annans namn, vilket inte är tillåtet. Nu sker detta endast i ett fåtal fall och inte speciellt många alls, är något som spridit sig bland säljarna bara.

De andra operatörerna avslutar inte abonnemangen åt kunderna, utan de får då själva kontakta den tidigare operatören. Om kunden inte kontaktar den tidigare operatören får kunden en slutfaktura i samband med en nummerflytt.

20. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 042
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Vad gör den andra operatören när Telenor gör så? Godkänner det eller inte?