Byta operatör

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av nire431, 7 sept 2014.

1. nire431

nire431 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Har tänkt att byta operatör nu när mitt Halebop abonnemang löper ut, har tittat på Tre och tycker dom känns bäst mest surf mm och man får ringa för hela beloppen (vilket jag aldrig gör ändå) Ska göra det i samband när jag köper sony z3. Bra eller dåligt att gå över till tre? Bor i Göteborg.

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad menar du att man får ringa för hela beloppet? Med 3Total så har du ju obegränsat med samtal, sms och mms. Surf ingår ju också i detta.

3 har bara ett abonnemang där du kan ringa för hela beloppet, 3Pott 99 - där 0,5GB surf ingår. Men du tänker väl mer på ett Fastpris med 1,5GB surf och uppåt?

Så länge du inte bor i Norrland (typ över Gävle) är det inga problem med 3. I Göteborg kommer det fungera lika bra, om inte bättre, än halebop.

3. stealth.pilot

stealth.pilot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    En sak jag stör mig på Tre är, att man oftast tappar täckning inomhus i stora butiker, hade Telenor innan och jag aldrig haft detta problem.

Bara en fundering.

4. nire431

nire431 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Okej, ja jag har nog missuppfattat detta med att ringa för hela beloppet, men 3Total var det visst. Räcker 4gb surf eller skall man satsa på 8gb? tänkte om man kör med 4G hela tiden så drar den ju rätt mycket kräm.

5. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Var snarare så förut, nu bygger man ju ut 3G på 900MHz vilket är samma frekvens som de andra operatörerna använder till 2G-näten (alltså det som du hade anslutning till i butikerna). Detta byggs ut konstant för att bygga bort det problem som du beskriver.

Upplever du fortfarande det problemet eller har du inte 3 längre? Om ja, var i landet befinner du dig?

4G i sig drar inte mer data än vad 3G gjorde. Jag skulle köra på 8GB, för det skulle kännas mer säkert att ha lite extra. Men 4GB räcker för de allra flesta, men med en ny mobil så kan ju användandet förändras till det att man surfar mer.

6. Moby

Moby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402

MINA ENHETER

Jag har haft 3 i Göteborg i 10 år ungefär och det fungerar väldigt bra. Nu finns 4g på många ställen och hastigheterna är riktigt bra. Vänner med Halebop har problem med data för ibland hoppar det ner på edge och då går det som sirap och 3g-nätet verkar segt för Telia i Göteborg. Hur 4g-nätet är vet jag inte för har ingen vän med 4g-telefon hos Halebop. Att täckningen försvinner i butiker och liknande hör nog till ovanligheten för 3g med 900mhz är utbyggt på många ställen i Göteborg. Tvärtom så funkar tre på Göteborgskalaset tex när folk med Tele2 och Telia bara får spärrton för deras nät är överbelastat. Jag lyssnar också alltid på Deezer när jag tvättar i min källare utan problem. (Deezer är en annan fördel med tre, som spotify fast billigare) Jag tycker du skall byta.

7. stealth.pilot

Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Befinner mig i huvudstaden och har fortfarande 3 som operatör. Idag igen på IKEA, Willys och InterSport helt utan täckning i vissa delar av butikerna. Utan att vara dryg nu men nu jag hört och läst detta hela tiden att det ska byggas ut osv. men jag ser ingen förbättring och kommer definitiv byta operatörn snart.

8. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Testat med någon annan telefon? Har andra operatörer täckning där? Är det då samma telefonmodell som din? Är i huvudstaden varje dag och har inga problem, någon stans.

9. stealth.pilot

Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har testat med LG G2, 2 st Nexus 5, iPhone 4,5,5S och få alltid samma resultat. Min företagstelefon med Telia fungera utmärkt. Problemet består i butikerna inte utanför på gatan.

10. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Aah, okej. Vart någon stans är det? Kungens kurva? Har du testat med något annat simkort?

Låter konstigt nämligen.

11. stealth.pilot

Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Sitter på mitt tredje simkortet inom ett år redan, jag är säkert på att problemet ligger hos 3. Jag var på Kungens Kurva idag, IKEA hade jag delsvis eller ingen täckning, InterSport ingen täckning allts, Willys långt in i butiken försvann signalen. Butiker med källarvåning undviker jag nästan alltid.
    Som sagt förut, aldrig haft detta med Telenor eller Telia.

12. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Går du till en Phone House-butik och tecknar abonnemanget hos 3 istället för en 3-butik så har Phone House en speciell rabatt på Total 8GB-abonnemanget där man slipper den förhöjda på 50:-/mån för telefonen så du betalar 449:-/månad för telefonen och abonnemanget. Köper du samma sak hos 3 så kostar det 499:-/månad.

13. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Konstigt. Finns ingen planerad utbyggnad där heller för 3G inom den närmsta tiden, 4G planeras att byggas ut ytterligare i området inom kort dock. Men det löser ju inte dina problem.

Tar detta vidare till 3. För det ska ju funka vid ställen som Kungens Kurva.

Med Telenor och Telia, är det 2G eller 3G-täckning du får? 2G eller hur?

14. stealth.pilot

Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Med Telia brukar jag har nästan alltid 3G, jätte sällan jag ser 2G.

Kollade för säkerhets skull med några kollegor som också har 3, om dem har precis samma problem i samma områden. Min polare hade 3st företagsabonnemang hos 3 och fick dem makulerade efter 6 månader pga dåligt täckning. Och då pratar vi om hela Stockholmsområde.
    Ska ta upp det med dem.

15. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

I Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona är 3s nät det som är bäst utbyggt, åtminstone statistiskt sett. Det byggs nämligen ut av Ericsson, och framförallt Stockholm är ett område där mycket nytt testas just eftersom 3 ingår i Investor-koncernen - precis som Ericsson.

Då har vi olika uppfattning, körde också med Telia på en iPad tidigare - hamnade i princip alltid på 2G eller dålig 3G..

Men ta upp det med 3, så tar jag det vidare direkt till 3 också (inte genom kundtjänsten).