Byta package-name, vad tänka på?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Dalla, 20 oktober 2010.

1. Dalla

Dalla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Goddagens!

Jag har dessvärre gjort det lilla misstaget att påbörja utvecklingen av min applikation från ett exempel som fanns på nätet, utan att ändra paketnamnet som fanns från början.

Nu har utvecklingen pågått en tid och appen finns på market. Känner dock att det vore på sin plats att ändra packagename till något som passar bättre än det exempelnamn som inte alls har någonting med min applikation att göra.

Såå, är det något speciellt jag bör tänka på när jag byter namn? Läste något om att det kan bli problem med preferences, är det något som går att komma runt?

2. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag gissar att all data kommer "försvinna" för din app då den lagras i en mapp med namn som baseras på paketnamn!

3. Dalla

Dalla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Var rädd för det. Någon som vet om det går att komma runt detta på något sätt?

4. Buzz

Buzz Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.286

MINA ENHETER

Market identifierar väl också appen på paketnamnet så dina användare kommer inte att kunna uppdatera enkelt när du byter paketnamn.

5. Pazzo

Pazzo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Du kan ju börja med att testa om market ens tillåter dig ladda upp en uppdatering med ett annat paket-namn.

6. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Jag skulle göra som följer, släpp en release med samma paketnamn som du kör nu, men som enbart innehåller en uppdaterare. Den laddar ner appen (med det nya paketnamnet) från market och installerar den, vart efter den exporterar det data som finns på ett sätt som den nya appen förstår. Sedan meddelar du användaren att de kan avinstallera den gamla appen (öpnna en länk till den på market för att underlätta). Borde bli hyfsat smärtfritt.

7. Dalla

Dalla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det lät som en bra idé, får kolla vidare på det kanske.

Fan att man inte kan göra rätt från början :ehm: